Historie Dacie MD87

Dacii známe jako výrobce převážně levných sedanů, hatchbacků, kombíků a v poslední době též MPV a SUV. V ne tak vzdálené minulosti však rumunský výrobce přišel s kupátkem, jehož uprostřed uložený motor poháněl zadní kola.

Červený model MD87 zkonstruoval Nicolae Cosmescu a jeho tým za rekordní tři měsíce, a to se traduje, že nebýt nespokojenosti s odstínem červeného laku karosérie, mohlo kompaktní kupé na základech Dacie 1410 Sport vyjet ještě o něco dříve. Název mimochodem vznikl z iniciál dětí hlavního konstruktéra (syn Dragos a dcera Monica) a roku výroby samotného auta (1987).

Aby mohla být lehce upravená pohonná jednotka z běžné Dacie 1300 umístěná ve středu, byly na výrobu karosérie červené MD87 použity dvě přední části výše zmíněné 1410 Sport. Změna koncepce si vyžádala i mnoho kompromisů. Například spojkový kabel byl dlouhý tři metry, a protože bylo jeho ovládání náročné, musela to za řidiče vyřešit hydraulika. První verze designem zrovna neoslňovala – malá kola v kombinaci s velkými mezerami mezi jednotlivými díly, to rozhodně nebylo pravé ořechové. Zatímco pod zadní kapotou byla pohonná jednotka, pod tou přední byste našli leda chladič a náhradní kolo.

Díky vzpomínkám těch, co zřejmě jediný sportovní model s pohonem zadních kol z Dacie řídili, víme, že ovladatelnost byla tristní a udržet auto na silnici vyžadovalo určité řidičské umění. Vědomi si toho zřejmě byli i samotní konstruktéři, proto přišel na svět facelift s označením Evo 2. Auto s ním získalo vyklápěcí přední světlomety, mnohem mohutnější přední část nebo decentní zadní spoiler. „Žaluzie“ v zadní kapotě nahradilo plnohodnotné sklo. Dacia MD87 Evo 2 však byla nejen hezčí, ale zároveň se i lépe ovládala.

A protože se jednalo o sportovní kupé, neopomnělo rumunské vedení ani stavbu závodního speciálu. Těch vzniklo hned několik, přičemž odvozeny byly jak od původní, tak od modernizované verze. Podvozek dostal tužší odpružení, zadní kapota se dočkala výrazného spoileru a zvětšeno bylo nasávání vzduchu. Jedna z mnoha historek, které se váží k tomuto autu tvrdí, že aby jeden ze speciálů stihl ranní závod, musel jet celou noc i s posádkou po vlastní ose na start.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Imprezy WRX STI - část I.

Jak vlastně skončilo několik vyrobených silničních či závodních prototypů není dodnes známé. Dacii MD87 tak můžeme směle zařadit po bok dalších neúspěšných a dnes úspěšně zapomenutých sportovních automobilů, které vznikly za železnou oponou.

Zdroj: romaniancar.com, daciaclub.ro, cerceteaza.com, automix.atlas.sk