Název v tomhle směru klame. Automatická převodovka sice sama řadí, ale kompletně bez obsluhy se neobejde. V moderních autech mají většinou automatické převodovky tři až pět režimů pro jízdu vpřed, parkovací nebo couvací nyní ponechme stranou, protože jejich využití je vcelku jasné. Máte-li elektromobil nebo hybrid, na převodovce ještě bude přepínač na rekuperaci, tedy dobíjení autobaterie kinetickou energií při brždění nebo zpomalování vozu. V tomto článku se nicméně zaměříme na tři základní režimy pro jízdu vpřed, které najdete prakticky na každé automatické převodovce.
Standardní režim
Jak už název napovídá, tohle je univerzální varianta, kdy převodovka reaguje zhruba tak, jak by podle představ automobilky měl reagovat průměrný řidič. Otáčky se drží v optimální úrovni, ale akcelerace není nijak omezená. Standardní režim je vhodný pro většinu řidičů a situací, vyhovovat bude zejména začátečníkům, protože auto se v něm chová velmi předvídatelně. Spotřeba lehce překračuje tabulkové hodnoty udávané v manuálech a produktových katalozích.
Ekologický režim
Také tady je název vodítkem. Ekologický režim obětuje výkon auta ve prospěch úsporné jízdy. Otáčky se při jízdě na tento režim přísně drží optimální úrovně, a to i při akceleraci, která je tak o poznání pomalejší než ve standardním režimu. Maximální rychlost sice omezená není, jak se občas mezi řidiči traduje, ale protože vyšší rychlosti už obvykle vyžadují i vyšší otáčky motoru, režim je většinou neumožňuje, zejména při jízdě do kopce.
Sportovní režim
Tak trochu protiváha ekologického režimu. Ocení ho zejména příznivci ostřejší jízdy, byť se pro ni nehodí všechny modely aut. Auto v takovém případě reaguje velmi dobře na sešlápnutí plynového pedálu, má rychlou akceleraci, ale také o poznání vyšší spotřebu než v ekologickém režimu. Sportovní režim často aktivují řidiči v horských a náročnějších terénech, kdy je třeba, aby auto rychle a správně reagovalo.
Zdroj: https://www.team-bhp.com/news/guide-automatic-transmissions-types-working-which-choose