Historie Jawy 750

V meziválečném období založil František Janeček zbrojovku, jejíž hlavní náplní bylo vyrábět armádní zakázky. V roce 1927 však vojáci s odebíráním granátů a kulometů přestali, pražský továrník tak přemýšlel kam dál. Se záměrem vyrábět šicí stroje nechal postavit v Týnci nad Sázavou velkou továrnu, šicí stroje se do ni nicméně nikdy nenastěhovaly. V roce 1929 totiž Janeček získal licenci na motocykly Wanderer 500 OHV, čímž vznikla dodnes slavná značka Jawa.

Motocykly ve výrobním programu firmy nezůstaly dlouho osamoceny. Čtyři roky po zahájení výroby motocyklů kupuje Janeček licenci na automobily DKW Meisterklasse a začíná tak éru dvoustopých vozidel Jawa. Prvním typem byl v roce 1934 představený malý vůz 700, zdaleka nejslavnějším předválečným automobilem značky je však závodní 750. Tu dodnes, především s karosérií kupé, mnozí odborníci označují za nejkrásnější československé a české auto nejen doby předválečné, ale též poválečné.

Jawa 750 vznikla z jednoho jediného důvodu – aby se zúčastnila slavného závodu 1000 mil československých v roce 1935, pořádaného Autoklubem Republiky československé. Vytrvalostní závod, jenž se konal už v letech 1933 a 1934, vedl přes Prahu, Kolín, Německý Brod, Jihlavu, Velké Meziříčí, Brno, Břeclav, Bratislavu a zpět, což piloti absolvovali hned dvakrát, bez přestávky a za plného provozu! Celkem tak ujeli 1600 kilometrů. Jawa se závodu měla původně zúčastnit již o rok dříve se speciálně upraveným modelem 700 (jeden s karosérií kupé a jeden s karosérií roadster), kvůli problémům s dvoulitrovým dvoudobým čtyřválcem však na poslední chvíli účast odřekla. Připravení jezdci však své účinkování v závodě nevzdali, od Janečkovy továrny tak dostaly podvozky, připravené karosérie a dvouválce s objemem pod 750 cm3 a postavili se na start závodu. Roadster dopadl neslavně, když po první obrátce v Bratislavě zadřela posádka Vitvar – Pánek klikovou hřídel. Naopak kupé, navržené dobře známým aerodynamickým guru Paulem Jarayem, si vedlo výtečně a posádka Kaiser – Kronberger s ním obsadila druhé místo v kategorii uzavřených vozidel do 750 cm3.

Mohlo by vás zajímat:  Alpské jízdy: Vozy Laurin & Klement úspěšné v nejtěžší rallye počátku 20. století

A právě „neúspěch“ továrního týmu Jawa ve druhém ročníku vytrvalostního závodu vedl Janečka ke stavbě speciálu pro 1000 mil československých v roce 1935, který dostal jméno Jawa 750. Vzniklo celkem šest dvousedadlových červených automobilů (existoval i jeden vývojový prototyp se světlým lakem), tři kupé a tři roadstery, s bezrámovou konstrukcí a nosnou dřevěnou příhradovou kostrou karosérie, na níž byly uchyceny nápravy i motor. Karosérie samotná byla, především tedy v provedení kupé, vyrobena podle přísných pravidel aerodynamiky, což lze pozorovat nejen v zadní splývavé části, ale též na dvoudílném předním skle nebo chybějících klikách dveří (ty se otevíraly zevnitř). Roadster dostal do vínku dva deflektory nevelkých rozměrů, jako je tomu například u dnešních modelů Caterhamu. Zatímco v přední části jsou hned tři reflektory, vzadu klasická skupinová světla zcela chybí.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Subaru Legacy RS

Možná i díky vítězství o rok dříve se Janeček rozhodl zabudovat do útrob 3650 mm dlouhého auta kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec o objemu 745 cm3. Výkon 26 koní není nikterak oslnivý, jen 705 kilogramů (roadster byl ještě o 5 kilogramů lehčí) vážící aerodynamickou Jawu ale dokázal rozpohybovat až na 120 km/h! Třístupňová převodovka poháněla přední kola.

Úspěch v závodě byl mimořádný. V kategorii do 750 cm3 obsadily Jawy první tři místa, vítězný roadster s posádkou Kaiser – Kronberger přitom trať doslova prolétl s průměrnou rychlostí 83,7 km/h. Jawa zároveň získala také prestižní cenu prezidenta republiky pro nejúspěšnější tým. Závod byl však po roce 1935, pro doznívající ekonomickou krizi a později začínající okupaci, zrušen, minimálně trojice roadsterů Jawa 750 se později dostala do soukromých rukou.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Imprezy WRX STI - část I.

Do dnešních dnů se z celkem šesti vyrobených speciálů oficiálně dochoval jediný. Jeho kompletní torzo narušené korozí a hnilobou, získalo v roce 1992 Národní technické muzeum v Praze a o 9 let později zahájilo náročnou a nákladnou renovaci do původního stavu. Ta byla dokončena 15. června 2005, symbolicky v den startu 1000 mil československých o sedmdesát let dříve. Auto je dodnes součástí stále expozice muzea. Zajímavé je, že v novopackém Auto-Moto Museu najdeme vystavenou Jawu 750 Roadster v rovněž pečlivě zrenovovaném stavu. Není však jasné, zda jde o repliku či původní model z roku 1935. Oficiálně se tak musíme držet toho, že jedinou originální 750 mají v Praze.

##jawa_750##

Zdroj: Jawa, Národní technické muzeum, auta5p.eu, jawamania.info, auto.idnes.cz, kniha Historie automobilů Jawa, autor: Jan Králík