Kdo se rozhodne koupit nový vůz, má dvě možnosti. Buď vezme od dealera některý ze skladových vozů, takzvanou skladovku, nebo zadá auto do výroby. To si může sestavit i v pohodlí domova, prostřednictvím konfigurátoru. Ty dnes ale fungují tak, že řadu lidí spíš odradí.
Lákavá cena klame
Vše začíná už na stránkách konkrétní automobilky, v prezentaci modelu, kde svítí lákavá cena. A je velmi levná. Stačí ale přepnout do konfigurátoru a je jasné, že jde o úplně nejobyčejnější základ, který by stačil jen málokomu. Jak z hlediska výbavy, tak motoru. Čísla tak naskakují a není výjimkou, že prvotní cena je dvakrát vyšší. A to ve voze nejsou zbytečnosti.
Nemožné kombinace
Dalším kamenem úrazu konfigurátorů automobilek jsou neakceptovatelné kombinace výbavy. Zkrátka a jednoduše, některé prvky prostě nemůžete mít se zvolenou motorizací nebo balíčkem. V mnoha případech se to dozvíte až ve chvíli, kdy volíte pár individuálních věcí, v posledních krocích. V tu chvíli ale musíte znovu na začátek, udělat několik změn a poté pokračovat. Že je najednou cena jinde, je běžná věc.
Jedno po druhém
Značnou nevýhodou konfigurátorů je i přidávání výbavy po jednotlivých položkách. Těch mohou být klidně desítky. Člověk v tu chvíli ztrácí koncentraci a u každé položky váhá, zda ji vlastně chce, nebo potřebuje. A s každým odkliknutím se opět zvyšuje cena vozu a vzniká několik nekonečných debat na téma, co přidat a co odebrat.
Jde to, ale kdy
Sestavit si auto podle svých představ může být ideální pro každého, kdo chce mít výbavu přesně takovou, jaká mu bude vyhovovat. I to má ale své nevýhody. Ne vše může být hned k mání a některé věci v autech mohou výrazně prodlužovat dobu dodání. Čekat několik měsíců je dnes přitom běžný standard. U něčeho specifického nemusí být výjimečné, že se lhůta na dodání vozu klidně přehoupne přes půlrok.
Zdroj: https://www.autoexpress.co.uk/best-cars/95053/car-configurator-overkill-how-not-to-spec-your-new-car