„Tento můj starý vrak je pro přírodu lepší, než nová auta s moderními motory,“ přesvědčoval jsem zaměstnance STK

1337

V zájmu ekologie jsou automobilky tlačeni do nesmyslných norem. My zákazníci zase do elektromobilů. Přitom z hlediska ochrany přírody nehraje roli jenom tento okamžik. Ale fakt, jak dlouho danou věc používáme. Když se nemusí zbytečně vyrábět nová a recyklovat původní, je to ideální stav. A platí to i u aut.

Ne vždycky musí být nové, moderní auto ekologické. Roli hrají nejenom aktuální data spojená například s emisemi. Ale i to, jak takové auto vydrží. A z logiky věci je nejvíce ekologické to, co můžeme používat opravdu dlouho, bez nutnosti provádět výměnu za něco jiného. A u aut to platí stejně.

Můj starý dobrý vůz, se kterým jsem strávil tolik let, je pro mě víc než jen auto. Je to společník, který mě nikdy nezradil. A i když už to není žádná novinka, já se o něj starám, jako by to byl můj nejlepší kamarád. Měním olej, kontroluju brzdy, a když je potřeba, vyměním i nějaký ten díl. On mi to vrací svojí spolehlivostí. Vlastně musím říct, že i když už mu je 25 let, investuji do něj zcela minimálně.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot ukázal evoluci sportovní 308 R

Každé dva roky, když jsem jel na STK, bylo vždycky něco malého, co potřebovalo opravit, ale nikdy to nebylo nic zásadního. Je sice pravdou, že rok od roku to bylo s technickým stavem trochu horší, ale nějaké extra vážné závady nebyly žádné. Ale letos, to už to bylo trochu na hraně, to uznávám. Technik, co prohlížel mé auto, se na mě po prohlídce podíval s tím svým typickým výrazem a řekl: „Víte, za dva roky už tohle auto možná neprojde. Už není v moc dobrém stavu, nehledě na jeho ekologičnost po stránce motorové.“

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi představilo koncept elektrického vozu

To mě opravdu naštvalo. „Jak můžete říkat, že moje auto není ekologické?“ vybuchl jsem. „Můj starý vrak je mnohem ekologičtější než ty vaše nové vozy, co splňují všechny normy!“ Ano, souhlasím s tím, že nová auta mají sice čistější motory, plní ty nejpřísnější normy, ale co se týče dlouhodobé udržitelnosti, tak s tím mám pravdu. Jak dlouho ty litrové tříválce vydrží? A jak dlouho vydrží auto jako celek? Vždyť je to dnes jen spotřební zboží. Aby nějaké ze současných aut vydrželo 25 let jako moje současné, o tom si automobilky mohou nechat jenom zdát.

Mohlo by vás zajímat:  Jaguar Land Rover se připravuje na elektrifikovanou a propojenou budoucnost díky novému testovacímu zařízení

Mám opravdu pocit, že dneska už se auta vyrábějí jako spotřební zboží – kup, používej, vyhoď. Ale kde je pak ta ekologie, když se každých pár let musí vyrábět nové auto a to původní se musí likvidovat? Vždyť z pohledu ekologie je snad lepší, aby jedna věc sloužila, co nejdéle je to možné. To platilo vždy a platit bude, nejenom u aut. A můj starý vůz je pro mě důkazem, že když se o něco staráte a udržujete to v dobrém stavu, vydrží to dlouho. A to je pro mě pravá ekologie.

Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora