Auta na českých a moravských silnicích jsou v porovnání se zbytkem Evropské unie nadprůměrně stará. A v posledních letech navíc prodeje nových vozů spíše klesají, k tomu se k nám dováží stále více ojetin. Nejen z Německa, odkud bývají většinou dovážena mladší auta v dobrém stavu, ale i z dalších zemí. Taková auta se často v Německu zastaví, jsou tam registrována, a pak pokračují k nám, aby mohla být přeprodána jako „vůz z Německa“. Jízda autem, které má ty nejlepší roky za sebou, přitom přináší i nečekaná rizika.
Technický stav
Začněme však riziky zřejmými – čím starší vůz, tím méně kvalitní jsou automatické asistenční systémy. A některé mohou dokonce chybět úplně. Pro majitele vozu to většinou není taková potíž, protože si časem zvykl, ale pokud si auto půjčí někdo jiný, může být nemile překvapen. Starší auta také mívají potíže s brzdami. A s provozem aut s mnoha desítkami tisíc najetých kilometrů bývá také spojována vyšší spotřeba, neboť motory v horším stavu nebývají tak efektivní.

Vábnička na policisty
Deset a více let stará auta pak bývají při náhodných silničních kontrolách zastavována mnohem častěji než auta mladší, nebo dokonce nová. Policisté samozřejmě moc dobře vědí, že najít nějaký nedostatek na vraku je mnohem snazší než u auta, které má najeto sotva pár tisíc kilometrů. A nemusí jít jen o technický stav nebo styl jízdy řidiče, hlídky s oblibou kontrolují také povinnou výbavu, která se čas od času mění.
Na STK se připravte
Auto, které je na první pohled na půli cesty ke kariéře veterána, bude mít pravděpodobně potíže i při pravidelné kontrole na STK. Také tamní mechanici dají na první pohled, a pokud se jim dostane do rukou otřískaný vrak, nebudou příliš tolerantní, i kdyby auto ve skutečnosti bylo v lepším stavu, než vypadá. Před STK je proto vhodné dbát nejen na funkční údržbu, ale také na to, aby auto nevypadalo příliš opotřebovaně.
Zdroj: https://kennedytransmission.com/blog/maintenance-risks-of-driving-an-older-car/