Pro mnoho Čechů je zimní dovolená na horách vrcholem roku, kvůli které jsou ochotni odříci si i letní dovolenou u moře. Na rozdíl od cesty k moři, kde hrozí spíše dlouhé kolony na hlavních tazích a defekty z přehřátí motoru či jiných součástek, je však zimní výprava do hor testem řidičských dovedností, ale také připravenosti vašeho auta. Zejména v případě, že se chystáte do Alp.
Sněhové řetězy
Sněhové řetězy jsou ve většině alpských států povinné. A úseky s povinnými řetězy najdete dokonce i v českých horách, byť to není úplně typické. Mít řetězy v autě přitom nestačí, řada nezkušených řidičů podceňuje jednu důležitou věc – umět řetězy nasadit. Různé řetězy mohou mít různé řešení pro nasazování, a tak byste si ještě před cestou měli jednou či dvakrát vyzkoušet nasadit ty svoje.
Zejména při cestách do zahraničí byste si pak měli ověřit, zda jsou vaše řetězy certifikované také pro provoz v cílové destinaci i ve všech státech, přes které pojedete. Třeba v Rakousku nebo v Itálii můžete dostat pokutu nejen, když nebudete mít žádné sněhové řetězy, ale také v případě, že vaše sněhové řetězy budou z hlediska tamní legislativy nevyhovující či nedostatečné. Do této kategorie automaticky spadají různé moderní „alternativní“ řetězy, například řetězy z textilií nebo řetězy ve spreji.
Stav a kvalita pneumatik
Řetězy obvykle využijete až ve vysokohorských oblastech a v místech, kde bude na vozovce sníh či ledovka. Většinu cesty pravděpodobně strávíte na upravené dálnici. Proto je třeba kromě řetězů věnovat pozornost i pneumatikám. Přezutí na zimní gumy je sice správný začátek, navíc zákonem vyžadovaný, ale je to skutečně jen začátek.
V zimě byste měli pravidelně sledovat, zda nejsou vaše pneumatiky příliš sjeté nebo jinak poškozené, a to zejména před delší cestou do hor. Pneumatiky totiž mohou poškodit různé posypové materiály, které se v zimě využívají. Před cestou do hor, ale i v průběhu pobytu je pak třeba kontrolovat tlak v pneumatikách, který se mění v závislosti na okolní teplotě.