Jak poškozujete své auto? Toto jsou nejčastější situace

Bmw 1399427 960 720[1]

Možná si to neuvědomujete, ale při každé cestě vozem ho výrazně poškozujete. Jsou věci, které mu celkem dost škodí, a které bohužel dělá stále více lidí. O jaké věci se jedná a čemu je vhodné se vyhnout? Něco vám možná přijde jako drobnosti, ale u jiných věcí se již zamyslíte nad tím, že je vhodné udělat takovému chování přítrž.

Točení volantem při stání

Je jasné, že pokud jste na těsném parkovacím místě a potřebujete z něho vyjet, není jiná možnost, než nejprve natočit kola a poté se začít rozjíždět dopředu nebo dozadu. Když ale tento manévr není nezbytně nutný, rozhodně ho nedoporučujeme dělat. Z jakého důvodu? Je ro primárně proto, že otáčením volantu při stání výrazně poškozujete své pneumatiky. Ty se při každém takovém výrazném pohybu obrušují o tvrdou plochu silnice. Nejenom, že na některých místech mohou vzniknout i drobné obroušené plošky, ale častým namáháním se pneumatika i nenávratně poškodí.

Navíc nejde jenom o pneumatiky, ale o celu mechaniku vozu, která je takto zbytečně namáhána. Vy to možná necítíte, jelikož máte ve voze kvalitní posilovač a tak je otáčení volantem stále velmi snadné. Faktem ale je, že je to pro celý mechanismus opravdu velký zápřah. Nevěříte? Zkuste si sednout do auta bez posilovače a zahnout během jízdy, a potom stejný manévre vykonat na místě. Budete mít co dělat, aby bylo možné danými koly otočit. A přesně takto budou namáhány mechanismy ve vašem automobilu.

Mohlo by vás zajímat:  Povinná výbava v jednotlivých částech Evropy

Mlácení dveřmi a víkem zavazadelníku

Dnešní moderní auta skutečně není nutné zavírat tak, jako tomu bylo v minulosti. A platí, že čím je auto kvalitnější, tím lehčí a jednodušší otevírání je. Ty nejluxusnější modely dokonce mají i tlačítka, které stačí stisknout a dveře nebo víko zavazadelníku se zavře samo. Toto řešení ale už je určené v podstatě jenom pro ty nejnáročnější zákazníky.

Zpět ale k vozům klasickým. Každé výrazné zabouchnutí totiž může vozu velmi škodit. Hlavně s ohledem na celkovou pevnost karoserie a také s ohledem na pevnost daných pantů. S každým, prudkým zabouchnutím je daný díl poměrně výrazně namáhán. Na druhou stranu na to automobilky myslí a dané části konstruují v kvalitě, která odolá. Proč si ale auto tolik ničit, když k zavření plně postačí jemná síla?

Mohlo by vás zajímat:  Jaguar Land Rover se připravuje na elektrifikovanou a propojenou budoucnost díky novému testovacímu zařízení

Stání na spojce

Dojedete ke křižovatce, zastavíte a zůstáváte stát na spojce? Je úplně jedno, zda to děláte z důvodu, že máte stále zařazenou rychlost, nebo z důvodu, že chcete při zelené co nejrychleji zařadit a vyrazit. Obojí je špatně. Vozu škodíte právě tím, že spojku držíte sešlápnutou. Desítky vteřin, u některých dokonce i minuty dlouho. A toto se děje během celé vaší jízdy – zvláště, když jezdíte hlavně ve městech.

Pokud jde o hlavní rizika, která jsou s tímto spojena, tak musíme říci, že jde hned o dvojici z nich. Prvním rizikem je poškození spojkového ložiska a druhým rizikem poškození setrvačníku. V obou případech není oprava jednoduchá ani levná. Přitom stačí jediné – dojet na červenou, vyřadit a pustit spojku.

Zapnuté stěrače

Pokud máte dešťové senzory, nejsou zapnuté stěrače zase až tak velký problém. Sepnou se opravdu až ve chvíli, kdy je to potřeba. Pokud však dané senzory nemáte as stěrače necháváte neustále zapnuté, už to problém je. A to poměrně velký. Z jakého důvodu? Jsou hned dva.

Mohlo by vás zajímat:  Nový Nissan Micra DIG-S čeká na Ženevu

Oba souvisí se situací, kdy sednete do svého vozu, otočíte klíčkem a stěrače se spustí. Pokud máte na skle třeba písek nebo jiné pevní nečistoty, těšte se na výrazné poškrábání čelního skla. Problém může nastat i v zimě, kdy je sklo zamrzlé. Nejenom, že tím výrazně poškodíte gumičky, ale když stěrač přimrzne k čelnímu sklu, dojde k extrémnímu namáhání motorku.

Stahování okének

Moderní vozy dnes i v základu disponují klimatizací, a tak není nutné okénka stahovat. Proč je tato činnost tou, která může poškodit vaše auto? Je to stejné, jako u stěračů. S každým stažením špinavého okénka dojde jenom k tomu, že ho můžete poškrábat. Když chcete v létě vyrazit ve vychlazeném voze, nechte otevřené dveře, nastartujte a zapněte klimatizaci, nechte vůz ochladit a potom vyrazte.

Problém se stahováním okének je spojený i se zimou. Zde je mnoho řidičů používá k tomu, aby z nich tímto způsobem odstranili sníh. Nejenom, že ten napadá dovnitř a zvýší vlhkost ve voze. Pokud jsou okénka přimrzlá, můžete poškodit motorek při elektronickém stahování, nebo mechanismus v případě klasické páčky.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora