Smart Crossblade

Když byla v roce 1994 založena automobilka Smart (tehdy ještě Micro Compact Car AG), jejím hlavním cílem bylo vyrábět stylová auta pro mladé lidi. Teprve v roce 2002 však přišel Smart, který byl opravdu stylový a prakticky definoval to, o co se automobilka od začátku snažila.

Přitom se s výrobou konceptu Crossblade, představeného v roce 2001, původně skoro vůbec nepočítalo. Přece jen, který blázen by vyrobil auto bez oken, blatníků, s podivně tvarovanou zadní částí, hladkými pneumatikami a dokonce bez dveří? Hned o rok později však německá automobilka, vlastněná tehdy koncernem DaimlerChrysler, přišla s velmi jednoduchou odpovědí na otázku, kdo by takovou šílenost udělal!

Vedení Smartu rozhodlo, že vyrobí pouze 2000 exemplářů velice extravagantního roadsteru (dá-li se tak toto auto nazvat), vycházejícího z tehdejších modelů City Coupé a City Cabrio. Aby mohlo auto na silnice, museli inženýři udělat několik větších či menších úprav. Tou asi nejviditelnější je instalace blatníků, které jsou však pouze spíše symbolické. Mírně se prodloužil přední nárazník, ale jen tak, aby zakrýval šířku běhounů 16palcových kol s třípaprskovým designem. Ta jsou mimochodem obuta do klasických pneumatik o rozměru 195/40 R16 vpředu a 215/35 R16 vzadu. Nejvíce změn, nyní ale stylistických, bylo provedeno v zadní části karosérie. Místo až příliš tuningově vypadajících světlometů zde našly své místo reflektory, přece jen více podobné klasickým Smartům. Jiný je také nárazník (opět malinko prodloužen) bez dvojité koncovky výfuku, víko zavazadlového prostoru a čiré třetí brzdové světlo nahradilo konvenční červené.

Mohlo by vás zajímat:  Velorex - Český hadrák

Co naopak zůstalo? Především výborně vypadající přední deflektor místo čelního skla, který je navíc stylově přichycen nýty ke karosérii. Konvenční dveře byste tady také hledali těžko – Crossblade je vybaven výztuhami, které se díky plynovým vzpěrám otevírají vzhůru! Stejně jako jeho konvenční sourozenci, i Crossblade má bezpečnostní rám Tridion, který je zde vyveden ve světle šedé matné barvě a kontrastuje tak s černou lesklou karosérií.

Kromě ochranného rámu byly z klasických Smartů importovány i kompaktní rozměry – na délku má Crossblade 2622 mm, na šířku 1618 mm, na výšku 1508 mm a rozvor náprav má délku 1812 mm. Miniaturní zavazadlový prostor v zadní části pojme, i díky absenci jakékoliv střechy, 122 litrů.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda 130 RS

Když už jsme u praktičnosti, do interiéru se vejdou samozřejmě pouze dva pasažéři, kteří si budou užívat víceméně stejného designu jako u City Coupé/Cabrio. Konec konců, Crossblade z nich samozřejmě vychází. Aby vnitřek ladil s vnějškem, dostal kompaktní roadster červené čalounění sedadel i provedení některých plastů na palubní desce. Dobrou zprávou je, že rádio je voděodolné (to kdybyste při cestě zmokli), špatnou naopak to, že látková sedadla budete muset po dešti nechat několik dnů vysušit. Abychom dokončili krátkou sondu do interiéru, který je velmi jednoduchý, musíme zmínit dvouramenný volant a za ním ukrytý velký rychloměr. Na středové konzole je kromě rádia ještě ovládání ventilace a větších schránka na drobnosti.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Saab 95

Po technické stránce je Crossblade téměř dvojčetem klasických Smartů té doby. Jen ten motor, samozřejmě umístěný vzadu, je malinko jiný. Ano, jedná se o benzínový tříválec o objemu 0.6 litru s turbodmychadlem, jeho výkon však byl elektronicky zvýšen na konečných 71 koní při 5450 ot./min a 100 Nm při 3120 ot./min. Přes samočinnou šestistupňovou převodovku Softouch s možností ruční volby jsou poháněna přední kola, přičemž maximální rychlost je omezena na 135 km/h. O té však samozřejmě tohle auto není.

Výroba velmi stylového Smartu byla omezena na již zmíněných 2000 kusů, přičemž v době uvedení byla cena na švýcarském trhu v přepočtu asi 720 000 korun. Aktuálně je v ČR k prodeji jeden kus s 8 252 najetými kilometry. Cena? 295 000 korun! A mimochodem, kus s pořadovým číslem 0008 si koupil i samotný Robbie Williams.

##smart_crossblade##

Zdroj: Smart