Auta na vodík jsou zajímavou alternativou, v čisté energii konkurují elektromobilům

Hydrogen Fuel Car Charging Station White Color Visual Concept Design (2)

Auta na vodík představují jednu z nejnovějších inovací v oblasti udržitelné mobility. Hlavním zdrojem energie pro tyto vozidla je vodík, který se v palivových článcích kombinuje s kyslíkem z atmosféry, čímž vytváří elektrickou energii pro pohon motoru. Tento proces je zcela čistý, protože jediným vedlejším produktem je voda. Auta na vodík nabízejí několik výhod oproti tradičním fosilním palivům a dokonce i bateriovým elektromobilům. Mají obecně delší dojezd na jedno natankování a mohou být natankována mnohem rychleji než běžné elektromobily. Tato vozidla také vynikají svým výkonem a tichým chodem, což přispívá k lepšímu jízdnímu zážitku.

Výzvou pro rozšíření aut na vodík je však nedostatečná infrastruktura pro výrobu a distribuci vodíku. Vodík lze sice vyrábět udržitelnými způsoby, například elektrolýzou vody s použitím obnovitelné energie, ale stále chybí rozsáhlá síť čerpacích stanic nabízejících vodík. Navíc, vysoké náklady na výrobu a technologii palivových článků zatím činí auta na vodík dražší ve srovnání s běžnými vozidly.

Výhody vodíkových aut

Jednou z hlavních předností je jejich ekologický dopad. Vodík, používaný jako palivo, se v palivových článcích spojuje s kyslíkem, přičemž výsledkem je výroba elektrické energie s vodou jako jediným vedlejším produktem. To znamená, že vodíková auta nevytvářejí žádné škodlivé emise, jako je oxid uhličitý nebo jiné znečišťující látky, což je klíčové pro snižování dopadů na životní prostředí a boj proti klimatickým změnám. Další výhodou je vysoká energetická účinnost palivových článků, která překonává tradiční spalovací motory a dokonce i některé bateriové systémy.

Mohlo by vás zajímat:  Tříválcové motory dokážou nabídnout dobrý výkon

Kromě ekologických benefitů nabízejí vodíková auta také praktické výhody. Mají delší dojezd na jedno natankování ve srovnání s většinou elektromobilů, což řeší problém „dojezdové úzkosti“, který je častým omezujícím faktorem u bateriových elektrických vozidel. Navíc, tankování vodíku trvá srovnatelně krátce jako tankování benzínu nebo nafty, což je výrazně rychlejší než dobíjení baterií elektromobilů. Tento faktor zvyšuje pohodlí a flexibilitu pro uživatele, což je zvláště důležité pro dlouhé cesty nebo v oblastech, kde jsou dobíjecí stanice pro elektromobily méně dostupné.

Hydrogen Fuel Car Charging Station White Color Visual Concept Design (1)
Zdroj obrázku: Freepik

Nevýhody vodíkových aut

Přestože vodíková auta přinášejí mnohé výhody, setkávají se také s několika významnými nevýhodami. Jednou z hlavních překážek je infrastruktura. Na rozdíl od elektromobilů, které lze dobíjet téměř kdekoli, kde je k dispozici elektrická síť, vodíková vozidla vyžadují speciální čerpací stanice pro tankování vodíku. Tyto stanice jsou v současnosti vzácné a jejich výstavba je nákladná, což omezuje dostupnost a praktičnost vodíkových aut pro většinu uživatelů. Dalším problémem je výroba vodíku. Ačkoli vodík lze vyrábět udržitelnými způsoby, jako je elektrolýza vody s využitím obnovitelných zdrojů energie, v současnosti se většina vodíku vyrábí ze zemního plynu v procesu, který produkuje skleníkové plyny. Tato skutečnost snižuje celkový ekologický přínos vodíkových vozidel.

Mohlo by vás zajímat:  Někteří řidiči používají taktiku, díky které jim nehrozí za překročení rychlosti postih

Negativem je i cena vodíkových aut. Vysoké náklady na výzkum a vývoj palivových článků, stejně jako omezená výroba, vedou k tomu, že tyto automobily jsou často dražší než jejich bateriové nebo dokonce i spalovací protějšky. To omezuje jejich přístupnost pro průměrné spotřebitele. Navíc, i když samotný provoz vodíkových aut může být levnější díky vyšší energetické účinnosti palivových článků, celkové náklady na vlastnictví zůstávají významnou překážkou.

Jak funguje vodíkové auto

Vodíkové auto funguje na principu palivového článku, který je jeho klíčovým prvkem. Palivový článek přeměňuje chemickou energii vodíku a kyslíku na elektrickou energii, která pohání elektromotor vozidla. Vodík uložený v tlakových nádržích je přiváděn do palivového článku, kde dochází k jeho reakci s kyslíkem z atmosféry. Tento proces, známý jako elektrochemická oxidace, vede k uvolnění elektronů z vodíkových atomů. Elektrony následně procházejí elektrickým obvodem a vytvářejí elektrický proud, který pohání motor. Po dokončení tohoto elektrického obvodu se elektrony vracejí do palivového článku, kde se spojují s ionty vodíku a kyslíkem, čímž vzniká voda jako jediný vedlejší produkt.

Mohlo by vás zajímat:  Běžná ochrana vozu před horkem mívá minimální efekt

Tento systém palivového článku nabízí vysokou energetickou účinnost a umožňuje vodíkovým autům mít delší dojezd na jedno tankování ve srovnání s mnoha bateriovými elektromobily. Kromě toho, dobíjení vodíku je relativně rychlé, podobné času potřebnému k natankování tradičního benzínového nebo naftového vozidla. Vodíkové vozy mají také výhodu tichého a hladkého chodu, typického pro elektrická vozidla, ale bez potřeby dlouhodobého dobíjení baterií.

Zdroj: https://www.autocar.co.uk/car-news/technology/hydrogen-cars
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora