Produkty Bugatti a Smartu patří k neztrátovějším

Ne všechny automobily na trhu se povedou a mnohé jsou dokonce tak špatné, že si je téměř nikdo nekoupí. Automobilka po takovém zjištění auto rychle stáhne z trhu, aby byly finanční ztráty eliminovány. Jak to ale dopadne, když automobilka uměle dotuje dlouhodobě ztrátové projekty? To se snažila zjistit analytická společnost BersteinResearch.

A došla k hodně zajímavým číslům. Vůbec neztrátovějším automobilem všech dob je totiž Smart ForTwo, do kterého Mercedes nasypal 3 miliardy liber (cca 91,98 miliardy korun), vrátil se mu ale jen zlomek. Model produkovaný od roku 1997 do roku 2006 totiž vykazuje ztrátu závratných 2,82 miliardy liber (cca 86,5 miliardy korun). Nákladný byl už jen převod Smartu od švýcarského výrobce hodinek Swatch Nicholase Hayecka. Další miliony a miliardy pak spolkla výstavba továrny Hambachu, vývoj nové platformy a nových tříválcových motorů. 

Mohlo by vás zajímat:  Málo ježděné auto skrývá řadu rizik, která se projeví v nejméně vhodnou dobu

Německé mikroauto v tom ale rozhodně není samo. Nákladná byla i „hračka“ Ferdinanda Piecha, někdejšího šéfa koncernu Volkswagen. Bugatti Veyron totiž vykazuje celkovou ztrátu v hodnotě 1,43 miliardy liber (cca 43,84 miliardy korun), každý kus pak stojí Volkswagen 3 887 051 liber (cca 119 000 000 Kč). 

V žebříčku celkových ztrát se na dalších místech umístil Volkswagen Phaeton, Fiat Stilo nebo Renault Laguna, každý vyrobený kus pak nejvíce stál (stojí) automobilku v případě Volkswagenu Phaeton, Peugeotu 1007 nebo Jaguaru X-Type. Kompletní žebříček včetně ztrát nabízí následující tabulky:

Celkové ztráty

Rok výroby Model Ztráta
1997 – 2006 Smart ForTwo 2,82 mld. Liber (cca 86,5 mld. Kč)
2001 – 2009 Fiat Stilo 1,77 mld. Liber (cca 54,2 mld. Kč)
2001 – dodnes Volkswagen Phaeton 1,68 mld. Liber (cca 51,5 mld. Kč)
2004 – 2009 Peugeot 1007 1,59 mld. Liber (cca 48,7 mld. Kč)
1997 – 2004 Mercedes-Benz třídy A 1,44 mld. Liber (cca 44,1 mld. Kč)
2005 – 2013 Bugatti Veyron 1,43 mld. Liber (cca 43,8 mld. Kč)
2001 – 2009 Jaguar X-Type 1,43 mld. Liber (cca 43,8 mld. Kč)
2006 – 2012 Renault Laguna 1,3 mld. Liber (cca 39,8 mld. Kč)
2000 – 2005 Audi A2 1,2 mld. Liber (cca 36,8 mld. Kč)
2001 – 2009 Renault Vel Satis 1 mld. Liber (cca 30,7 mld. Kč)
Mohlo by vás zajímat:  Kia v Evropě poprvé v historii prodala půl milionu vozidel

Ztráta na jednom prodaném kusu

Rok výroby Model Ztráta
2005 – 2013 Bugatti Veyron 3 887 051 Liber (cca 119 mil. Kč)
2001 – dodnes Volkswagen Phaeton 23 655 Liber (cca 725 tisíc Kč)
2001 – 2009 Renault Vel Satis 15 751 Liber (cca 483 tisíc Kč)
2004 – 2009 Peugeot 1007 12 947 Liber (cca 397 tisíc Kč)
2000 – 2005 Audi A2 6340 Liber (cca 194 tisíc Kč)
2001 – 2009 Jaguar X-Type 3945 Liber (cca 121 tisíc Kč)
1997 – 2006 Smart ForTwo 3762 Liber (cca 115 tisíc Kč)
2006 – 2012 Renault Laguna 2968 Liber (cca 91 tisíc Kč)
2001 – 2009 Fiat Stilo 2297 Liber (cca 70 tisíc Kč)
1997 – 2004 Mercedes-Benz třídy A 1214 Liber (cca 37 tisíc Kč)
Mohlo by vás zajímat:  Vůně do auta pomohou nejenom se zápachem, ale zlepší i komfort jízdy

Zdroj: Autocar, BersteinResearch