Řidiči nejsou na nový trend plug-in hybridů připraveni. Neví, jak s nimi jezdit

Energy 1023035 1280

Hybridní vozy jsou hitem. Snad není automobilky, která by nešla vstříc využití elektřiny a elektromotor a akumulátor do svých vozů neosadila. A tak se na trhu stále více objevují hybridní vozy. Ať v podobě mild hybridů, klasických hybridů, nebo v podobě plug-in hybridů, které už dokážou celkem zajímavě využít jak elektřiny, tak i klasického paliva.

Dobíjení je základ

Zatímco u klasického hybridu se akumulátor nabíjí buď rekuperací, nebo činností spalovacího motoru, u plug-in hybridů se do procesu získání energie přidává ještě klasické dobíjení z elektrické sítě. A právě to je něco, co mnozí majitelé plug-in hybridů opomíjejí. Základem provozu takového vozu je hned po příjezdu domů napojit auto k elektrické síti. To proto, aby bylo neustále připraveno s plným akumulátorem. Ten zajistí především ekonomickou jízdu, jelikož rozdíl nákladů v porovnání s využitím výhradně spalovacího motoru je značný.

Mohlo by vás zajímat:  S hezkým počasím se na silnice vracejí sváteční řidiči
Zdroj obrázku: Pixabay

Elektřina jenom někam

Plug-in hybridy dnes nemají problém čistě na elektřinu ujet i pár desítek kilometrů. Záleží ale na tom, kde je elektřina využívána. A právě zde se může objevit další neznalost majitelů takového auta. Čistě elektrický pohon je ideální využívat především pro jízdy ve městech, kde není nouze o neustálé zrychlování a zpomalování, jak z důvodu semaforů, tak kvůli kolonám. Právě na to je elektřina jako stvořená, což se následně kladně podepíše na nákladech na provoz ve městě.

Mohlo by vás zajímat:  Více pruhů na silnicích vyžaduje od řidičů více pozornosti a ohleduplnosti

Naopak při jízdě na dálnicích je vhodné elektřinu téměř nevyužívat. Jednak proto, že dálniční tempo výrazně ukrojí z papírového dojezdu, a jednak z toho důvodu, že málokdo svou jízdu končí u prvního dálničního sjezdu. Na dálnicích je proto vhodnější využívat spalovacího motoru a elektřinu si následně pošetřit, jak je uvedeno výše, do města nebo na pomalejší jízdní tempo.

Zdroj obrázku: Pixabay

Hra o čas

Mnoho majitelů plug-in hybridů, ale i elektromobilů také netuší, že tempo nabíjení je závislé i na tom, nakolik je dobitý akumulátor. Dobíjet několik desítek procent z nuly je podstatně rychlejší než snaha doplnit šťávu například ze 70 % na 100. I proto je v terénu vhodné dobíjet do zhruba 80 % a neztrácet zbytečný čas u nabíječek. Plné nabití je vhodné realizovat doma přes noc, kdy na době dobíjení nijak nezáleží.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora