Chcete jezdit levně? Toto jsou vozy, které jezdí opravdu úsporně – 1. část

Refuel 2157211 960 720[1]

Auto si lidé kupují podle různých kritérií. Pokud má někdo zájem výrazně šetřit na provozu vozu, nelze opomenout to, že jedním z kritérií samotného výběru je i to, jaká je spotřeba vozu. Už v minulosti jsme vás informovali o tom, že ta udávaná se může od reálné výrazně lišit. I proto se stále více prosazuje snaha o změnu celkové metodiky. Dále nelze opomenout ani to, že se automobilky snaží i o to, aby jejich spotřeba odpovídala realitě.

Pokud hledáte vůz, který bude skutečně tím nejúspornějším v konkrétní kategorii, podívejte se na náš přehled. Ten vychází z testu magazínu Auto Bild, který si tentokrát posvítil nejenom na to, jak se jednotlivé hodnoty liší, ale také se zaměřil na vytvoření žebříčku nejúspornějších modelů.

Městské vozy

Pokud jde o delší převoz pasažérů nebo převoz objemných zavazadel, nejsou úplně nejlepší volbou, která na trhu existuje. Na kratší přejezdy po městě však mohou být ideálním pomocníkem. Nezklame ani jejich spotřeba, pokud víte, které auto si koupit. Jasným vítězem je mladoboleslavský model Škoda Citigo 1,0. Udávaná spotřeba v technickém průkazu je 4,1 litru a ta, který vyšla v testu, je pouze o tři deci vyšší. Tedy 4,4 litry, což je určitě dobrá hodnota.

Pokud jde o místo číslo dvě, tak se jedná o model Seat Mii 1,0. Jde v principu o ten samý model. Jeho spotřeba, kterou udává technický průkaz, je proto shodná. V reálu je ale vyšší než u Škodovky, a to o jednu desetinu. Činí tedy 4,5 litru na sto kilometrů. Třetím místo bere model Peugeot 108 1,0 VTi. Zde však musíme podotknout, že rozdíl mezi papírovou spotřebou je přece jenom markantnější. Udávána je o hodnotě 3,8 litrů, ale když jde o provoz reálný, tak se dosahuje hodnot 4,6 litru na sto.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota HiLux v problémech. Majitelé dostávají pokuty za špatné DPF filtry

Malé vozy

Už mluvíme o kategorii, která sice ještě stále neoplývá nijak zvlášť výraznou velikostí, ale na druhou stranu je to kategorie, která už může vyhovovat třeba párům, a to i na delší jízdy. Pokud je při výběru zohledňován parametr, který je právě spotřeba, tak se jako ideální volba jeví model Renault Clio Grandtour 1,5 dCi 90. Tento model si na sto ujetých kilometrů vezme 4,3 litrů paliva. Když se podíváte do technického průkazu, je zde hodnota 3,6 litrů, což je rozdíl okolo dvaceti procent.

Druhé místo bere model Ford Fiesta 1,6 TDCI. Než se podíváme na jeh reálnou spotřebu, je třeba upozornit, že ta je oproti té papírové podstatně větší. V technickém průkazu vozu se totiž setkáte s hodnotou 3,6 litrů na sto. Reálně si auto vezme 4,6 litrů. I když je to rozdíl téměř třicet procent, stále je to nejnižší spotřeba v kategorii. Na třetím místě je potom vůz Mitsubishi Space Star 1,0, u kterého je třeba pochválit to, že zatímco papírová spotřeba je 4,2 litrů, tak ta reální činí 4,7. a to je rozdíl poměrně přijatelný.

Mohlo by vás zajímat:  Sporťák od Ferrari s osmiválcem má nižší emise, než řada rádoby ekologických aut

Vozy nižší střední třídy

Kdo by čekal, že u této kategorie vozů už bude spotřeba přece jenom podstatně vyšší, ten se nemusí ničeho bát. A kdo navíc hledá i praktičnost a celkovou pohodlnost, také by neměl být zklamán. Toto můžeme říci o kategorii vozů nižší střední třídy, kde dominovala Toyota, která se pomalu ale jistě dere opět na výsluní. Konkrétně zde mluvíme o modelu Toyota Prius PHEV, u kterého je spotřeba udávaná a hodnotě 2,1 litru. Pokud vás toto číslo zaujalo, je třeba objektivně říci, že je na hony vzdáleno realitě. A to až o více než 75 procent. Reálně si totiž auto vezme 3,7 litrů. I když je daný rozdíl propastný, stále je to nejlepší výsledek kategorie. Může však mnoho lidí odradit, jelikož když budeme konkrétní, tak papírové hodnoty může mnoho lidí považovat za reálné lhaní.

Pokud jde o druhé místo, tak na něm se umístil automobil Mercedes A 180 CDI BE. Zde už rozdíl ve spotřebách přece jenom není až tak propastný. Činí totiž přesně jeden litr. Pokud jde o hodnotu udávanou v technickém průkazu, tak ten mluví o , že auto spotřebuje 3,6 litrů na sto. Reálně je to však 4,6 litrů, což tento model nechává na druhé pozici. Ta je však sdílena s modelem Citroen C4 Cactus 1,6 HDI 100, jelikož i u něho mluvíme o hodnotě 4,6 litrů. Nutno ale dodat to, že rozdíl mezi papírovou spotřebou je markantnější, jelikož toto auto se chlubí tím, že bere jenom 3,4 litrů.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen vyřadil z nabídky naftové Polo BlueMotion

Vozy střední třídy

Tady už lze mluvit o určitém komfortu a celkem reprezentativní vzhledu daných automobilů. Toto tvrzení jasně potvrzuje přehled vozů, které se v této kategorii nacházejí. O jaké modely se jedná? Na první místě je model BMW 320d, který zaujme hned dvěma věcmi. Tou první je fakt, že se jedná o vůz, který má reálnou spotřebu o hodnotě 4,6 litrů. Tato hodnota se navíc nijak výrazně neliší od té tabulkové, kde lze najít číslo pouze 4,1 litrů. To potěší každého, kdo má rád skutečnou férovost a ne hodnoty, které v reálu nikde nebudou moci nastat.

Na druhém místě se nachází další v modelů této automobilky. A je to vůz BMW 316d. Pokud i tady čekáte, že rozdíl nebude zase až tak markantní, tak vám musíme říci, že máte skutečně pravdu. Spotřeba, která je udávaná v technickém průkazu vozidla, je 4,5 litrů. Ta reálná je vyšší o zhruba deset procent a konkrétně činí 5 litrů na sto. Také dobrá možnost, jak jezdit úsporně. Na třetím místě se umístil automobil Volkswagen Passat 2,0 TDI BM. Jeho hlavním problémem je především to, že rozdíl jeho spotřebách je téměř 25 procent. Sice tento model láká na to, že si vezme jenom 4,1 kilometrů, ale testy hovoří zcela jinak. Vezme si přesně o litr více, a to 5,1 litru. I to je však hodnota celkem dobrá.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora