TEST: Lexus RX 450h F Sport

TEST: Lexus RX 450h F Sport

Dlouho jsem přemýšlel nad smyslem hybridních pohonů. Celá ta technologie mi připadala nesmírně složitá, těžkopádná a ve výsledku vlastně zcela neefektivní. Říkal jsem si, zda má vůbec smysl uvažovat nad podobným vozem, když vlastnictví takové technologie přináší hlavně negativa a pozitiv je jako šafránu. V této nevědomosti jsem žil až do doby, dokud jsem do rukou nedostal nový Lexus RX 450h se systémem Lexus Hybrid Drive. On mi totiž  v plné míře ukázal smysl hybridních pohonných jednotek. Ale začněme hezky popořadě.

Exteriér

Před námi stojí v pořadí již třetí generace atraktivního SUV (i když samotný Lexus o něm hovoří jako o crossoveru), která je tu s námi již od roku 2009. Na začátku tohoto roku pak tedy nastal ten správný čas pro představení modernizované verze. Co je nového? Nejvýraznější proměnou prošla příď vozu, která designově kopíruje novou generaci sedanu GS. Osobně musím říct, že facelift vozu nesmírně prospěl. Celek působí dynamickým a moderním dojmem, který je navíc doplněn o paket F Sport zahrnující v sobě přepracovanou vřetenovitou masku chladiče, zapuštěná mlhová světla ve spodní části nárazníku a především exkluzivní 19-ti palcová litá kola.

Pokud nový sportovní look čekáte také od zadních partií, budete nejspíše trochu zklamáni. Mírnou obměnou prošla jen čirá optika zadních svítilen a spodní část nárazníku, která již neobsahuje decentní chromovanou lištu. Celkově vzato lze zadní část vozu považovat za designově usedlejší, což ovšem vzhledem k opravdu výrazně řešené přední části vůbec není na škodu.

Interiér

Prvky sportovního paketu F Sport nalezneme také v interiéru Lexusu. Nejvýraznější změnou oproti běžné verzi je použitý multifunkční volant obšitý perforovanou kůží opatřený logem F Sport. Ten nejen, že dobře vypadá, ale také báječně padne do ruky. Vedle toho se vaše boty budou dotýkat vrtaných hliníkových pedálů, které by dle slov výrobce měly odrážet sportovní charakter tohoto hybridního SUV. Jak je to ve skutečnosti se sportovním charakterem a chováním vozidla na silnici se dočtete o pár odstavečků dál.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C-Elysée 1.2 VTi - Zpátky do minulosti

Další věcí, které si hned po volantu všimnete, jsou velmi pohodlná a přímo královsky dimenzovaná přední sedadla. Jejich jedinou a o to podstatnější nevýhodou je slabší boční vedení, které Vám sice dovolí se v sedadlech doslova převalovat, v ostře projeté zatáčce Vás však nepodrží.

Celkově vzato lze interiér Lexusu RX 450h F Sport považovat za opravdu zdařilý, komfortní a příjemný. Volič převodovky je umístěn v takřka ideální poloze, ovládání multimediálního centra pomocí tlačítka Remote Touch 2. generace, připomínajícího svým chodem myš, je rychlé a přesné. Bez menšího cviku se ovšem neobejdete. Potěší také nová grafika multimediálního systému a přehledný přístrojový štít.

Bezvadně odhlučněný interiér, do kterého nepronikne prakticky žádný hluk, má ještě jednu bezvadnou vlastnost. Cítíte se v něm neuvěřitelně příjemně. Pokud necháte spát bezmála 300 koní pod kapotou a zaposloucháte se do jednoho z nejlepších audio systémů současnosti – Mark Levinson, zjistíte, že cestování tímto vozem nesmírně uklidňující. Ale abychom jen nechválili. Zavazadelník má objem spíše podprůměrných 496 litrů a slavné to není ani s místem na zadních sedadlech. Pasažéři sice s klaustrofobií rozhodně trpět nebudou, konkurence je v tomto ohledu přeji jen o kousek dál.

Motor a jízdní vlastnosti

Nejzajímavější kapitolou námi testované verze RX 450h v provedení AWD je zcela jistě pohonná jednotka. Vidlicový šestiválec o zdvihovém objemu 3,5 litru a výkonu 183 kW (248 koní) při 6000 otáčkách za minutu je totiž propojen hned se dvěma elektromotory. Přední o síle 123 kW (167 koní) slouží k pohonu přední nápravy společně s konvenčním spalovacím motorem. K pohonu všech kol pak systém využívá druhého elektromotoru umístěného u zadní nápravy o výkonu 50 kW (68 koní). Ptáte se na parametry celého systému? Maximální výkon činí 220 kW (299 koní) a točivý moment neméně slušných 652 Nm. Za zmínku stojí také bezstupňová převodovka E-CVT, kdy je jedná o chytrý variátor se schopností simulovat šest rychlostních stupňů.

Mohlo by vás zajímat:  Test Renault Clio E-Tech Hybrid: Skoro hot-hatch?!

Tolik bylo teorie. A jak Lexus RX 450h funguje v praxi? Řidič má na výběr z několika jízdních režimů- Eco, Snow a Sport. První jmenovaný celkem razantně otupí reakce na plynový pedál, vše je tedy podřízeno především nízké spotřebě. Režim Snow zapojí do činnosti zadní elektromotor v mnohem větší míře, než další dva režimy. Sport pak zbarví přístrojový štít do červena a použijete ho, když budete chtít využít celého potenciálu pohonné jednotky.

Po zmáčknutí startovací tlačítka se prakticky nic nestane. Rozjezd má na starosti elektromotor, který dokáže vozidlo pohánět až do rychlosti 45 km/h. Ovšem pouze s opravdu lehkou nohou. Každé silnější sešlápnutí plynového pedálu přivede do činnosti spalovací motor. Pokud navíc budete mít na barevném displeji displeji zobrazenou funkci Monitor energie, podvědomě se budete snažit využívat činnosti elektromotorů co nejčastěji.

S výkonem 299 musí jít ruku v ruce i tužší podvozek, jenž je součástí paketu F Sport. A opravdu, na kvalitním povrchu se nemusíte bát ani ostřejší jízdy. Do zatáček se luxusní SUV vrhá s ochotou, nenaklání se a urputně drží stopu. Na druhou stranu moc situací, které by Vám přivodily úsměv na tváři, nezažijete. Lexus totiž dokáže dokonale maskovat skutečnou rychlost. I když pošlete plynový pedál nekompromisně k podlaze, jen ručička tachometru Vás dokáže informovat o tom, že jste daleko za limitem daným naší legislativou.

Navíc paket F Sport má ještě jednu nepříliš dobrou vlastnost. A totiž, že na cestách s horší kvalitou vozovky Vás až s přílišnou intenzitou bude informovat o každém výmolu a příčné nerovnosti. Rázy od kol jsou až docela výrazné a z hlediska komfortu nemůže sportovněji naladěný podvozek s pneumatickým použitým v běžných verzích vůbec konkurovat.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën DS3 1.6 THP 155

Spotřeba Lexusu RX 450h F Sport

Při využití plného potenciálu výkonného benzinového šestiválce nemůžete očekávat spotřebu udávanou výrobcem. Poklidná jízda mimo město na úrovni rychlostních limitů znamená odběr přibližně 7,5 litrů na každých 100 kilometrů. Svižný dálniční přesun pak tuto hodnotu zvedne o dalších 2,5 litrů.

Výhoda hybridního pohonného ústrojí se naplno projeví až při městském režimu, kde má relativně těžké SUV spotřebu srovnatelnou se zážehovými čtyřválci hatchbacků nižší střední třídy. Ne, opravdu si nedělám legraci. Při plně nabité baterii a zapnutém režimu EV dokážete dlouhé minuty popojíždět v koloně bez jedině spotřebované kapky paliva. Palubní počítač ukazující spotřebu 5 litrů po hodinovém přesunu po Praze? Žádná fikce, realita.

Závěr

Lexus RX 450h F Sport není žádným sportovním náčiním a ani si na něj nehraje. Dokáže nabídnout poměrně slušnou dynamiku, vždyť výrobcem udávané zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,8 vteřiny je toho důkazem. Nejlépe se ovšem cítí při poklidné jízdě. Během ní se Vám odmění královským pohodlím a doslova fascinujícím tichem v kabině. Pohled na spotřebu je pak jen třešničku na dortu tohoto výjimečného vozidla. V rámci kategorie SUV se jedná o velice příjemnou alternativu, která dokáže výkonem i spotřebou plně konkurovat naftovým protivníkům.

Základní cena vozu: 1 469 000,- Kč

Silné stránky

– Atraktivní design

– Hybridní pohonné ústrojí

– Odhlučněný interiér

– Vysoký komfort

– Bohatá výbava

– Nízká spotřeba paliva

Slabé stránky

– Vyšší pohotovostní hmotnost

– Rázy pronikající do kabiny

Porovnejte parametry vozu Lexus RX s konkurencí na Autohled.cz