O elektromobilech se říká, že se do zimního provozu vůbec nehodí, protože jejich baterie v mrazivém počasí rychle ztrácí kapacitu a namísto deklarovaných několika stovek kilometrů na jedno dobití zvládnou sotva stovku. Rostoucí počet těchto vozidel ve Skandinávii či Kanadě napovídá, že tohle tvrzení není tak úplně pravdivé a baterie moderních elektromobilů si s teplotami hluboko pod nulou poradí daleko lépe, než by se dalo očekávat. Mrazem však trpí také auta se spalovacími motory. A právě jejich motory jsou namáhány nejvíce.
Teplotní šok
Motor je pochopitelně velmi odolný, už jen proto, že v něm probíhá spalování paliva za vysokých teplot. Ale někdy může být teplotní šok příliš velký a motor se v takovém případě poškodí. Nepřekvapí, že se to nejčastěji děje právě v zimních měsících. I proto odborníci doporučují motor před jízdou zahřívat. Jakým způsobem a jak dlouho, přitom záleží na několika faktorech, na které se v tomto článku podíváme podrobněji.
Jak zahřívat motor
Nejvhodnější způsob zahřívání motoru se odvíjí od jeho stáří. Nová auta, respektive nové motory, bývají ve skvělé kondici, a tak jim stačí deset dvacet vteřin. Čím starší je auto, tím déle byste jeho motor měli nechat běžet naprázdno, aby se zahřál. U dvacetiletých aut klidně minutu až minutu a půl. Svou roli hraje také stav oleje, pokud je kvalitní a byl nedávno vyměněn, doba nutná k zahřátí motoru na optimální teplotu se o něco prodlouží. Naftové motory pak potřebují méně času než ty benzinové.
Tankujte zimní palivo
Chcete-li, aby váš motor lépe zvládal zimní teplotní šoky, je dobré tankovat zimní palivo. U nafty je to relativně jednoduché, prodává se běžně. U benzinových motorů to ale může být trošku oříšek, ne každá čerpací stanice nabízí zimní benzin. A to vůbec nemluvíme o benzinu arktickém, který u nás většinou k dostání vůbec není. Ale i zimní benzin by měl pomoci ochránit váš motor.
Zdroj: https://driversed.com/trending/warming-up-your-car-the-right-way-to-get-on-the-road-in-cold-weather