Pro klasická vozidla je zimní období náročné. Správná péče je udrží v dobrém stavu

Headlight Lamp Car

Příprava a péče o klasická vozidla během zimních měsíců vyžaduje zvláštní pozornost a pečlivost, neboť tyto automobily mají často unikátní a citlivé komponenty, které jsou náchylné k poškození chladem a vlhkostí. Před nástupem zimy je důležité provést důkladnou kontrolu vozidla, včetně ověření stavu antifrizu, který zabraňuje zamrznutí motoru, a kontrolu baterie, neboť nízké teploty mohou snížit její výkon. Rovněž je doporučeno zajistit, aby byly všechny těsnění a gumové komponenty v dobrém stavu, aby se předešlo pronikání vlhkosti a chladu do interiéru vozu. Pneumatiky by měly být přezuty na zimní, které poskytují lepší trakci v chladných a kluzkých podmínkách. Klasické vozy by měly být ideálně uskladněny v suchém a teplém prostředí, aby se předešlo korozi a jiným poškozením způsobeným extrémními teplotami a vlhkostí.

Během zimního období je také klíčové věnovat pozornost údržbě a ochraně laku a karoserie vozidla. Před zimou je vhodné aplikovat kvalitní vosk nebo ochrannou vrstvu, která pomůže chránit lak před solí a vlhkostí. Pokud je nutné vozidlo v zimě používat, je důležité ho pravidelně čistit, aby se odstranila sůl a jiné nečistoty, které mohou způsobit rychlejší korozi. V neposlední řadě je důležité udržovat interiér vozu suchý a čistý, aby se zabránilo plísním a poškození čalounění.

Specifika údržby starších a klasických vozů v zimním období

Specifika údržby starších a klasických vozů v zimním období se v mnohém liší od běžných vozidel. Tyto automobily často postrádají moderní ochranné technologie proti korozi a jsou zkonstruovány z materiálů, které mohou být náchylnější k poškození v důsledku extrémních teplot a vlhkosti. Nejprve je důležité zajistit, že všechny kapaliny v autě, včetně oleje, brzdové a chladicí kapaliny, jsou vhodné pro nízké teploty. Zimní oleje s nižší viskozitou pomáhají lepšímu startu motoru v chladném počasí. Dále je klíčové zkontrolovat stav baterie, jelikož starší vozy mohou mít specifické nároky na napětí a výkon baterie, který může být v zimě snížen. Prostor motoru a další komponenty je vhodné chránit před vlhkostí a solí, které se v zimě používají na silnicích.

Mohlo by vás zajímat:  Celosvětové prodeje skupiny PSA v prvním pololetí dosáhly jednoho milionu vozů

Externí péče o klasické vozy v zimním období je také velmi důležitá. Karoserie by měla být chráněna kvalitním voskem nebo jiným ochranným prostředkem, který odolává soli a vlhkosti. Je-li to možné, je doporučeno vozidlo během zimních měsíců nevyužívat a uskladnit ho v suchém a temperovaném prostředí, aby se předešlo korozi a poškození. Pokud není uskladnění možné, pravidelné čištění vozidla, včetně podvozku, pomůže chránit před škodlivými vlivy soli a nečistot. Pneumatiky je třeba přizpůsobit zimním podmínkám, přičemž je třeba brát v úvahu, že mnohé starší typy vozů nemusí být kompatibilní se současnými standardy zimních pneumatik.

Mohlo by vás zajímat:  Lodní kontejnery ze dna moře ukrývaly automobilový skvost ve stavu který málokdo čekal
Old Car Cobblestone Street
Zdroj obrázku: Freepik

Skladování a konzervace klasických automobilů

Pro majitele klasických vozů je zásadní najít vhodné místo pro skladování, které chrání automobil před nepříznivými vlivy počasí, zejména před vlhkostí a extrémními teplotními změnami. Ideální skladovací prostor by měl být suchý, dobře větraný a pokud možno klimatizovaný, aby se udržovala stálá teplota. Toto je důležité, protože výkyvy teploty a vlhkost mohou vést k rychlejší korozi a poškození jak vnějších, tak i vnitřních částí vozidla. Kromě fyzického umístění vozidla je důležité zajistit, aby bylo automobil před skladováním řádně připraveno, což zahrnuje kompletní čištění, kontrolu a případnou výměnu kapalin, a aplikaci ochranných prostředků na lak a jiné citlivé části vozidla.

Dalším klíčovým krokem v procesu konzervace klasických automobilů je pečlivá údržba během skladování. Je důležité pravidelně kontrolovat stav vozidla, aby se předešlo nečekaným problémům, jako je například únik kapalin nebo poškození způsobené škůdci. Pneumatiky by měly být nafouknuty na správný tlak a ideálně by mělo být vozidlo umístěno na stojany, aby se předešlo deformaci pneumatik a zatížení zavěšení. Dále je doporučeno odpojit baterii nebo použít udržovací nabíječku, aby se zabránilo jejímu vybití. Pro dlouhodobě skladovaná vozidla je také vhodné občas motor zastartovat a nechat ho chvíli běžet, čímž se zajistí správná cirkulace oleje a udržení mechanických částí v dobrém stavu.

Mohlo by vás zajímat:  Jak přistoupit k výběru vhodného pojištění vozidla

Rady pro udržení hodnoty a kondice klasických vozidel

Klíčovým aspektem je pravidelná a důkladná údržba, která zahrnuje nejen běžné kontroly motoru, brzd a podvozku, ale také ochranu a péči o lak a interiér vozidla. Je důležité používat kvalitní náhradní díly a materiály, které odpovídají originální specifikaci vozidla, aby se zachovala jeho autentičnost a hodnota. Toto platí jak pro mechanické komponenty, tak pro vnější a vnitřní povrchové úpravy. Majitelé by měli vést podrobné záznamy o všech provedených úpravách, servisních kontrolách a opravách, což je neocenitelné pro budoucí prodej nebo ocenění vozidla. Navíc je vhodné vozidlo pravidelně používat, protože dlouhodobé nečinnosti mohou vést k různým problémům, jako je zatuhnutí pohyblivých částí nebo zhoršení gumových součástí.

Vozidla by měla být uložena v suchém, dobře větraném prostředí s regulovanou teplotou, aby se minimalizovalo riziko koroze a poškození materiálů. Při dlouhodobém skladování je vhodné aplikovat ochranné přípravky na lak, chromované díly a interiér, zvláště pokud se jedná o kožené povrchy. Pneumatiky by měly být udržovány v správném tlaku a občas je vhodné vozidlo pohybovat, aby se zabránilo deformacím pneumatik a zatížení podvozku. V neposlední řadě je důležité chránit vozidlo před škůdci, kteří mohou způsobit významné škody na elektrických kabelech a izolaci.

Zdroj: https://www.arnoldclarkautoparts.com/blogs/news/winter-car-care-for-convertibles-and-classic-cars
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora