Test VOLKSWAGEN GOLF Life 1.0 eTSI DSG – komfortní jízdní projev elektrifikovaného tříválce

0

Volkswagen Golf je automobilovou legendou, léty prověřeným vozem a jedním z nejúspěšnějších vozů v portfoliu automobilky. Jeho aktuální osmá generace pak přišla s designově celkem odvážnou přední partií, výraznou změnou prošel také samotný interiér, který se dočkal značné digitalizace jeho ovládání. I nadále se však jedná o velmi odladěný vůz fungující v mnoha směrech.

Když mi tedy kolega oznámil, že mám do testu domluveného Golfa, ani na chvíli jsem neváhal. Na otázku, zda se jedná o verzi GTI, se mi dostalo poměrně strohé odpovědi. „Testovaný vůz bude osazen mild-hybridní litrovou motorizací“. Verze GTI se odkládá a já se tedy musím spokojit s motorizací z opačné strany nabídky.

Hned v úvodu však prozradím, že týdenní soužití s tímto pohonným ústrojím bylo překvapivě velmi příjemné a uživatelsky komfortní. K avizovanému komfortu přispěl také fakt, že ačkoliv se jednalo o základní výbavu Life, vůz byl poměrně bohatě dovybaven.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Volskwagen Golf osmé generace je tu s námi již delší dobu. Stran vnějšího vzhledu přišla právě tato generace s celkem výraznou a lehce nadčasovou přední partií, na kterou jsem si osobně musel chvíli zvykat. Tvarové pojetí této partie se pak pro mě stává jakousi první vlaštovkou, týkající se designového směřování nových vozů značky Volskwagen. Vzpomeňme například na nový Multivan nebo ID. Buzz, které své odvážné a nadčasové tvarování rozhodně nezapřou.

Výše avizovaná přední partie Golfu disponuje nízko posazenou a velmi subtilní přední maskou, na kterou přímo navazují originálně tvarované světlomety. Jejich denní svícení (směrová světla) vytváří decentní světelnou linku a celkem netradičně ohraničují jejich horní partii. Tato linka pak přímo navazuje na chromovanou linku přední masky, která pak u vyšších stupňů výbavy disponuje světelným efektem a propůjčuje tak Golfu osmé generace velmi elegantní a šmrncovní prvek. Přední světlomety se striktně střiženou horní partií pak doznávají jisté hravosti ve své spodní partii. Zde jsou celkem dynamicky odskočené a směrem ke středu vozu se logicky zužují. Nadčasové tvarování přední partie dále podtrhuje velmi bohaté vykrojení nárazníku, které je horizontálně členěné elegantním „žábrováním“.

Ostatní partie osmé generace nás celkem jednoduše odkazují na předchozí generaci Golfu. Zde tedy došlo pouze k lehkým retuším a změnám. Bočnímu profilu dále dominuje poměrně mohutný „céčkový“ sloupek, který se efektně propisuje do zadního blatníku a zároveň tak elegantně ukončuje zadní lampy.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Renault Mégane RS Cup

V případě testovaného kousku a jeho vnějšího vzhledu bych rád vypíchl příplatková 18“ kola Dallas (+ 29 800 Kč), která „osmičce“ nesmírně sluší.

Foto: Jan Horský

Interiér

Interiér osmé generace se nese v duchu velkého zjednodušení, Golf obdobně jako například Octavie 4. generace disponuje ovládacím centrem MIB 3, v rámci kterého doznala převážně palubní deska avizovaného zjednodušení. Mnoho ovládacích prvků vozu se tak přesunulo do digitálního prostředí a palubní deska nově disponuje jen několika ovladači rychlé volby aktivující přístup do ovládání v rámci infotainmentu.

Novinkové pojednání interiéru je tedy na první pohled jasně patrné. Po usednutí do vozu vás příjemně obklopí jednoduše tvarovaná a vzdušná palubní deska. Jejím ústředním motivem je pak prolomená „destička“ táhnoucí se od dveří řidiče až po středový tunel. Její součástí je plně digitální přístrojový štít před řidičem, displej palubního infotainmentu a ovladače venkovního osvětlení. Oba displeje nabídnou příjemnou grafiku, logické prostředí a rychlou odezvu. Elegantní horizontální proporce samotné palubní desky pak dotváří výdechy klimatizace, které jsou velmi subtilní, navíc lemovány decentní chromovanou linkou.

V centrální části palubní desky jsou umístěny dotykové ovladače rychlé volby, jedná se o ovladač klimatizace, jízdních asistentů, nebo parkovacího asistentu. Pod dotykovým displejem infotainmentu jsou dále umístěny také dotykové „posuvné“ ovladače, kterými řešíte nastavení hlasitosti rádia nebo teploty. Tyto ovladače mi i nadále přijdou velmi nepraktické a k ovládání hlasitosti audia jsem používal ovladač umístěný na výborném multifunkčním volantu a teplotu řešil tradičně přes displej palubního infotainmentu.

Dále tu máme středový tunel, který se stejně jako u nové Octavie dočkal malého voliče automatické převodovky. Volič převodovky je tak u nové generace Golfu integrován do jednoho panelu společně se startovacím tlačítkem, ovladačem parkovací brzdy a systému auto hold. Tento panel pak tvoří velmi kompaktní prvek v rámci středového tunelu a dodává této části interiéru opět uživatelsky příjemnou vzdušnost.

Interiér osmé generace funguje velmi dobře, ano vyžaduje prvotní souhru v ovládání, ale následně vás odmění uživatelskou jednoduchostí, prostorností a velmi dobrou vnitřní ergonomií.

Mohlo by vás zajímat:  Test Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost - značně zábavné, a přesto smutné loučení
Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Testovaná osmá generace Golfu je aktuálně v nabídce jak s benzínovými, tak i naftovými motorizacemi. Benzínové motorizace zastupuje základní litrová motorizace 1,0 TSI o výkonu 81 kW, dále dvojice motorizací 1,5 TSI, které jsou naladěny na 96 a 110 kW. V nabídce je dále také námi testovaná mild-hybridní motorizace 1,0 TSI (81 kW) a mild-hybridní motorizace 1,5 TSI EVO mHEV (110 kW). K dispozici je také plug-in hybrid 1,4 TSI PHEV (110 kW). Nafta je pak zastoupena motorizacemi 2,0 TDI, které poskytují výkon 85 a 110 kW.

Aktuálně testovaný Golf byl osazen základní motorizací, tedy „turbem“ přeplňovaným benzínovým tříválcem spolupracujícím se sedmistupňovým DSG automatem. Toto pohonné ústrojí bylo navíc doplněno o mild-hybridní technologii, jejíž součástí je startér / generátor a 48 V akumulátor umístěný pod sedačkou spolujezdce. Lehká elektrifikace pohonu pak přichází s jasným účelem a tím je úspora paliva, která by ve výsledku měla dosahovat až 10%.

Avizovaná mild-hybridní technologie pak neumožňuje vozu jízdu v čistě elektrickém režimu, zastává spíše roli jistého pomocníka, který naspořenou (v rámci rekuperace) elektrickou energii používá například k pohánění palubních systémů nebo k podpoře akcelerace právě skrze uvedený startér / generátor.

Stran výkonnostních parametrů se bavíme o 81 kW (110 koních), hodnota maximálního točivého momentu  pak dosahuje rovných 200 Nm a to v rozmezí 2000 – 3000 ot. / min. Jedná se tedy o poměrně slušné hodnoty, které Golfu propůjčují dostatečnou dynamiku.

Testované pohonné ústrojí se však nejlépe cítí v rámci klidné a rozvážné jízdy. V tomto případě vynikne velmi dobré odhlučnění, které úspěšně potlačí i tříválcová projev motorizace. Další výhodou defenzivní jízdního stylu je úspora paliva, o kterou se mild-hybridní technologie snaží, kde může. Nejedná se tedy jen o situace, kdy například dojíždíte do křižovatky, Golf vypíná pohonnou jednotku a úspěšně „plachtí“ také v mnoha dalších situacích. Tabulkové spotřeby se mi během týdenního testu dosáhnout nepodařilo, i přesto jsem se ale s mild-hybridním Golfem pohyboval s průměrnou spotřebou okolo slušných 6,5 l / 100 km.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Selection – výrazný styl pro pátou generaci

Již tradičně musím pochválit spolupráci motorizace a sedmistupňového DSG automatu,  který řadí logicky, plynule a výrazně tak přispívá k celkovému jízdnímu komfortu panujícímu ve voze. Jeho jedinou neduhou jsou pak občasné trhavé rozjezdy v rámci prvního rychlostního stupně.

Slova chvály míří také k podvozku a řízení. Klasický (nikoliv adaptivní DCC) podvozek disponoval velmi dobrou vyváženosti mezi komfortem a jistotou v rámci svižnější jízdy. Na překážku pak nebyla ani slušivá 18″ kola. A stran řízení? Už dlouho se mi nestalo, že by mě s testovaným vozem takhle bavilo „zatáčet“. Důvodů bude zřejmě hned několik, řízení disponuje adekvátně nastaveným posilovačem, dále tu máme lehčí tříválcovou motorizaci na přední nápravě, fungující podvozek a v neposlední řadě také ergonomický multifunkční volant, se kterým je jednoduše radost pracovat.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Osmá generace Volskwagenu Golf je k dispozici ve výbavovém stupni Life, Style nebo R-Line. Základní verze Life s litrovým tříválcem a manuální šestistupňovou převodovkou je v nabídce od 632 900 Kč včetně DPH. Výbavový stupeň Style pak pořídíte od 716 900 Kč (1,5 TSI 6MT) a vrcholný R-Line od 755 900 Kč (1,5 TSI 6MT). Námi testovaná mild-hybridní specifikace startuje s pořizovací cenou od 688 900 Kč včetně DPH (Life), konkrétní testovaný vůz však disponoval poměrně širokou příplatkovou výbavou (LED světlomety Plus, Paket Comfort, Asistenční paket s Emergency Assist, zatmavená zadní okna, vnější lakování Modrá Atlantic nebo 18“ kola Dallas), jeho pořizovací cena se tak vyšplhala na 851 100 Kč včetně DPH.

Volkswagen Golf osmé generace je vozem, který přišel s lehce nadčasovou a originální přední partií, jeho hlavní mezigenerační posun však vidím v novém infotainmentu, který do interiéru přinesl výraznou redukci ovládacích prvků a s tím tak spojenou jak uživatelskou, tak designovou jednoduchost. Aktuální generace tak s tímto přístupem úspěšně vystoupila ze zarytého stereotypu a za to ji jednoznačně chválím.

I nadále se však jedná o vůz, který po stránce jízdního projevu jednoduše funguje. To stejné lze pak tvrdit také o aktuálně testovaném mild-hybridním tříválci, který průměrného řidiče potěší bohatým jízdním komfortem s dostatečnou dynamikou a rozumnou spotřebou.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora