Řada nových aut má vyšší emise než dříve, automobilky očekávají vysoké sankce

09 Chr Brno 5 (1)

Nové osobní vozy prodané v Evropě v loňském roce vykázaly průměrné emise CO2 121,8 g/km. Je to o 1,3 gramu více než v předchozím roce a znamená to nárůst třetí rok v řadě. Automobilky se tak vzdálily emisnímu cíli 95 g/km, za jehož nesplnění jim již v letošním roce hrozí sankce. Vyplývá to ze statistiky společnosti JATO Dynamics.

Průměrné emise se podařilo meziročně snížit jen čtyřem značkám z dvacítky největších. Vede japonská Toyota, která jako jediná vykázala průměr pod 100 gramů. Emise snížila o 2,3 procenta na 97,5 g/km. Japonci za svůj úspěch vděčí prodejům hybridních vozů, které v Evropě tvoří až 60 procent jejich odbytu. V Evropě Toyota loni prodala přes půl milionu hybridních aut.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Toyota

Letošní rok bude podle expertů pro automobilky vyrábějící v Evropě znamenat historický přelom. Direktivní nařízení EU je nutí výrazně snižovat průměrné emise u vyráběných vozů, což může vést ke zdražování.

Mohlo by vás zajímat:  Česká pošta nedostane ani korunu. Soud smetl její žalobu v aféře Dieselgate

„Navýšení emisních limitů CO2 naše prodeje neovlivní ani nezdraží naše auta. Zpřísněné normy Toyota i Lexus plní díky hybridním technologiím. Nové vozy tedy splní limity a majiteli se tudíž vyplatí i do budoucna,“ říká generální ředitel zastoupení značky Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Lexus

Emise dále snížil Citroën (106,4 g/km), Opel (124,9 g/km) a BMW (129 g/km). Výrobci nejpopulárnějších elektromobilů, jako jsou Renault, Nissan nebo VW, své průměrné emise i přes nárůst počtu prodaných elektrických aut snížit nedokázali. Emise Renaultu vzrostly o 3,4 g/km, Nissanu o 1,4 g/km, Volkswagenu o 2,0 g/km, Hyundai o 2,0 g/km a Audi o 2,6 g/km.

Mohlo by vás zajímat:  Audi přechází se svou produktovou řadou na novou emisní normu Euro 6d

Mohou za to SUV

Prodej elektromobilů za poslední rok vzrostl, ovšem růst nebyl tak významný, aby vyrovnal nárůst prodejů benzínových vozů nahrazujících diesely. Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou ale SUV.

Jejich obrovská popularita a poměrně nízké projektové náklady zapříčiněné tím, že mají řadu společných dílů s osobními vozy, přinášejí jejich výrobcům značné zisky z prodeje, nicméně spotřeba pohonných hmot a emise CO2 narůstají. V uplynulém roce dosahovaly emise CO2 pro SUV 131,5 g/km, což je značně více než u limuzín (131 g/km).

„Průměrné emise elektrifikovaných automobilů dosáhly v loňském roce 63,2 g/km, tedy asi poloviny emisí konvenčních benzínových a naftových vozů. I přes zaznamenaný růst činil podíl elektromobilů na trhu pouze šest procent všech nových registrací, což nestačilo na to, aby došlo k zastavení negativního trendu,“ uvedl globální analytik JATO Felipe Munoz.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen představil úspornou variantu modelu Caddy

Nejčistší vzduch má Norsko, Česko je na 17. místě

Pouze dva státy měly loni průměrné emise CO2 nových automobilů pod 100 g/km. První místo zaujímá Norsko s výsledkem 60,3 g/km a druhé je Portugalsko, které během jediného roku zredukovalo svůj výsledek o 22,2 g/km a dosáhlo úrovně 83,2 g/km.

Třetí místo obsadilo Nizozemsko, kde se nečekaný úspěch elektromobilů, včetně Tesly Model 3, přičinil ke snížení výsledků o 5,9 g/km a poklesu na 100,1 g/km. Česká republika je na 17. příčce se 126,9 g/km. Na druhém konci žebříčku je Švýcarsko se 137,7 g/km a Polsko se 131,4 gramu.

Zdroj: TZ, JATO Dynamics, Toyota, Lexus
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora