Test Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 – přívětivý společník, který umí být i drahý

0

Model Crossland vznikl již v roce 2017 jako výsledek první spolupráce mezi Oplem a tehdejším koncernem PSA. V rámci portfolia značky se pak jednalo o druhý model s vyšší stavbou karoserie, tehdy tedy nastupující oblíbené kategorie kompaktních SUV. Na rozdíl od avizovaného sourozence, modelu Mokka, cílil Crossland spíše na praktickou stránku věci, která se v jeho případě úspěšně podepsala například na dostatečně dimenzovaném vnitřním prostoru.

My jsme aktuálně měli možnost vyzkoušet vůz s vrcholným přeplňovaným benzínovým tříválcem kombinovaným s šestistupňovým automatem. Testovaný Crossland navíc disponoval vyšším výbavovým stupněm včetně příplatkového paketu Ultimate.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Základní tvarování modelu Crossland je dáno jeho příslušností ke kategorii kompaktních SUV a také důrazem, který byl kladen na jeho vnitřní prostornost. Nepřekvapí tedy vyšší postoj vozu a poměrně převýšené proporce jeho karoserie.

V rámci poslední modernizace se jasně patrných úprav dočkala celá přední partie vozu, jistou inovací pak prošel přední nárazník a vůz dostal také elegantní hladkou masku. Automobilka toto řešení označuje „Opel Vizor“ a částečně se s tímto přístupem odkazuje také do své historie. Tento designový prvek je tedy novým soudobým rozpoznávacím znakem jednotlivých modelů automobilky Opel.

Z bočního profilu je nejvíce patrná vyšší světlá výška vozu a také jistá robustnost vyplývající z celkem poctivého oplastování jeho spodních partií. Bočnímu profilu nechybí ani pro Crossland zcela typická linka sledující průběh střechy a vedoucí oko pozorovatele až k zadním lampám. Zadní partie je pak poměrně tradiční, nabídne dostatečně dimenzované víko zavazadelníku a jednoduché horizontálně orientované lampy.

Mohlo by vás zajímat:  Test 2021 VW Caddy 2.0 TDI: Větší a lepší

V případě testovaného kousku bych v rámci vnějšího vzhledu vyzdvihl dvoubarevné provedení, které tomuto výrazově usedlejšímu vozu dodává adekvátní a příjemné oživení.

Foto: Jan Horský

Interiér

Z architektury interiéru je celkem patrné, že aktuální generace Crosslandu je tu s námi již delší dobu. Palubní deska disponuje velmi tradičním uspořádáním, a hlavně hojnou přítomností klasických tlačítkových ovladačů. Na první pohled se tedy jedná o lehce zastarale řešení, které je však stran ovládání vozu příjemně praktické a velmi přehledné.

Kaplička přístrojů před řidičem je vybavena klasickými analogovými ukazateli, doplněnými o digitální displej palubního počítače. V obdobném, lehce zpátečnickém, duchu je pojatý také displej palubního infotainmentu, jehož ovladače rychlé volby jsou opět tlačítkové.

Hlavní předností Crosslandu je však jeho vnitřní prostornost, která je převážně dána proporcemi karoserie. Jasná příslušnost ke kategorii kompaktních SUV mu pak přináší vyšší postoj a s tím spojené lepší nastupování do vozu. Dostatečně prostorné jsou také pozice v druhé řadě sedadel.

Slušně dimenzovaný zavazadlový prostor disponuje dvojitým dnem, v horní poloze dna docílíte rovné podlahy zavazadelníku se sklopenými opěradly druhé řady sedadel. Přesunutím dna do spodní polohy pak zavazadlový prostor zvětšíte ze 410 na 520 litrů objemu.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Koncernová spolupráce se podepsala na pohonných jednotkách osazených pod kapotou Opelu Crossland. Ve většině případů tak pod kapotou najdete benzínový tříválec naladěný na 61, 81 nebo 96 kW. V těchto případech pohonné jednotky spolupracují buď s pětistupňovým nebo šestistupňovým manuálem, u vrcholné verze pak s šestistupňovým automatem. V nabídce je zastoupena také naftová motorizace 1.5 CDTi disponující výkonem 81 kW a spolupracující s šestistupňovou manuální převodovkou.

Mohlo by vás zajímat:  Jeep Compass 2.0 MultiJet AWD – stylové kompaktní SUV, které se terénu nebojí

Testovaný kousek byl osazen vrcholným 96 kW přeplňovaným tříválcem, který spolupracoval s šestistupňovou automatickou převodovkou. Této známé motorizaci rozhodně nelze odepřít chuť do života, a to ani pod kapotou Opelu Crossland. Za podávané výkony ji lze odpustit i poměrně jadrný zvukový projev, který je pak v rámci interiéru celkem patrný.

Za slabší konec v rámci pohonného ústrojí tahá šestistupňový automat, který je bohužel jedinou volbou pro tuto motorizaci. Automat umí cuknout, převážně pak při aktivovaném systému start x stop. Jeho přítomnost přináší také vyšší spotřebu, která se během týdenního testu pohybovala lehce pod hranicí 8 l / 100 km.

Podvozkově je vůz nastavený velmi neutrálně přesto čitelně, s jistými náklony je při jeho proporcích a vyšší stavbě karoserie potřeba počítat. Testovaný vůz dále disponoval příplatkovým systémem IntelliGrip s pěti přednastavenými režimy, který zajišťuje dostatečnou trakci a stabilitu na různých druzích povrchu, a to díky automatické adaptaci točivého momentu kol a zapojování systému ESP.

 

Foto: Jan Horský

Závěrem

Opel Crossland je dle ceníku, který je platný od začátku tohoto roku, v nabídce ve dvou výbavových stupních. Jedná se o stupeň Edition a Elegance. V rámci akční ceny tedy pořídíte Crossland již od 459 990 Kč včetně DPH, zde se jedná o vůz s benzínovou motorizací 1.2 (61 kW) a pětistupňovou manuální převodovkou. Tato nabídka je však omezená do vyprodání skladových zásob.

V rámci výbavy Edition jsou v nabídce ještě dvě verze, v obou případech se jedná o vozy s přeplňovanými tříválcovými dvanáctistovkami. Slabší (81 kW) je k dispozici s šestistupňovým manuálem a pořídíte ji od akčních 499 990 Kč. Silnější (96 kW) spolupracuje s šestistupňovým automatem a její pořizovací cena startuje na 549 990 Kč včetně daně.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mercedes-Benz W124 Cabriolet

Vyšší výbavový stupeň zastupují opět přeplňované tříválcové dvanáctistovky stejné specifikace. Akční pořizovací ceny tedy startují od 539 990 Kč a od 589 990 Kč včetně DPH. V rámci tohoto výbavového stupně je v nabídce také naftová motorizace 1.5 CDTI (81 kW) spolupracující výhradně s šestistupňovým manuálem, kterou lze pořídit od akčních 569 990 Kč včetně daně.

Námi testovaný vůz byl navíc vybaven paktem Ultimate, který vůz výrazně obohatí například o čalounění Alcantara, AGR přední sedadla, černou střechu, LED zadní světlomety, parkovací kameru, bezklíčové otevírání, navigační systém Multimedia Navi Pro, stříbrné střešní ližiny nebo head-up displej. Jeho pořizovací cena se tak všemi ostatními příplatky přehoupla přes nemalých 700 000 Kč.

Opel Crossland je díky poslední modernizaci velmi pohledným vozem, kterému nechybí jistá živost a díky příslušnosti ke kategorii kompaktních SUV také adekvátní robustnost. K jeho dalším přednostem patří dobrá vnitřní prostornost a uživatelsky přívětivá ovladatelnost jeho interiéru. Cenová politika je pak v případě nižšího výbavového stupně nastavena celkem přívětivě, jakmile se však začnete ohlížet po příplatkové výbavě (například výše avizovaný Ultimate Pack), nebo po vrcholném benzínovém tříválci, který je bohužel kombinovaný pouze s automatickou převodovkou, letí pořizovací cena Crosslandu celkem strmě a nesmyslně vzhůru.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora