Jednotlivé režimy automatické převodovky se hodí pro konkrétní styl jízdy

Automatic Gear Stick Modern Car Multimedia Navigation Control Buttons Car Interior Details Transmission Shift Shallow Dof

Název v tomhle směru klame. Automatická převodovka sice sama řadí, ale kompletně bez obsluhy se neobejde. V moderních autech mají většinou automatické převodovky tři až pět režimů pro jízdu vpřed, parkovací nebo couvací nyní ponechme stranou, protože jejich využití je vcelku jasné. Máte-li elektromobil nebo hybrid, na převodovce ještě bude přepínač na rekuperaci, tedy dobíjení autobaterie kinetickou energií při brždění nebo zpomalování vozu. V tomto článku se nicméně zaměříme na tři základní režimy pro jízdu vpřed, které najdete prakticky na každé automatické převodovce.

Mohlo by vás zajímat:  Mnozí řidiči se na železničních přejezdech chovají chybně, a tím ohrožují sebe i ostatní

Standardní režim

Jak už název napovídá, tohle je univerzální varianta, kdy převodovka reaguje zhruba tak, jak by podle představ automobilky měl reagovat průměrný řidič. Otáčky se drží v optimální úrovni, ale akcelerace není nijak omezená. Standardní režim je vhodný pro většinu řidičů a situací, vyhovovat bude zejména začátečníkům, protože auto se v něm chová velmi předvídatelně. Spotřeba lehce překračuje tabulkové hodnoty udávané v manuálech a produktových katalozích.

Zdroj obrázku: Freepik

Ekologický režim

Také tady je název vodítkem. Ekologický režim obětuje výkon auta ve prospěch úsporné jízdy. Otáčky se při jízdě na tento režim přísně drží optimální úrovně, a to i při akceleraci, která je tak o poznání pomalejší než ve standardním režimu. Maximální rychlost sice omezená není, jak se občas mezi řidiči traduje, ale protože vyšší rychlosti už obvykle vyžadují i vyšší otáčky motoru, režim je většinou neumožňuje, zejména při jízdě do kopce.

Mohlo by vás zajímat:  Elektromobil lze nabíjet vždy efektivněji. Vzít v potaz je třeba venkovní teplotu i čas

Sportovní režim

Tak trochu protiváha ekologického režimu. Ocení ho zejména příznivci ostřejší jízdy, byť se pro ni nehodí všechny modely aut. Auto v takovém případě reaguje velmi dobře na sešlápnutí plynového pedálu, má rychlou akceleraci, ale také o poznání vyšší spotřebu než v ekologickém režimu. Sportovní režim často aktivují řidiči v horských a náročnějších terénech, kdy je třeba, aby auto rychle a správně reagovalo.

Zdroj: https://www.team-bhp.com/news/guide-automatic-transmissions-types-working-which-choose
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora