Zatímco auta z šedesátých let vydržela v provozu klidně i tři dekády, pokud si je byl majitel schopen náležitě udržovat, na dlouhou životnost aut z nultých nebo desátých let tohoto století už se spoléhat nedá. Na rozdíl od svých generačních předchůdců už to nejsou čistě mechanické stroje, které lze s trochou šikovnosti udržovat i svépomocí. A do šrotu je posílá nejen únava materiálů a technické defekty, ale také stále přísnější legislativa. Od určitého stáří už se tak auto nevyplatí udržovat v provozuschopném stavu a ušetřený čas i peníze je lepší věnovat do novějšího auta.
Potíže na STK
Nejen na STK, ale i na emisích mají na starší auta spadeno. Jakmile dorazíte s vozem, který už má za sebou deset a více let provozu, všimnete si, že technici zbystří. Bez ohledu na to, v jakém stavu auto opravdu je. Trend je totiž jasný – vytlačovat stará auta, zejména ta se silnějšími spalovacími motory, ze silnic a nahradit je ekologičtějšími modely, pokud možno hybridními nebo elektrickými.
Drahá údržba
Ještě před pravidelnou návštěvou STK je ale třeba dát vůz do kupy a to si často vyžádá investici v řádech několika desítek tisíc. Což pochopitelně nejsou jediné náklady na údržbu, které s patnácti- či dvacetiletým autem máte, na své si přijde i mezi jednotlivými kontrolami na technické. Utratit padesát až sto tisíc za údržbu starého vozu tak není při dnešní ceně náhradních dílů i práce nic neobvyklého. Za pár let to přitom vydá na zbrusu nové, byť třeba menší auto.
Menší bezpečnost
Starší auta jsou v porovnání s novými modely pochopitelně výrazně méně bezpečná. Chybí prvky aktivní i pasivní ochrany, případně mohou být nefunkční. Brzdy starých aut jsou jen málokdy v dobré kondici. A celkové konstrukční řešení karoserie a deformačních zón prošlo v posledních letech velkými změnami, které dělají nová auta podstatně bezpečnější.
Zdroj: https://www.moneycrashers.com/keep-driving-old-car/