Test Seat Arona: Crossover pro ty, kteří chtějí dělat věci podle svého

Auto svými rozměry ideální do města, s praktičností i pohodlností na občasné cesty i mimo něj? Většině lidi určitě jako první naskočí Fabia. Ale je to jediná možnost, která se na současném trhu nabízí? Rozhodně ne. Není vždy nutné podlehnout trendům a většině, a je na místě podívat se i na jiné možnosti. A udělat si věc, dle svého. A v tu chvíli se do hledáčku dostává Seat Arona. V roce 2020 šlo o druhý nejprodávanější model značky, což jenom potvrzuje zájem, ačkoliv u nás Čechů je mnohdy toto auto mezi zájemci spíše upozaděno. Arona prošla i mým redakčním testováním a nyní se podíváme na to, jak auto obstálo.

Vytříbený charakter exteriéru

Zařazení auta je celkem jasné. Jde o městské SUV, chcete-li crossover, který se v betonové džungli svým vzhledem rozhodně neztratí. Nabízí celkově svěží, harmonický a částečně i lehce robustní vzhled, s několika prvky, které se snaží podsunout i určitý offroad dojem, který je v tomto případě však pouze designový.  Skvěle působí také dvoubarevné provedení karoserie – modrá s bílou v podobě střechy má svůj nezaměnitelný styl.

Výrazným prvkem přední části vozu je určitě nepřehlédnutelný spojler, stejně jako vzhled a tvar vnějšího osvětlení. Seat Arona v tomto případě zcela přešla na stoprocentní LED technologii. Nové světlomety pomáhají zvýraznit design přídě a samozřejmě výrazně zlepšují i viditelnost během jízdy. K povedenému designu přispívají také nové designy kol z lehké slitiny. Mnou testovaný model ve výbavě FR navozoval určitým způsobem i sportovnější nádech, hlavně díky zajímavé masce chladiče či zadnímu nárazníku, v designu specifickém právě pro tuto výbavu, kdy pozornost přitáhnou hlavně dvě koncovky.

Čím mě však Seat Arona zcela uchvátil, to je záď vozu. Působí velmi svěžím, až vzrušujícím dojmem. Skvěle se k ní hodí nový spojler společně s difuzorem. Pozornost dokážou přitáhnout i drobné detaily, kterým rozhodně dominuje označení modelu reliéfním rukopisným písmem. Toto označování už není v Seatu žádnou aktuální novinkou a musím říct, že jde o směr originální a povedený. V detailech nezklame ani samotné logo automobilky, vevedené zajímavě ve dvou odstínech chromu.

Odlehčený a funkční interiér

Otevírám dveře, usedám na sedadlo řidiče a začínám se rozhlížet. Interiér Seat Arona rozhodně nezklame jak na první pohled, tak po prohlédnutí všech dominantních prvků, ale i detailů. Hlavní pozornost jistě přitáhne nový plovoucí centrální displej, který může mít rozměr až 9,2“ v případě výbavy na přání. Trochu zklame, že panel přístrojů nenabízí digitalizace trochu více a mezi analogovými budíky je k dispozici pouze malý obdélníkový displej, který až tolik informací přece jenom nabídnout nedokáže. Na druhou stranu Arona může využívat také Digital Cockpit a díky tomu se s displejem 10,25“ stává plně interiérově digitální.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Opel Zafira 2.0 CDTI

Kromě očí zapojuji při prohlídce interiéru i další smysly a zkouším jednotlivé materiály. I na nich Seat pocitově výrazně zapracoval. Potěší přístrojová deska s měkkým povrchem, do ruky dobře padnoucí volant obšitý kůží Nappa, nebo elegantně a stylově vypadající použité čalounění, které s celkovou koncepcí interiéru skvěle ladí. Pozornosti neunikly ani výraznější výdechy klimatizace s červeným lemem, které navozovaly jasný pocit sportovního charakteru auta.

V mém případě jsem usedl do vozu s výbavovým stupněm FR, který je určený zájemcům toužícím po určitém sportovním zážitku, a to interiér Seatu po stránce designové plní na jedničku. Jmenovitě zmíním jak sportovnější provedení sedadel, tak i jasně viditelné detaily s označením FR, charakteristický volant, nebo volič jízdních režimů.

Sportovní hlavně vzhledem

Ačkoliv se výbavový stupeň FR snaží pocit sportovnosti navodit sebevíc, a designově se to autu skutečně daří, vzhled až tak úplně nekoresponduje s tím, co je pod kapotou. Jednotka 1.0 TSI naladěná na výkon 110 koní je u sportovněji designového auta trochu zklamání. Na druhou stranu jde o vyšší stupeň základního tříválce, který nabízí výkon o 15 koní menší. Ač lze vůz pořídit i v kombinaci se sedmistupňovým automatem, já dostal k testu verzi s šestistupňovým manuálem, což se nakonec přece jenom ukázalo jako skvělá volba, jak z motoru vymáčknout, co se dá. A mít určitý nádech sportovnější jízdy nejenom při obhlídce auta na parkovišti, ale i na silnici.

Když se autu trochu šlápne na krk, dá se dosáhnout stovky za 10,6 sekundy. Na blbnutí, když člověk jede sám na okreskách, to vcelku stačí, ale představa že do auta posadím 4 lidi s bagáží a rozhodnu se předjíždět, mě trochu děsila. Na běžné ježdění motor však plně dostačuje a v tu chvíli přijde vhod jeho jedna z hlavních předností, uváděná spotřeba v rozmezí 5,2 až 5,9 litrů na sto kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mitsubishi L200 PLUS INSTYLE – stálice segmentu dostala větší výkon a také více stylu

Tam, kam patří

A jak samotná jízda? Snažil jsem se zapomenout na to, že sportovně auto jen vypadá a jeho účel bude nakonec zcela jiný. Tak jsem k němu začal přistupovat a pochopil jeho přednosti. V městském provozu přijde vhod jeho obratnost, když bezhlavě neřadíte jeden rychlostní stupeň za druhým a necháte motor trochu vytočit, je i poměrně slušný rychlík při startu na semaforech nebo potřebě dostat se do konkrétního jízdního pruhu. Při proplétání-se v městském provozu auto působilo celkem svižně a pro svou velikost se s ním dalo snadno přejíždět z pruhu do pruhu a ukousávat metry v zahuštěném provozu.

Podvozek působil spíše tvrdším dojmem, což se hodilo při ostřejším průjezdu zatáčkou na okresce. Na těch rozbitějších se však objeví negativa v podobě ne úplně příjemných ran, které se od podvozku linuly při projetí větší díry. Při klasickém tempu na hlavních tazích, ať už šlo o silnice vyšších tříd nebo dálnice, nebylo větších výtek. Snad jen že při dálničním tempu motor točí do celkem vysokých otáček, což se projevuje vyšší hlučností. Na druhou stranu na spotřebě se to nijak negativně nepodepsalo.

Najděte správnou tvář

V případě výbavové verze FR, kterou jsem měl já, budete možná pravou tvář auta trochu hledat, jelikož sportovní je spíše po stránce designové. V případě výbav Style nebo Xperience však správnou tvář auta najdete celkem snadno. Na týdenní cesty do práce skrz okres a následné proplétání se po městských okruzích je Seat Arona jako stvořená. Stejně tak se nemusíte bát vyrazit s autem ani na víkendový výlet. Zavazadelník o objemu 400 litrů z auta sice nedělá dokonalou volbu pro vášnivé chalupáře nebo cestovatele do Chorvatska, ale na výlety „na lehko“, zaměřené na Relax a poznání bude skvělým parťákem. Prostě parťákem na cesty, kdy si chcete dělat věci podle svého, a ne naložit kufr k prasknutí a hnát se dnem i nocí do turistických pastí.

Zdroj: Autorský text 

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora