Historie Škoda 1000 MB

Půlstoletí už se po silnicích prohání legendární „embéčko“, nebo také tísíc malých bolestí. Tehdy se jednalo o celkem revoluční řešení s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy, také se u škodovky objevila i samonosná karoserie. Klasicky šlo o čtyřdvéřový sedan, ale objevila se i dvoudvéřová verze MBX.

Design odpovídal dobovým trendům, takže vůz měl spoustu krasných prvků. Jeho vývoj ale začal už v polovině 50. let. První padesátikusová série prototypů vyjela v roce 1960 a dostala označení Favorit. Ten byl následně testován v mrazech i vedrech v Sovětském svazu. Vzhled sériové verze se pak od těchto prototypů mírně lišil. S prototypem se dokonce projel i Leonid Brežněv, který Československo v té době navštívil. V březnu 1964 se rozeběhla výroba sériové verze a od května už první vozy putovaly k zákazníkům. Tedy alespoň k těm, kteří měli první místo v pořadníku. Ani cena nebyla moc nízká, původně stál vůz 44 tisíc korun, o 4 roky později takřka 49 tisíc korun. Ještě další tisícovku jste museli doplatit, pokud jste toužili po dvoudvéřovém MBX. To byla nakonec jediná další karosářská varianta, která se dostala do sériové výroby. Tehdejší průměrný člověk tak na nový vůz musel šetřit takřka 3 roky.

Ale jak je to s tou přelomovostí? Motor byl vzadu, zatímco předchůdci ho měli vpředu. Stále ale zůstal pohon zadních kol. Na tehdejší dobu se jednalo o moderní řešení, které měl třeba i Renault R8. Mnohá západní média navíc oba vozy považovala za kvalitativně srovnatelné. Embéčko bylo považováno za nejmodernější vůz východního bloku. I tak se ale vyrábělo pouhých 5 let. Za tu dobu z bran závodu vyjelo 443 141 vozů, mezi které patří i verze MBX (2517 kusů). Z toho přibližně polovina šla na export. Většina sedanů dostala motor o objemu 988 ccm a výkonu 31 kW. Silnější verze označované jako 1100 MB nebo MBX měly motor o objemu 1107 ccm a výkonu 38 kW. V roce 1969 bylo embéčko nahrazeno modnizovanou Škodou 100110. Zavazadlový prostor pod přední kapotou měl 220 litrů, za zadními sedadly bylo dalších 110 litrů. Během let výroby prošel vůz několika modernizacemi. Celkem 3x se měnila přední maska, v poslední verzi mělo embéčko zesílený C-sloupek a přišlo o podélný prolis na střeše.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën CX byl inspirován, pojmenován a vytvarován dle aerodynamiky

Vznikly i prototypy automobilu s karoserií kombi, který měl motor pod podlahou zavazadlového prostoru, sedanu Airable, kterému šlo shrnout plátěnou stahovací roletu ve střeše a také roadster, který měl být nástupcem typu Felicia. Roadster neměl dostatečnou tuhost karoserie, kombíku zase zlomilo vaz špatné chlazení motoru. Ze Škodovky byl odvozen i koncept Winnetou – dvoumístný roadster s plátěnou střechou, který postavil švýcarský importér. Tento unikát dodnes existuje v Holandsku.

Vozy se účastnili mnoha automobilových závodů. Verze 1000 MB Rallye dostala do výbavy přídavné světlomety, otáčkoměr a tripmaster. Vozy Škoda pravidelně vyhrávaly ve svých třídách na slavných rally tehdejší doby – Rallye Vltava, Österreichische Alpenfahrt nebo Donau Castrol Rallye. Tisícovka ale nastoupila i na okruhové mistrovství evropy. Do volnější třídy B5 znikl speciál s motorem z Formule 3. Později dokonce vozy s motorem o objemu 1.5 litru z prototypu 720.

Ve své době bylo embéčko velkým fenoménem a stalo se částěčně i symbolem své doby. I během své krátké produkce dokázalo zanechat takovou stopu, že mu byl věnován celý jeden díl populárního seriálu Vyprávěj. Tvořila ale kulisu mnoha českých a východoněmeckých filmů. Dnes je vyhledávaným sběratelským kouskem a pravidelně se umisťuje vysoko v ruzných anketách o nejhezší vůz mladoboleslavské automobilky.

Foto: Autowp, Skoda1203.estranky, Auta.5p, Skoda.Auto, Skoda.snadno, Folprecht, Autokaleidoskop