Manuál, nebo automat? Čeští řidiči mají podle mnoha průzkumů zcela jasno. Dominují u nich vozy s manuální převodovkou. Důvody, které zmiňují, jsou vesměs stejné. Je to cena takového vozu, možnost mít vše ve svých rukách a je to také vliv na spotřebu – zde však rozdíly už nejsou tak znatelné jako v dobách minulých a jsou vozy, kde na spotřebu dokonce vítězí automat. Ať už je důvod jakýkoliv, realita na silnicích je taková, že řada řidičů by měla automat volit raději. Nezvládají totiž hlavní práci se spojkou. Jakou?
Rozjezdy do kopce
Nejsou to jenom rovinaté silnice, po kterých se jezdí. Čas od času se objeví kopec, na kterém je nutné i zastavit. Opětovný rozjezd může být pro mnohé velkým oříškem. Je nutná velmi dobrá práce se spojkou a poté není problém rozjet se do kopce bez couvnutí i bez využití ruční brzdy. Faktem ale je, že tento základní manévr mnoho řidičů absolutně nezvládá. Jejich vozy couvají, otáčky létají do červených čísel a motor zhasíná.
Stání na spojce
Spojkový pedál by měl být využitý jenom v případě, kdy se rozhodneme přeřadit na jiný rychlostní stupeň, nebo se rozhodneme vyřadit na neutrál. Jinak bychom měli mít nohu daleko od něho. To ale mnoho řidičů nedělá. Buď mají spojku jako místo pro opření levé nohy, nebo na ní třeba na křižovatkách celou dobu stojí. Toto vozu rozhodně neprospívá, což řidiči zjistí ve chvíli, kdy jim mechanik řekne cenu opravy.
Šlapání na spojku
Vše má svá pravidla, i práce se spojkou. Běžná auta nejsou žádné závodní speciály a tuzemské silnice nejsou závodní okruhy. Spojku je proto třeba sešlápnout vždy pozvolna, pokud možno skoro až k podlaze, poté zařadit a následně spojkový pedál opět víceméně plynule pustit. Jakékoliv prudké pohyby, nebo snad nedostatečné sešlapávání spojkového pedálu opět nejsou tím pravým a můžou být hlavním strůjcem možných problémů.