Zákon o provozu na pozemních komunikacích mluví zcela jasnou řečí. A řidiči by ho měli respektovat. Samozřejmě ne každý je tak odpovědný, jak by měl. Je pravdou, že nějaké to porušení rychlosti nebo špatné parkování má za sebou každý. Jsou ale i přestupky mnohem nebezpečnějšího charakteru. První sníh potom silničním pirátům jenom nahrává.
Předjíždí se jen tam, kde se to může
Je jasné, že když dojedeme pomaleji jedoucí vozidlo, chceme ho předjet. To nelze kdekoliv, ale jenom tam, kde je to povoleno. Tedy tam, kde daný manévr neodporuje značení. Místa, kde je zakázáno předjíždět, jsou obvykle jasně vyznačena. Jak klasickou dopravní značkou, tak i vodorovným dopravním značením – tedy čárami na vozovce. Kde je čára přerušovaná, předjíždění je možné. Kde je plná, je zakázaná.
Výmluvy na sníh
Těžko by řidič vysvětloval, že na suché vozovce přehlédl vodorovné dopravní značení a začal na zakázaném úseku předjíždět omylem. Když ale napadne sníh a silničáři přestanou dělat svou práci, může to silničním pirátům jenom nahrávat. Najednou je vodorovné silniční značení pod sněhem, a tedy není vidět. V tu chvíli opravdu může být reálná, a dokonce i tolerovatelná výmluva o nevědomosti. Pokud řidič opravdu není znalý místní úpravy, může na zasněžené vozovce předjíždět tam, kde se to nesmí. Silniční piráti tento přístup využívají záměrně.
Ne vždy to projde
Nutno dodat, že výmluvy na sníh, který zakrývá vodorovné dopravní značení, ne vždy projdou. Je řada situací, kdy neobstojí. Je třeba myslet na to, že jsou tu i klasické svislé dopravní značky, které dané úseky jasně vymezují. A to třeba takové, které označují úsek se zákazem předjíždění, nebo značky označující přechod pro chodce nebo označovací pruh – ani tady se předjíždět pochopitelně nesmí. Když je ale v úseku známá „zebra“, tedy šikmé rovnoběžné čáry, kde se předjíždět také nesmí, obvykle to svislou značkou doplněno není. Tady může výmluva na napadaný sníh mít určitou šanci na úspěch.
Zdroj: https://blog.ssq.ca/en/car/8-most-common-causes-winter-car-accidents