Historie Saab 93

Hlad po automobilech ve Švédsku neustále rostl, takže se v automobilce Saab rozhodli svůj vůz modernizovat. V roce 1955 tak byl ve Stockholmu představen Saab 93. Hlavní novinkou byl dvoutaktní tříválec o objemu 748 ccm s výkonem 24 kW a točivým momentem 70 Nm. Výroba těchto motorů se postupně přesunula z německé továrny Heinkel do švédského Göteborgu. Měnilo se ale i odpružení, místo torzních tyčí byly nyní na všech kolech vinuté pružiny.

Změny ale musely nastat i v exteriéru, aby se nový vůz řádně odlišil od původní verze. Typickým prvkem se stala svislá maska chladiče s novým znakem. Také směrové blikače už byly řešeny jako světlomet, a ne jako výklopná páčka ze sloupku. Po dvou letech produkce už si mohli zákazníci nechat do vozu namontovat i dvoubodové bezpečnostní pásy. A také se poprvé objevila možnost mít automatickou převodovku, kterou dodávala nněmecká firma Saxomat. Další rok se majitelé Saabu rozloučili s děleným předním oknem a koukali z vozu skrze jednodílné panoramatické. Vylepšovaly se i bubnové brzdy. Poslední výraznou změnou bylo v roce 1960 u modelu 93F přesunutí pantů dveří na přední část. Vůz si kromě domácího Švédska získal značnou popularitu i v USA a tak mohla automobilka pokračovat ve vývoji nových vozů.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia II

Foto: AutoWP