Skoro 20 let to nešlo, nyní se unikátní dálnice skutečně postaví. Babiš řekl podrobnosti

Compactor Roller During Road Construction Asphalting Work Thailand

Dálniční síť není v České republice kdovíjaká. Počet kilometrů dálnic rozhodně není takový, jak by si řidiči přáli. A jejich kvalita na mnoha úsecích také nestojí za nic. A tempo staveb jde pomalu. Některé plánované projekty se táhnou klidně i téměř dvacet let, než se je povede dotáhnout do konce. Příkladem je snaha o propojení veřejného a soukromého sektoru. Ve smyslu toho, že konkrétní úseky zhotoví a bude spravovat soukromá firma.

Dálnice D4 z Příbrami do Písku

První takzvanou vlaštovkou, která má ukázat, že dálnice nemusí být vždy jenom v rukou státu, je úsek dálnice D4 z Příbrami do Písku. Měří zhruba 32 kilometrů a zhotovit ho má francouzské konsorcium Via Salis (dříve DIVia). Tento soukromý subjekt má nejenom dostavět chybějící kus dálnice, ale také má modernizovat dalších zhruba 16 již existujících kilometrů. A dále bude dálnici po dobu 25 let spravovat.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai Accent dostal pro nový modelový rok více sériové výbavy
Zdroj obrázku: Freepik

Poprvé po zhruba dvaceti letech

Je na místě ohlédnout se do minulosti a podívat se do roku 2002. Právě ten byl spojený s prvotní snahou o to, zapojit do stavby dálnic i soukromý sektor. Ne vše ale dopadlo dle plánů. K tomu dodává předseda vlády, Andrej Babiš: „Jsme první vláda, které se podařilo výstavbu dálnice prostřednictvím PPP připravit a skutečně zahájit. Předchozí pokus o dostavbu D1, dříve D47, z roku 2002 skončil fiaskem. Kvůli netransparentnosti musel být nakonec zrušen. U dostavby D4 byl dodavatel vybrán v otevřeném výběrovém řízení, finální cena je pro stát výhodná“. Jde tedy o zcela unikátní model, kdy stát v daném případě neobjednává jenom klasickou výstavu – což není nic neobvyklého, ale de facto kupuje také služby v podobě údržby.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen odhalil nové čtyřdveřové kupé

Hotovo bude koncem roku 2024

I když by se mohlo zdát, že hotovo může být vzhledem k délce dálnice opravdu brzy, není tomu tak. Plány jsou takové, že kompletně by konsorcium firem mělo mít hotovo v prosinci roku 2024. To znamená, že od začátku roku 2025 by měla být dálnice připravena na to, aby byla motoristy užívání a sdružením firem Via Salis provozována.

Zdroj: https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Dostavba-32-kilometru-pisecke-dalnice-D4-zacina,-o?returl=/Media
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora