Mazda a barvy v průběhu sta let s unikátní technologií Takuminuri

Ve společnosti Mazda se využívá vyspělá lakýrnická technologie zvaná Takuminuri, jejímž účelem je obohatit elegantní exteriér v designu Kodo jedinečnými barvami, mezi něž patří třeba Soul Red Crystal nebo novější Polymetal Grey.

Takuminuri je výsledkem desítek let zkušeností s materiály i technikami. Progresivní barevné kombinace patřily již k prvním modelům značky Mazda. Nákladní tříkolka Mazda-Go Type GA zvaná „Green Panel“ z roku 1938 získala svou přezdívku díky výrazné zelené barvě – v odměřeném segmentu užitkových vozů šlo o výrazné designové oživení a omlazení.

První sériově vyráběný osobní vůz Mazda R360 přišel na trh v roce 1960 v několika osvěžujících barevných variantách, mezi nimiž nechyběla mátově zelená, blankytně modrá a jasně červená, čímž se vůz jasně odlišoval od konkurence, která razila striktně pouze bílou barvu karoserie. Přestože šlo o cenově dostupný malý vůz, byl k dispozici i ve verzi kombinující dvě barvy. Tyto barevné kombinace (např. bílá karoserie s vínovou střechou) daly roztomilému čtyřsedadlovému kupé ušlechtilý nádech a zároveň podtrhly důraz na nekonvenční design a zpracování, které se plně přizpůsobuje potřebám řidiče, což k Mazdě nedílně patří dodnes. Model R360 se stal okamžitě hitem, v roce 1960 v Japonsku dominoval svému segmentu téměř ze dvou třetin a desetitisíce lidí si díky němu splnily svůj sen o vlastním autě.

Barevné precedenty

V šedesátých letech minulého století Mazda rozšířila svou modelovou řadu a nabídla exkluzivní metalickou úpravu nejen u malých vozů, ale i u modelů střední třídy. Například Mazda Luce (1966–1973) byla k dispozici ve zlaté i stříbrné variantě, tedy v barvách, které si lidé obecně spojují s luxusem a rychlostí. Barvy tak zvýrazňovaly sportovní elegantní design těchto modelů, na kterém se nepodílel nikdo jiný než nastupující legenda Giorgetto Giugiaro. Mazda Luce byla jedním z prvních modelů vyhledávaných i mimo Japonsko.

Naopak Mazda Cosmo Sport/110S přišla na trh v roce 1967 v čistě bílém provedení nejen aby vynikl „kosmický“ design tohoto supersportu, ale navíc šlo i o oficiální barvu japonského závodního týmu v soutěžích FIA. Cosmo Sport/110S byl první sériově vyráběný model značky Mazda s rotačním motorem a na závodním okruhu brzy prokázal své schopnosti a spolehlivost – hned v prvním závodě Marathon de la Route – náročném závodním maratonu, známém také jako 84 hodin na Nürburgringu v roce 1968 skončil neočekávaně čtvrtý.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Škoda Favorit

V 60. letech 20. století se začaly používat nátěry pomocí syntetické pryskyřice a nové vysoušecí komory. Díky tomu lak vozů Mazda vydržel déle a neztrácel lesk vinou postupného drolení (v té době šlo o častý a rozšířený problém). V 70. letech se automobilka stala průkopníkem katodického neboli kataforetického lakování. Při této metodě se využívá elektrický náboj v laku, který vylepšuje pokrytí a rovnoměrný nátěr a efektivněji tak chrání povrch před korozí, zejména v dutinách v karosérii.

Pastva pro oči

Atraktivní éra začala v roce 1977 s první generací Mazdy 323, která nabídla hatchback evropského typu ve výrazných barvách jako Muscat Green (zelená), Impulse Blue (modrá), Grand Prix Red (červená) či Sunbeam Silver Metallic (stříbrná metalíza). V Evropě se Mazda 323 stala jedním z nejoblíbenějších dovážených vozů a doslova prozářila místní silnice.

A stejně tak zářila i  Mazda 787B č.55 v zeleném a oranžovém provedení, když ji a její posádku jako první vítala šachovnicová vlajka v cíli slavného závodu 24 hodin Le Mans v roce 1991. Atraktivní zevnějšek a nezaměnitelné kvílení motoru 710PS 26B bude navždy spojeno s prvním vítězstvím asijského výrobce v tomto prestižním závodu a zároveň s dosud jediným triumfem vozu bez pístového motoru. Dvacáté výročí tohoto vítězného závodu připomněla Mazda v roce 2011 limitovanou edicí Mazda MX-5 „Le Mans“ v jedinečném barevném provedení připomínající barvy původního modelu 787B. Jde rovněž o jednu z mála verzí typu MX-5 s turbodmychadlem.

 Když mluvíme o výrazných odstínech, model MX-5 jich za uplynulé tři dekády nabídl celou řadu. Mezi ně patřily barevné úpravy typické pro sportovní vozy, např. červená verze Classic Red nebo zelená British Racing Green, ale také nápadné speciální série jako žlutá Sunracer’s Sunburst Yellow (1995), zelená Spirited Green (Karai, 2011) nebo oranžová Racing Orange (30. výročí, 2019). Tedy nejen výkon a jízdní vlastnosti, ale i široká škála barev budících emoce nepochybně pomohla ikonickému modelu Mazdy k dominantnímu postavení v globálním segmentu roadsterů.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia RS Bonneville

Lak představuje jen několik kilogramů z celkové hmotnosti automobilu, přesto je lakování jednou z nejkomplikovanějších fází současné produkce. Proto Mazda klade na barvy takový důraz a proto také přišla s koncepcí Takuminuri, v níž se spojují japonské výrazy pro „mistra řemeslníka“ (Takumi) a „lak“ (Nuri). Díky tomuto inovativnímu procesu dokáží lakovací roboti na výrobní lince imitovat ruční aplikaci lakýrnických mistrů společnosti Mazda.

Jak zvýraznit dynamiku světla

Na rozdíl od konvenčních dvouvrstvých laků s jednou barevnou a jednou čirou vrstvou využívají metalické laky vozů Mazda systém tří vrstev, do nichž patří odrazivá vrstva a průsvitná vrstva pod finálním čirým nátěrem. Cílem je zvýraznit hloubku a barevnou sytost laku a obohatit tak živou a odlehčenou podobu designu Kodo posílením vzájemného působení světel a stínů. Díky tomu povrch auta působí dojmem pohybu, i když vůz nehybně stojí.

Mazda je fascinovaná červenou barvu a neustále upravovaný koncept Takuminuri, poprvé využitý v roce 2012 u verze Soul Red je prostředkem na cestě k nejsytějšímu a nejkrásnějšímu odstínu červené na světě.  Patrně žádný jiný odstín červené nevyvolává takové emoce jako Soul Red Crystal, který je na výběr u všech současných modelů značky. Každá z jeho tří vrstev má jinou funkci. V základním nátěru využívá Mazda dva typy hliníkových šupin, které odrážejí a absorbují sluneční paprsky.  Průsvitný nátěr nad základní vrstvou obsahuje vysokochromatické červené pigmenty. Světlo prochází čirou vrstvou a vrstvou s červenými pigmenty a dopadá na hliníkové šupiny v základním nátěru. Odrazové šupiny barví povrch do syté intenzivní červené, která jako by vyzařovala zevnitř vozu, v kontrastu s tmavšími, až do černa laděnými místy, kde se nachází šupiny pohlcující sluneční paprsky.

A když je řeč o odstínech červené, automobilka se letos vrací ke kombinaci bílé a vínové připomínající barevné provedení Mazdy R360 u speciální série na oslavu stého výročí založení. Díky bohaté a barevné minulosti mohou lakýrničtí designéři Mazda vytvářet ty nejatraktivnější barvy budoucnosti.

Zdroj: Mazda

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora