V zimě se riziko nehody na železničních přejezdech zvyšuje. Na vině je ale stále sám řidič

Train Tracks Beautiful Shot Concept Transportation Train Travel Sunset Travel

V České republice je podle informací Správy železnic 7 697 přejezdů. Jde o celkem vysoké číslo, i vzhledem k tomu, jak nebezpečné mohou být. Na vině je, pokud pomineme selhání zabezpečovacího zařízení, ve většině případů řidič. A zimní období možná rizika nehody s fatálními následky jenom zvyšuje. Kdo za to může a proč?

Jasná pravidla

Je jedno, o jaký typ přejezdu se jedná. Vždy na něm platí jasná pravidla. A to jak pokud jde o rychlost, kterou před ním a po něm můžeme jet, tak i pokud jde o to, kdy a kde bychom měli před přejezdem zastavit. Jsou to potom samotní řidiči, kteří nerespektují pravidla a riskují. Výsledkem může být pochopitelně i srážka s vlakem. Kdo má v takové kolizi navrch, je ve většině případů zcela jasné.

Mohlo by vás zajímat:  Kontroly, kterým se nevyhne ani ten nejlínější majitel auta – jak a proč je provádět?

Zima přináší nepředvídatelné situace

Dá se říci, že na suché, bez problémů sjízdné silnici je na vině vždy jenom řidič, který nerespektoval výstražná zařízení, závory či snad značku „Stůj, dej přednost v jízdě“. Když je ale vozovka hůře sjízdná, můžeme diskutovat o tom, zda řidič nese vždy plnou vinu. Zima s sebou totiž přináší často horší sjízdnost silnic. Logicky se zhoršuje manévrovatelnost s vozem, stejně jako se prodlužuje i brzdná dráha. Mnoho řidičů může mít problém to před přejezdem ubrzdit.

Mohlo by vás zajímat:  Idiocie, spílají řidiči rodičům malých cyklistů. Vychovávají neohleduplnou generaci
Zdroj obrázku: Freepik

Vina silničářů?

Z tohoto pohledu je jasné, že mnoho řidičů bude tento problém vyčítat silničářům a neupravené silnici. Fakt je ale takový, že i v zimě si za nehodu na železničním přejezdu může řidič. V první řadě má povinnost přizpůsobit jízdu okolnostem – tedy i namrzlé, nesjízdné silnici. V dostatečné vzdálenosti před přejezdem jsou vždy osazeny značky, které na něj upozorňují – řidič by tak měl začít přizpůsobovat rychlost.

Před přejezdem i po něm, a to ve vzdálenosti 50 metrů, je povoleno jet maximálně 50, někdy jen 30 kilometrů v hodině. To vše jsou věci, které pokud řidič respektuje, neměl by mít problém ani v zimě na namrzlé vozovce. Pokud vjede do cesty vlaku, i v zimě je to stále jeho chyba a nerespekt k pravidlům silničního provozu.

Zdroj: https://www.arrivealive.mobi/road-safety-and-rail-crossings-level-crossings
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora