Stará auta kontrolují silniční hlídky častěji než nová

Traffic Jam

Auta na českých a moravských silnicích jsou v porovnání se zbytkem Evropské unie nadprůměrně stará. A v posledních letech navíc prodeje nových vozů spíše klesají, k tomu se k nám dováží stále více ojetin. Nejen z Německa, odkud bývají většinou dovážena mladší auta v dobrém stavu, ale i z dalších zemí. Taková auta se často v Německu zastaví, jsou tam registrována, a pak pokračují k nám, aby mohla být přeprodána jako „vůz z Německa“. Jízda autem, které má ty nejlepší roky za sebou, přitom přináší i nečekaná rizika.

Mohlo by vás zajímat:  Seřízení geometrie mnozí považují za vyhazování peněz. Ve skutečnosti je umí ušetřit

Technický stav

Začněme však riziky zřejmými – čím starší vůz, tím méně kvalitní jsou automatické asistenční systémy. A některé mohou dokonce chybět úplně. Pro majitele vozu to většinou není taková potíž, protože si časem zvykl, ale pokud si auto půjčí někdo jiný, může být nemile překvapen. Starší auta také mívají potíže s brzdami. A s provozem aut s mnoha desítkami tisíc najetých kilometrů bývá také spojována vyšší spotřeba, neboť motory v horším stavu nebývají tak efektivní.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní cestování slibuje spoustu zážitků. Na delší jízdy autem se vyplatí dobře se připravit
Zdroj obrázku: Freepik

Vábnička na policisty

Deset a více let stará auta pak bývají při náhodných silničních kontrolách zastavována mnohem častěji než auta mladší, nebo dokonce nová. Policisté samozřejmě moc dobře vědí, že najít nějaký nedostatek na vraku je mnohem snazší než u auta, které má najeto sotva pár tisíc kilometrů. A nemusí jít jen o technický stav nebo styl jízdy řidiče, hlídky s oblibou kontrolují také povinnou výbavu, která se čas od času mění.

Na STK se připravte

Auto, které je na první pohled na půli cesty ke kariéře veterána, bude mít pravděpodobně potíže i při pravidelné kontrole na STK. Také tamní mechanici dají na první pohled, a pokud se jim dostane do rukou otřískaný vrak, nebudou příliš tolerantní, i kdyby auto ve skutečnosti bylo v lepším stavu, než vypadá. Před STK je proto vhodné dbát nejen na funkční údržbu, ale také na to, aby auto nevypadalo příliš opotřebovaně.

Zdroj: https://kennedytransmission.com/blog/maintenance-risks-of-driving-an-older-car/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora