TEST Škoda Octavia 1,2 TSI Elegance – Česká prémiovka

TEST Škoda Octavia 1,2 TSI Elegance - Česká prémiovka

Třetí generace stěžejního modelu mladoboleslavské automobilky Škoda se již začíná zabydlovat na českých silnicích. Zatímco ještě v březnu bylo víceméně štěstí a zážitek novou Octavii potkat, dnes je všechno jinak. K redakčnímu testu jsme vybrali liftback s motorem 1,2 TSI o výkonu 77 kW, o který bude společně s naftovou šestnáctistovkou pravděpodobně největší zájem. Nejvyšší výbava Elegance také slibuje spoustu elektronických pomocníků. 

Design – Podobný, avšak rozeznatelný

Začalo to Rapidem, pokračuje u Octavie a bude součástí každého dalšího modelu značky Škoda. Nový designový jazyk automobilky má na svědomí tým Jozefa Kabaně a v případě Octavie již stihl získat ocenění za nejlepší design roku 2013.

Většina lidí si však na unifikaci designu Škodovek stěžuje. Vozy Octavia a Rapid jsou prý od sebe špatně rozeznatelné. Stačí se však podívat pozorně a narazíte na pár důležitých rozdílů. Přední světla Octavie nenavazují na masku chladiče a spodní linie bočních oken Rapidu je vodorovná, zatímco u Octavie je zakončena šikmo vzhůru. Potom jsou tady hlavní tři vnější rozměry – Octavia je s délkou 4659 milimetrů o 176 milimetrů delší než Rapid a o 108 milimetrů širší (1814 mm). Výška 1461 milimetrů je pro oba vozy shodná.

Přestože je stříbrná barva povětšinou znakem tuctovosti, nové Octavii sluší. V kombinaci se 17“ litými koly je vůz na silnici vcelku nenápadný, na parkovištích se však kolem něj čas od času tvořily hloučky lidí. Rozhodně bych si v případě koupě vozu připlatil za bi-xenonové natáčecí světlomety s LED technikou pro denní svícení. Nejenže vypadají skvěle, ale svou funkci plní nesrovnatelně lépe než u dříve testované verze Ambition.

Interiér – Česká prémiovka

U Škodovek mě vždy nejvíce potěší interiéry. Skvělý výběr materiálů, špičkové zpracování a dokonalá ergonomie není cizí ani nové Octavii. Testovaná verze byla navíc vybavena snad vším, co můžete v konfigurátoru zaškrtnout. Nechybí bezklíčové odemykání KESSY a řada elektronických pomocníků přijde vhod téměř za každé situace. Také prémiové čalounění elektricky posuvných a vyhřívaných sedaček s kombinací kůže a Alcantary je neuvěřitelně příjemné.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Renault Captur 1.2 TCe 120k EDC Dynamique - Městský stylař

Uvnitř vozu si velmi rychle najde ideální polohu k řízení skoro každý. Široký rozsah nastavení volantu a předních sedaček zajistí jak nízký sportovní, tak vysoký posez. Všechny ovládací prvky interiéru zůstávají vždy na dosah ruky. Proces nastavení prakticky čehokoliv usnadňuje velký osmipalcový dotykový displej infotainment navigačního systém Columbus. Ten pochopitelně komunikuje v češtině, disponuje Bluetooth a USB konektivitou. Navíc umožňuje přibližovaní a oddalování map navigace posunem prstů jako u smartphonu, což usnadňuje ovládání. Vyzdvihnout zaslouží i nová audiosoustava Canton. Hraje čistě a perfektně pasuje k poklidnému charakteru testované Octavie. V CD changeru ve schránce před spolujezdcem najdete dva sloty pro SD karty.

Škoda Octavia se chlubí nejdelším interiérem ve své třídě. Už ve dvojkové Octavii bylo místa dostatek, rozvor prodloužený o 108 milimetrů však vzbuzuje dojem, že sedíte uvnitř o třídu většího auta. Prostor nechybí prakticky nikde a to ani postavám s výškou okolo 190 centimetrů. Octavia se navíc opět vytasila s trumfem v podobě obřího zavazadelníku. Ten má základní objem 590 litrů, který lze sklopením zadních sedaček zvětšit až na 1580 litrů. Nezapomnělo se ani na Simply Clever řešení v podobě oboustranného koberce, síťového programu či fixačních elementů na suchý zip.

Více než vhod přijde i zásuvka na 230V, pomalu už legendární škrabka na led ve víčku palivové nádrže či praktický odpadkový koš v zadních dveřích. Auto Vám také připomene, abyste si před vystoupením nezapomněli mobilní telefon. Výčet praktických prvků sice může někomu připadnout zbytečný. Po 1300 kilometrech za volantem Octavie jsem si na všechnu zmíněnou výbavu tak zvyknul, že ji v každém dalším testovacím voze velmi postrádám. Testovaná Octavia byla vybavena i automatickým parkovacím asistentem, který dokáže vozidlo bezpečně a spolehlivě zaparkovat kolmo i podél chodníku.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Civic 4D 1,6 i-DTEC Elegance MT – úspornost, kultivovanost a dynamický projev, to jsou atributy této naftové motorizace

Motor – Objem turbem (ne)nahradíš

Malinký přeplňovaný motor do auta, které se svými rozměry skoro řadí ke střední třídě? Mnozí z Vás si jistojistě klepali na čelo se slovy, že se autu nebude chtít zrychlovat, spolyká zbytečné množství benzinu a každou chvíli bude stát v servisu. Poruchovost motoru sice prověří až čas, všechny předchozí domněnky však mohu s úsměvem na rtech vyvrátit.

Testovaný agregát o výkonu 77 kW a točivém momentu 175 Nm má s předchozí 1,2 TSI pramálo společného. Když nad tím tak přemýšlím, napadá mě pouze stejný název. Zcela nová přeplňovaná dvanáctistovka koncernové řady EA211 nese označení Green tec a podle automobilky spolyká pouze 4,9 l/100 km. Razantně se zmenšila hmotnost jednotky a také zástavbová délka, což se rovněž podepsalo na prostoru uvnitř vozu.

Neuvěřitelně živá dvanáctistovka nemá s 1230 kilogramů těžkou Octavií sebemenší problém. Široké rozmezí působnosti točivého momentu (1400 – 4000 ot/min) dává motoru až atmosférický charakter, v praxi můžete točit až někde k 5000 ot/min. Do interiéru navíc od motoru pronikají velice příjemné zvuky. Problém nenastane ani při zatížení vozu dalšími třemi dospělými cestujícími. Dynamika sice utrpí, ale stále zůstane dostačující pro bezpečné předjíždění na okreskách či dálnici. Překvapen jsem byl i spotřebou paliva. Ta se při dálniční stotřicítce pohybovala okolo 6,2 l/100 km, při jízdě mimo město bez problémů dosáhnete spotřeby 5,5 l/100 km.

Jízda – Simply Škoda

Jízda s novou Octavií je příjemná, hladká a ničím nerušená. Počkat, ničím nerušená?  Narážím na stále probíranou klikovou zadní nápravu, která už musí mít těch „hospodských“ polopravd od prosincového představení nové Octavie plné zuby. Je třeba všechno uvézt na pravou míru.

Ano, Škoda Octavia třetí generace je s klikovou zadní nápravou hlučnější než generace druhá, standardně vybavená multilinkem. Otázkou však zůstává, které auto není na našich silnicích hlučné. Po pravdě, onen rozdíl není až tak markantní a to hlavně po zimě, kdy je většina našich silnic pokryta menšími krátery. A dopad na jízdní vlastnosti? Nenechte se vysmát. Pravda je taková, že Octavia funguje výborně za všech situací. V zatáčkách se příliš nenaklání, poslušně reaguje na povely volantu, není přehnaně tvrdá, záď neuskakuje a dokáže skvěle žehlit nerovnosti na silnicích, na které je stavěna. Volbou klikové zadní nápravy se navíc ušetřila další cenná kila, která jsou pro maloobjemové motory noční můrou. Spojení dvanáctistovky se šestistupňovou manuální převodovkou je naprosto ideální a také jedinou volbou, kterou výrobce schvaluje. Automatická dvouspojková převodovka DSG je totiž mimo naftové agregáty vyhrazena pouze pro nejsilnější motorizaci 1,8 TSI.

Mohlo by vás zajímat:  Test MAZDA 3 E-SKYACTIV X 186 - i nadále svá

Závěr

Nová Škoda Octavia mě již po několikáté přesvědčila o svých kvalitách. Maloobjemový čtyřválec s výkonem 77 kW si s vozidlem poradí bez problémů a dokáže potěšit nízkou spotřebou paliva. Z mého pohledu je proto zbytečné připlácet 60 000 Kč za naftovou šestnáctistovku o shodném výkonu. Návratnost investice je v případě litrového rozdílu v průměrné spotřebě v nedohlednu.

Škoda Octavia pochopitelně není bez chyb, je však cítit, že byla navržena s citem. Koupi vozu podporuje i přívětivá cena, která v prostřední výbavové verzi Ambition Plus činí 429 900 Kč. To je zhruba tolik, kolik stála v roce 2004 čerstvě příchozí druhá generace modelu.

Základní cena vozu: 469 900,- Kč (Elegance)

Cena konkrétního vozu: 714 900 ,– Kč

Klady:

– vnitřní prostor

– nízká spotřeba paliva

– kvalitní materiály

– zpracování interiéru

– obří zavazadlový prostor

– nízká základní cena

– vyrovnané jízdní vlastnosti

Zápory:

– chybějící osvětlění kosmetických zrcátek

– vyšší ceny příplatkové výbavy