Test Toyoty Yaris 1.5 Hybrid e-CVT – robustní design a dynamicky laděný hybridní pohon

V minulých dnech jsme vyzkoušeli novou již čtvrtou generaci Toyoty Yaris, tedy od základu nový vůz, který se navíc bude vyrábět v kolínské automobilce. Model, který je stran prodejnosti v Evropě natolik důležitý, přichází s líbivým robustním designem a celkem hbitým hybridním pohonným ústrojím.

Nový Yaris je aktuálně v nabídce buď s klasickým benzínovým litrovým tříválcem, nebo s benzínovou tříválcovou patnáctistovkou. Třetí v nabídce je pak pro Toyotu natolik typický hybrid.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Stran vnějších rozměrů nám nová generace doznala značně „statných“ proporcí. Vůz je nově širší s delším rozvorem, zvětšil se také samotný rozchod. Jediné místo, kde nový Yaris lehce ztratil, je po jeho délce.

Už při prvním pohledu vás jeho mohutné proporce celkem mile překvapí, jeho široký „postoj“ mu jednoduše sluší. Yaris velmi efektně tlačí jednotlivá kola mimo karoserii, tento efekt je pak elegantně doprovázen vytaženými blatníky. Jeho horizontální proporce a robustní postoj je podpořen orientací jak předních, tak i zadních lamp. Zadní lampy jsou dokonce propojeny a integrovány do jedné horizontální „lišty“, která je stejně jako střecha laděna do černého odstínu.

Podobný princip vyznává i přední maska vozu, která je společně s částí předního nárazníku opět lakována do kontrastní černé, opticky tak samotnou masku zvětšuje a vozu dodává nezaměnitelný výraz.

Čtvrtá generace Toyoty Yaris se po stránce vnějšího designu rozhodně povedla, původ jejích robustních a dynamických tvarů nachází své jasné opodstatnění v „ostré“ verzi, tedy v Yarisu GR.

Foto: Jan Horský

Interiér

Nadšení z nápaditých a dynamických tvarů samotného exteriéru nás v interiéru lehce opouští. Již tradičně kvalitně zpracovanému interiéru bohužel dominuje výhradně černá barva a celkem nudné a tradiční členění palubní desky.

Její dominantou se stal centrálně umístěný a vyvýšení displej palubního infotainmentu, jehož grafické prostředí a ovládání působí v kontextu s dnešní konkurencí již celkem zastaralým dojmem.

A když už jsme u slabých stránek interiéru, nelze se nezmínit o ovladačích výhřevu předních sedadel, s takto hrubým a hlučným chodem ovladačů jsem se již dlouho nesetkal.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 301 1.6 HDI - Rapid po francouzsku

Nijak zvlášť přesvědčivě nepůsobí ani palubka přístrojů před řidičem, která nabídne dvojici kruhových digitálních ukazatelů s centrálním displejem palubního počítače. A chvíli vám také potrvá, než si zvyknete na umístění interiérové kliky dveří, která je ergonomicky „prohozena“ s ovladači pro stahování oken.

Naopak pochválit musím multifunkční volant, který nabízí výborné proporce a zpracování. Dobrý pocit z volantu pak jistě podporuje také výborné řízení, které reaguje okamžitě a s velmi dobrou odezvou od předních kol.

Ohledně vnitřní prostornosti, čtvrtá generace Toyoty Yaris celkem obstojně odveze čtyřčlennou posádku, zadní pozice pak díky oblým tvarům střechy nabídne i dostatek prostoru nad hlavou.

Baterie hybridního pohonného ústrojí jsou umístěny právě pod sedákem zadní lavice, nemají tak žádný přesah do velikosti zavazadlového prostoru, který v případě nové generace disponuje spíše skromnými 260 – ti litry.

Foto: Jan Horský

Pohonné ústrojí a jízdní vlastnosti

Yaris je aktuálně v nabídce buď se základní tříválcovou litrovou benzínovou motorizací, která spolupracuje s pětistupňovým manuálem, nebo je k dispozici tříválcová benzínová patnáctistovka, která je kombinována buď s šestistupňovým manuálem, nebo automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem.

No a nebyla by to Toyota, kdyby v portfoliu nabízených motorizací chyběla hybridní varianta. Ta je zde zastoupena tříválcovou patnáctistovkou spolupracující s elektromotorem a opět automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem.

Testovaný hybrid našel svůj základ ve dvoulitrovém čtyřválci z Toyoty Corolla, v případě nového Yarise však došlo k jeho částečnému ochuzení o jeden válec. Samotná tříválcová patnáctistovka nabídne výkon 68 kW, v kombinaci s elektromotorem, který společně s bateriemi tvoří hybridní pohon, se dostáváme na slušný kombinovaný výkon 85 kW.

Toyota, jako dlouholetá průkopnice hybridního pohonného ústrojí, činní pokroky s každou novou generací. Stejně tak tomu je i u aktuální generace, která Yarisu nadělila velmi hbité a úsporné pohonné ústrojí.

Mohlo by vás zajímat:  Test modernizovaného Peugeotu 5008: Pořádné SUV s naftou pod kapotou uveze nejenom početnou rodinu

Již po pár ujetých metrech vás nový Yaris mile překvapí svojí čiperností, benzínový tříválec je totiž adekvátně a rychle dopován elektrickými kilowaty a na jeho jízdním projevu je to jednoduše znát.

Avizovaný tříválec je kultivovaný a jeho zvukový projev do kabiny není nikterak otravný. Ohromný pokrok učinila také automatická převodovka e-CVT, která už motor při akceleraci tak nesmyslně nevytáčí. Velmi překvapivě se nový Yaris choval v rámci dálničního tempa, kde obstojně zvládal i rychlosti nad dálničním limitem.

Hybridní pohonné ústrojí přináší největší úsporu v rámci městského provozu, kde jste schopni nejvíce využít naspořenou elektrickou energii. Osobně jsem se s novým hybridním Yarisem pohyboval více po okreskách, navíc v zimním ročním období, i proto hodnotím jeho týdenní průměrnou spotřebu okolo 5,5 litru za velmi dobrou.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Nová generace Toyoty Yaris přichází s robustními vnějšími tvary karoserie, které k tomuto primárně městskému vozu výborně sedí. K dalším přednostem testovaného kousku bezpochyby patřilo hybridní pohonné ústrojí. Testovaný hybrid vozu dodává dostatek dynamiky a zároveň přináší veškerá pozitiva tohoto pohonného ústrojí.

Ke slabším stránkám nového Yarisu pak patří interiér, prostornosti nabídne sice dostatek, ale nápaditosti, která je natolik typická pro tento segment, bohužel moc neočekávejte.

V rámci akčního ceníku Toyoty, jsou v nabídce pouze benzínové patnáctistovky. Klasickou 1.5 Dynamic Force (125 koní výkonu) s šestistupňovým manuálem pořídíte ve výbavě Comfort s paketem Style již od 389 000 Kč včetně DPH. Hybridní pohonné ústrojí 1.5 Hybrid (116 koní výkonu) s automatickou převodovkou e-CVT startuje v rámci akční ceny na 479 000 Kč včetně DPH.

Klasický ceník pak zahrnuje i základní tříválcový litr, tedy 1.0 VVT-i (72 koní výkonu) s pětistupňovým manuálem a základní výbavou Active, jeho pořizovací cena je pak rovných 350 000 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora