Technologický pokrok jde mílovými krok vpřed, i pokud jde o spalovací motory, byť se s nimi už v budoucnosti, minimálně v Evropské unii, nepočítá. Motory jsou tak stále efektivnější, ekologičtější a také výkonnější, a to i přes kompaktnější rozměry. Ještě před deseti lety se tak řidiči na tříválcové motory koukali skrz prsty. Před dvaceti nebo třiceti lety by si auto s tříválcem nikdo příčetný nekoupil. Dneska přitom začíná jít o standard a nejde o nějakou nesmyslnou úlitbu zelenější budoucnosti. Tříválce opravdu mají co nabídnout.
Běžný řidič nepozná rozdíl
Odpor ke tříválcům, který je v mnoha lidech hluboce zakořeněný, je hlavně předsudek. Když totiž automobilky pořádaly testovací jízdy se skupinami dobrovolníků, většina z nich nebyla schopna podle jízdních vlastností poznat, jaký motor je pod kapotou. A to i v případě, že se nejprve projeli ve stejném modelu vozu s klasickým šestiválcem a následně s tříválcovým motorem. Pravda, jezdilo se po městě, nikoli po polygonu, kde by byl o něco vyšší výkon silnějšího motoru patrnější.
Podobný výkon
Motory s více válci mají sice papírově vyšší výkon, ale ten je vhodné přepočítat na jednotlivé válce. Takže tříválec s výkonem 81 kW, což je dnes relativně běžná hodnota, nabídne stejných 27 kW na válec jako stejné auto se čtyřválcovým motorem a celkovým výkonem 108 kW. Tenhle poměr pak bývá u šestiválcových a osmiválcových motorů spíše nižší než u tříválce, což překvapí i řadu zkušených řidičů.
Efektivnější jízda
Za běžných provozních podmínek jsou tak tříválcové motory perfektně konkurenceschopné a své silnější sourozence dokonce dokážou v mnoha parametrech předčít. Jízda s tříválcovým motorem je efektivnější, a tak má většinou nižší spotřebu i provozní náklady. Motory s méně válci jsou navíc pochopitelně lehčí a auta s nimi tak rychleji akcelerují a mohou také platit nižší pojistné za povinné ručení.
Zdroj: https://www.whichcar.com.au/car-advice/three-cylinder-engines