Statistiky nehod – kdo, kde a proč nejčastěji bourá?

Car Accident 2165210 960 720[3]

Jste aktivním účastníkem silničního provozu? Vzhledem k tomu, kolik se na silnicích pohybuje aut, je celkem jasné i to, že výrazně stoupají i rizika spojená s dopravní nehodou. Těch je v porovnání s historií podstatně více. Podívejme se společně na důležité statistiky nehod, které vám řeknou mnoho důležitého. Hlavně potom fakta o tom, kdo nejčastěji bourá, proč se tak děje, a kde k nehodám dochází.

Jaké jsou hlavní příčiny nehod?

Začneme společně tím nejzajímavějším. Jedná se o hlavní příčiny nehod. Jde tedy vlastně o hlavní důvody toho, proč k nehodám dochází. Největší vliv má v tomto směru fakt, že se řidiči nevěnují řízení. Do této kategorie se toho dá schovat opravdu mnoho. V praxi jde o situaci, kdy řidič vlivem své nepozornosti způsobil dopravní nehodu.

Hned druhým důvodem jsou situace, kdy dojde k nesprávnému otáčení, nebo také ke špatnému couvání. Jedná se tedy o nehody, které má nejčastěji na svědomí opravdová hloupost řidiče. Kdo jezdí pravidelně, ten jistě potvrdí to, kde všude jsou řidiči schopni se otáčet, nebo kde všude jsou dokonce schopni couvat. Není proto divu, že toto je druhým důvodem nehod.

Mohlo by vás zajímat:  Driftující Arabové znova udeřili!

Tím třetím důvodem je nedodržení bezpečné vzdálenosti. Jedná se nejenom o situace, kdy se řidiči skutečně lepí na auto před sebou a následně nedokážou zabrzdit. Do této kategorie můžeme zařadit i situace, kdy pozdě zareagují a jednoduše nedobrzdí. Podobné nehody se stávají v kolonách, ale i při běžné jízdě, když se objeví něco neočekávaného a dochází k prudkému brzdění.

Kdo nehody nejčastěji zaviní?

Zde musíme říci, že je výsledek statistiky celkem očekávaný. Když jde o výčet toho, kdo dopravní nehody nejčastěji zaviní, tak je nutné jasně říci, že na prvním místě jsou řidiči motorového vozidla. Tedy řidiči automobilů. Zde nejde o zase až tak nijak nečekanou informaci. Vzhledem k počtu aut na silnicích je to logické.

Když se podíváme na druhou informaci, a to na to, kdo nehody nejčastěji zaviní, tak je nutné říci, že to jsou řidiči nemotorového vozidla. Tady je to také celkem jasné. Do této skupiny se řadí cyklisté. Jelikož těch poslední roky přibývá, a nejezdí jenom na cyklostezkách, tak se dá očekávat, že dané číslo bude i nadále stoupat.

Mohlo by vás zajímat:  Na dálnici natáčel instruktážní video, kvůli agresivní jízdě nakonec sám naboural

Kdo je třetím největším původcem dopravních nehod? Je to chodec. I když jde o osobu, která by měla mít nejlepší rozhled, díky rychlosti chůze by měla také nejlépe reagovat, nebo by měla dbát vzhledem k ostatním účastníkům zvýšenou opatrnost, neděje se tak vždy. Jsou to právě chodci, kteří mají třetí největší podíl na dopravních nehodách. Zde se také sluší připomenout, že do skupiny chodců dnes řadíme i bruslaře, kterých je podobně jako cyklistů také celkem dost.

Kde se nehody nejčastěji stávají?

I tady musíme jasně říci, že nás čeká minimálně jedno překvapení. A to v podobě místa, kde se nehody stávají nejčastěji. Pokud budeme konkrétním, tak tím místem, kde můžete být svědkem nebo účastníkem nehody, jsou hlavně místní komunikace. Tedy primárně to jsou různé klasické silnice ve městech a obcích, kde může dojít ke karambolu. A to od drobných ťukanců, až po něco vážného.

Mohlo by vás zajímat:  Nehoda klasického Bugatti za čtvrt milionu liber. Řidič šel poté na pivo!

Na druhém místě, pokud jde o nejčastější místa nehod, jsou silnice druhé třídy. Jedná se vesměs o klasické a také u nás nejpočetnější silnice. Zde statistika poměrně jasně odráží situaci spojenou se zvyšováním provozu na současných silnicích. A čím více aut na silnicích druhých tříd je, tím vyšší riziko nehody se objevuje.

Třetí místo mají silnice první třídy. Je to celkem s podivem, jelikož daných silnic u nás není zase až tak velké množství. Také se jedná o úseky, které jsou vesměs kvalitnější, a to ať už jde o povrch, nebo třeba šířku a značení. To však může být na škodu. Dané silnice totiž mohou výrazně svádět k tomu, že na nich řidiči budou jezdit rychleji, než mají. A rázem může být důvod zvýšení nehod celkem jasný. Na rozdíl od dálnic totiž silnice první třídy nebývají z hlediska protijedoucích vozidel nijak oddělené.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora