Změny rychlostí? Návrh OECD je doslova šílený

Traffic Sign 3008267 960 720

Když přijde s nějakým doporučením respektovaný autoklub, nebo odborník, dá se říci, že se jedná o logickou věc, která může mít užitek. Třeba na plynulost provozu, nebo na bezpečnost. Když ale s novinkou přijdou různé úřednické organizace, je nutné se daným návrhům jenom smát. Nebo brečet?

S jedním návrhem nyní přichází organizace OECD. Že jste o ní neslyšeli? My také ne. Je to Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Jde o spolek mezinárodní, jehož členem je také Česká republika. A tak se návrhy zcela logicky mohou týkat i naší země. A ten, který je spojený se změnami rychlostí, je doslova šílený.

Snížení rychlosti v obcích

Možná ještě pamatujete dobu, kdy se v obcích jezdilo rychlostí 60 kilometrů v hodině. Ano, vozidel na silnici zase tolik nebylo, ale na druhou stranu byla auta zcela bez různých bezpečnostních systémů a o kvalitě brzd bylo možné mít také řadu pochybností. I když se auta vyvíjela, došlo k tomu, že se rychlost v obcích snížila na současnou padesátku.

Mohlo by vás zajímat:  Plošná třicítka ve městech by provoz pouze zkomplikovala a zpomalila

A jaký je návrh OECD? Organizace navrhuje, aby se rychlost v zastavených oblastech snížila ještě více. A to na rychlost 30 kilometrů v hodině. Inspirací má být Nizozemsko, kde je tři čtvrtě městských silnic s tímto limitem spojeno. Nutno ale říci, že Holandsko je v Evropě zemí jedinou, kde je tento limit nastavený. Argumentace je jasná – snaha o snížení úmrtnosti chodců. Studie totiž uvádí, že rozdíl mezi třicítkou a padesátkou zvyšuje riziko smrti chodce až pětkrát.

Rychlost průjezdu křižovatkou

Pokud jedete přes železniční přejezd, jistě víte, že zde musíte jet 50, nebo 30. Podle toho, zda bliká nebo nebliká bílé světlo. Je to nejenom z důvodu mnohdy žalostného stavu železničních přejezdů, ale je to hlavně z důvodu snížení rizika srážky s vlakem.

Mohlo by vás zajímat:  "Vím, že mám nečitelnou značku. Když je blátivá silnice, nic s tím neudělám," snažila jsem se vykroutit z pokuty

A zde si OECD pravděpodobně vzala příklad, jelikož další návrh se týká omezení rychlosti při průjezdu křižovatkou. A to u takových, u kterých může hrozit boční srážka. I tento návrh je doslova šílený. A jaký rychlost je navrhována? Je to 50 kilometrů v hodině. Ve městech, kde je povolená padesátka, je to naprosto běžné. A na obchvatech, nebo mimo město, je to doslova nesmysl. Kdo by brzdil před křižovatkou, když mu svítí zelená?

Snížení rychlosti mimo obec

Říkali jste si, že by snad nepadl návrh spojený s omezením rychlosti mimo obec? Ale padl. A jak už jistě tušíte, i zde se samozřejmě týká snahy vozy zpomalit. Aktuální povolená devadesátka by podle návrhu měla klesnout na 70 až 80 kilometrů v hodině. OECD ale dodává, že ne všude. Jenom tam, kde protijedoucí vozy neodděluje pevná bariéra. A že takových silnic je vlastně většina? To si asi lidé z této prospěšné organizace neuvědomují. Oddělení je hlavně na dálnicích, nebo u silnic s více pruhy.

Mohlo by vás zajímat:  Nová pneumatika Firestone Winterhawk 4 umožní užívat si zimu naplno

Dej blbci funkci…

Jinak daný návrh v podstatě ani charakterizovat nelze. I malé dítě samozřejmě ví, že čím vyšší rychlost, tím horší následky nehody. Tím se pravděpodobně Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj nechala inspirovat. A naše doporučení? Zaznělo v jednom z dílů seriálu Dr. House. Dejte místo airbagů ostré nože a lidí v autech budou jezdit krokem. Absurdní je to asi podobně, jako návrhy, které jsme duálně zmínili.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora