Silniční vlaky v Evropě mohou být noční můrou nejen pro řidiče

Road Train 1185254 1920

Vidět silniční vlak s několika desítkami návěsů na vlastní oči, to je něco naprosto neuvěřitelného. V České republice se s nimi však nesetkáte, a tak nezbývá, než vyrazit za hranice. Vydat se budete muset dokonce na jiné kontinenty, na silniční vlaky, a zejména ty opravdu dlouhé, narazíte nejčastěji v Austrálii a Severní Americe. Tady přepravují náklad na dlouhé vzdálenosti a nevadí přitom, že jejich brzdná dráha může být i několik stovek metrů.

V Evropě jim legislativa nepřeje

Evropské předpisy obecně jsou ve vztahu k silničním vlakům velmi nepřející. V řadě států je maximální délka kamionu s návěsem zhruba 25 metrů, v těch méně tolerantních 18,75 m. Silničním vlakům asi nejvíce přeje Velká Británie, kde mohou jezdit vozidla s až 11 nápravami a celkovou délkou až 34 metrů. Ani tady však na silniční vlaky běžně nenarazíte.

Mohlo by vás zajímat:  Petrolhead celebrity - Henry Blight (Tobey) Halicky
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Rekordmani mezi silničními vlaky

Rekordní délka silničního vlaku se už v osmdesátých letech stala otázkou prestiže, a od té doby spatřily světlo světa neuvěřitelně dlouhé soupravy. Ti největší dlouháni měří přes kilometr. Do Guinessovy knihy rekordů se v nedávné minulosti zapsaly například tyto silniční vlaky:

  • 23. března 2003 vyjel v Australském městečku Mungindi silniční vlak s jedním tahačem a 87 návěsy. Celková délka soupravy byla 1 253 metrů.
  • 17. října 2004 se v západní Austrálii u města Kalgoorlie vypravil na cestu silniční vlak se 117 návěsy a celkovou délkou soupravy 1 445 metrů.
  • A do třetice Austrálie, tentokrát Clifton v Queenslandu. 18. února 2006 byl stanoven rekord, který platí dodnes. Nejdelší silniční vlak v historii tvořil tahač se 113 návěsy, přičemž celková dílka soupravy byla 1 474 metrů.
Mohlo by vás zajímat:  Komentář: Není nic zbytečnějšího, než u kruhového objezdu hledat umístění konkrétní značky
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Nutno dodat, že tyhle soupravy nebyly určeny k běžnému provozu, ale jen k lámání rekordů, které se v Austrálii stalo otázkou prestiže. Většina rekordních silničních vlaků urazila jen krátkou vzdálenost a při přepravě nákladu by nebyly kvůli ztížené manévrovatelnosti příliš praktické.

Zdroj: Autorský text
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora