Ne všechny automobily na trhu se povedou a mnohé jsou dokonce tak špatné, že si je téměř nikdo nekoupí. Automobilka po takovém zjištění auto rychle stáhne z trhu, aby byly finanční ztráty eliminovány. Jak to ale dopadne, když automobilka uměle dotuje dlouhodobě ztrátové projekty? To se snažila zjistit analytická společnost BersteinResearch.
A došla k hodně zajímavým číslům. Vůbec neztrátovějším automobilem všech dob je totiž Smart ForTwo, do kterého Mercedes nasypal 3 miliardy liber (cca 91,98 miliardy korun), vrátil se mu ale jen zlomek. Model produkovaný od roku 1997 do roku 2006 totiž vykazuje ztrátu závratných 2,82 miliardy liber (cca 86,5 miliardy korun). Nákladný byl už jen převod Smartu od švýcarského výrobce hodinek Swatch Nicholase Hayecka. Další miliony a miliardy pak spolkla výstavba továrny Hambachu, vývoj nové platformy a nových tříválcových motorů.
Německé mikroauto v tom ale rozhodně není samo. Nákladná byla i „hračka“ Ferdinanda Piecha, někdejšího šéfa koncernu Volkswagen. Bugatti Veyron totiž vykazuje celkovou ztrátu v hodnotě 1,43 miliardy liber (cca 43,84 miliardy korun), každý kus pak stojí Volkswagen
V žebříčku celkových ztrát se na dalších místech umístil Volkswagen Phaeton, Fiat Stilo nebo Renault Laguna, každý vyrobený kus pak nejvíce stál (stojí) automobilku v případě Volkswagenu Phaeton, Peugeotu 1007 nebo Jaguaru X-Type. Kompletní žebříček včetně ztrát nabízí následující tabulky:
Celkové ztráty
Rok výroby | Model | Ztráta |
1997 – 2006 | Smart ForTwo | 2,82 mld. Liber (cca 86,5 mld. Kč) |
2001 – 2009 | Fiat Stilo | 1,77 mld. Liber (cca 54,2 mld. Kč) |
2001 – dodnes | Volkswagen Phaeton | 1,68 mld. Liber (cca 51,5 mld. Kč) |
2004 – 2009 | Peugeot 1007 | 1,59 mld. Liber (cca 48,7 mld. Kč) |
1997 – 2004 | Mercedes-Benz třídy A | 1,44 mld. Liber (cca 44,1 mld. Kč) |
2005 – 2013 | Bugatti Veyron | 1,43 mld. Liber (cca 43,8 mld. Kč) |
2001 – 2009 | Jaguar X-Type | 1,43 mld. Liber (cca 43,8 mld. Kč) |
2006 – 2012 | Renault Laguna | 1,3 mld. Liber (cca 39,8 mld. Kč) |
2000 – 2005 | Audi A2 | 1,2 mld. Liber (cca 36,8 mld. Kč) |
2001 – 2009 | Renault Vel Satis | 1 mld. Liber (cca 30,7 mld. Kč) |
Ztráta na jednom prodaném kusu
Rok výroby | Model | Ztráta |
2005 – 2013 | Bugatti Veyron | 3 887 051 Liber (cca 119 mil. Kč) |
2001 – dodnes | Volkswagen Phaeton | 23 655 Liber (cca 725 tisíc Kč) |
2001 – 2009 | Renault Vel Satis | 15 751 Liber (cca 483 tisíc Kč) |
2004 – 2009 | Peugeot 1007 | 12 947 Liber (cca 397 tisíc Kč) |
2000 – 2005 | Audi A2 | 6340 Liber (cca 194 tisíc Kč) |
2001 – 2009 | Jaguar X-Type | 3945 Liber (cca 121 tisíc Kč) |
1997 – 2006 | Smart ForTwo | 3762 Liber (cca 115 tisíc Kč) |
2006 – 2012 | Renault Laguna | 2968 Liber (cca 91 tisíc Kč) |
2001 – 2009 | Fiat Stilo | 2297 Liber (cca 70 tisíc Kč) |
1997 – 2004 | Mercedes-Benz třídy A | 1214 Liber (cca 37 tisíc Kč) |
Zdroj: Autocar, BersteinResearch