Citigo v rukou Darkside Developments umí i nemožné

Test Skoda Citigo 5d 1 0 Cng Elegance Green Tec Bulimik 768x576[1]

Škoda Citigo je vůz, kterému se mnozí často posmívají. To proto, že se jedná o auto, které nenadchne ani výkonem, ani se nejedná o auto, které nadchne všestranností. Na druhou stranu jde o jednoduché městské auto, které svůj účel splňuje dokonale. I z takového jasně zaměřeného mrňousek však může vzejít něco zcela unikátního. A to ve chvíli, kdy si auto vezme do parády firma Darkside Developments.

Tato firma se specializuje jak a díly pro vozy VW, Audi, Seat a Škoda, tak se specializuje také na řadu úprav těchto vozů. A je to právě model Škoda Citigo, který se stal pro firmu zajímavou výzvou. A musíme říci, že co z něj vytvořila, to musí nadchnout.

Na první pohled nic zvláštního

Darkside Developments není nutně firmou, která když se do něčeho pustí, jsou změny vidět na první pohled. To hlavní se většinou odehrává uvnitř, a to až po sešlápnutí plynového pedálu. A to je i příklad Škody Citigo. Když se na upravenou variantu podíváte blíže, nevypadá nijak zvláštně. Na první pohled zaujmou větší kola. Kde se vzaly? Z jiného vozu stejné automobilky. Pokud se na ně podíváte blíže, tak se jedná o stejné disky, která používá Škoda Octavia RS. Pro úplnost musíme dodat, že jejich rozměr je 17 palců.

A kdo se podívá skrz skla, určitě uvidí i bezpečnostní rám. Je tedy jasné, že vůz nebude určený ani tak do běžného provozu, ale spíše na závodní okruhy. To je na první ohled vše. Vůz sice ještě nebyl oficiálně představen, ale nějaké výrazné vnější designové kreace se stejně ani nečekají. Pokud se nějaká změna designu objeví, tak hlavně v souvislosti s tím, že půjde o praktický prvek. Který má například zlepšit přítlak, ale i celkovou aerodynamiku vozu. Vzhledem k charakteru přestavby by se nemělo jednat o nic, co bude mít jenom designový efekt, a žádné, nebo dokonce negativní praktické vlastnosti.

Mohlo by vás zajímat:  Přezouváme na zimu: Pozor na dezén i cesty do zahraniční

Motor, který zčtyřnásobí výkon

To hlavní se tedy odehrává pod kapotou. Pod vedením týmu z Darkside Developments se vůz Citigo dočkal zcela nové motorizace. A to agregátu TDI s objemem dvou litrů. Tento motor je schopen nabídnout výkon 284 koní, což je zhruba čtyřnásobná hodnota proti tomu, co dodává jako standard samotná Škodovka. Komu se zdá, že by to bylo mohlo být ještě lepší, tomu musíme připomenout dvě věci. Jedná se o malý městský vůz a prostor není neomezený. Druhým faktem je to, že auto v základu váží jenom 1 160 kilogramů. Je jasné, že takový výkon bude plně dostačovat. A komu ne, ten může doufat, že spekulace o možném dalším navýšení o 80 koní více budou pravdivé.

Zapomínat samozřejmě nelze ani na to, že se nejedná o úplně standardní motorizaci. I na jejím vývoji bylo zapracováno a společnost Darkside Developments ukázala, e se skutečně nebojí. Tím, na co je nejvíce pyšná, je rozhodně turbo Garrett GTD2872VR s elektronickým ovládáním. Dále je to ale i nitro systém pro vstřikování oxidu dusného, díky čemuž bude možné krátkodobě výkon motoru ještě zvýšit, a to až na 400 koní.

Mohlo by vás zajímat:  Ford Mondeo Kombi Hybrid: Sbohem nafto!

Pohon 4 x 4

Ano, ani ten upravené Škodě Citigo nebude chybět. Nutno ale říci, že za ním nestojí společnost Darkside Developments. Když se totiž podíváme na začátek úprav daného vozu, tak probíhaly v soukromé režii britského fanouška do úprav a do vozů značky Škoda. Právě on započal cestu Citiga k něčemu jedinečnému. A právě tento fanoušek již připravil kompletní pohon 4×4. Jeho plány však byly natolik náročné, že se rozhodl započatou přestavbu prodat firmě Darkside Developments. A té přišla tato hotová úprava pochopitelně vhod a daný systém pohonu vozu nechala.

Nová spojka a převodovka

I toto bylo nutné vyměnit. Nyní jistě pochopíte, proč jsme uváděli, na jaké vozy se firma Darkside Developments primárně zaměřuje. K tomu se váže fakt, že samotná převodovka pochází z modelu Seat Ibiza Cupra TDI. A aby dosáhla ještě lepších vlastností, objevilo se sekvenční řazení. Využité jsou též kvalitní vícelamelové mezinápravové spojky.

Jak to vypadá v interiéru?

Palubní deska zůstala víceméně stejná, jako má sériové Citigo. Jenom s tím rozdílem, že se na ní objevil černý semiš. Vyměněný byl samozřejmě přístrojový štít, aby vyhovoval skutečným vlastnostem vozu – tedy pokud jde o jeho výkon a maximální rychlost.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Passat Alltrack 2.0 BiTDI 4Motion: Stále svěží vítr

Pokud vám Citigo přišlo samo o sobě ve svém interiéru příliš chudé, nyní je to ještě horší. A to v tom směru, že cílem bylo vytvořit auto se závodní úpravou. Samozřejmostí je závodní volant, skořepinová sedadla, nebo i šestibodové bezpečnostní pásy. Nechybí ani ochranný rým, i kterém jsme se zmínili již v samotném úvodu našeho článku.

Konkrétní parametry až po představení

Základní charakteristiku tedy máme za sebou. Z našeho výčtu dostupných informací je celkem pochopitelné, že takto upravený model Škoda Citigo rozhodně nebude takový, k čemu byl určený. Zda se s ním bude reálně závodit, zatím není jasné. Vše se odhalí až na jeho oficiálním představení, až bude mít za sebou všechny testy.

Výčet věcí ale jasně naznačuje, že by mělo být postaráno o unikáty. Motor s velkým výkonem, obecně malá hmotnost vozu, a k tomu také jeho celkem kompaktní rozměry, nebo samozřejmý pohon všech čtyř kol. Už to napovídá, že na okruhu dá jistě zabrat nejenom mnohým ostřejším sériovým verzím různých automobilek, ale mohl by lehce potrápit i některé jiné konkurenty, které se dočkaly závodních úprav. Bez ohledu na to, zda se jednalo o úpravy z dílny Darkside Developments, nebo o některou z jiných konkurenčních firem, které těmito přestavbami chtějí upozornit na své produkty i svou práci jako takovou.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora