Doba, kdy v autosalonech budou jen elektromobily či jiná bezemisní auta, se nezadržitelně blíží. Pro auto na naftu či benzin pak budete moci ještě pár let zamířit do bazaru, ale jejich provoz bude natolik svázaný regulacemi a poplatky, že si to většina zájemců o koupi raději rozmyslí. Elektromobilů v Evropské unii nicméně rychle přibývá, populární jsou zejména v bohatších zemích, kde jejich vysoké pořizovací náklady nejsou takovou bariérou. V rámci celé unie ovšem prodejům vládnou elektromobily už dnes.
Tesla Model Y
Asi nepřekvapí, že je-li nejprodávanější model v EU elektromobil, stojí za ním ikonická Tesla, která udává trendy v tomto odvětví. Odhaduje se, že do konce roku bude v rámci evropské osmadvacítky registrováno zhruba 200 tisíc těchto vozů. Modelu Y šlapou na paty Dacia Sandero a Volkswagen T-Roc, což jsou klasické vozy se spalovacími motory. Ale zatímco jejich prodeje meziročně rostou jen o jednotky procent, Modelů Y se letos prodá třikrát více než loni.
Každé páté auto je elektrické
Elektrické je přitom už každé páté auto, které je v rámci EU nově registrováno. Po elektromobilech přitom sahají jak velké firmy, které postupně obměňují svoje flotily, tak menší společnosti i soukromé osoby. Jedním z hlavních motivačních faktorů je snaha ušetřit na provozních nákladech, které jsou u elektrických vozů nesrovnatelně nižší než u konvenčních aut.
Budoucnost patří čínským značkám
Pokud jde o prodeje elektromobilů v dalších deseti letech, odborníci očekávají velký nástup čínských firem, které se specializují právě na jejich produkci. Naopak zavedené evropské automobilky trochu zaspaly dobu a v současnosti se tak marně snaží dohnat náskok Tesly, ale také výrobců, jako jsou BYD, Nio, Wuling, Xpeng, a Zeekr. Jejich jména tak pravděpodobně budeme v nadcházejících letech slýchat stále častěji.
Zdroj: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/european-car-sales-rise-15-july-evs-up-nearly-61-2023-08-30/