Město Essen se stává další zónou zapovězenou starším dieselům

Starší dieselové motory to začínají mít v Evropě opravdu složité. Po úplném zákazu v Paříži a v několika dalších, zejména německých městech, jako například Hamburku, Frankfurtu a Stuttgartu se do seznamu připojil také Essen. Hon na diesely tedy pokračuje a vypadá to, že se nastolený trend jen tak nezastaví.

Zákaz v Paříži vyvolal nevoli obyvatel

Jak se k zákazu postaví obyvatelé Essenu zatím není známo. O počínání Francouzů však již mluvit můžeme. Vlna protestů v Paříži je všeobecně známá a má jí na svědomí, kromě neustálého zdražování životních nákladů, právě zákaz vjezdu starších dieselů do města. Občanům jednoduše došla trpělivost a hlasitě tak vyjadřují svou nespokojenost s vládnoucími subjekty.

To Německo se zatím zdá poměrně klidné, i když tamní obyvatelé už mají daleko více důvodů k nespokojenosti. Zákazu se totiž dočkalo hned několik měst a nikdo si ani nedokáže představit, kde se tato čísla zastaví.

Nenápadný začátek kampaně

Všechno to přitom odstartovalo celkem nenápadně. Před dvěma lety se začaly objevovat drobné zákazy vjezdu starším dieselovým automobilům do některých ulic německých měst.

Nyní se ale situace vyostřuje a úplného zákazu se kromě nově připojeného Essenu a Gelsenkirchenu dočkají i některé úseky vysoce frekventované dálnice A40, která protíná jižní část centra. Zákaz by měl vstoupit v platnost v červenci příštího roku.

Přesně znějící zákon je v očekávání

Zatím ještě není znám přesně znějící zákon, který by vysvětlil, jakých dieselových automobilů se zákaz vlastně týká. Na tom musejí momentálně pracovat příslušné úřady. Předpokládá se však, že vjezd do města bude povolen pouze vozům, které splňují normu minimálně Euro 6. Tak je tomu ostatně i v jiných německých městem, kde už je zákon na stole.

Nedozírné dopady na běžné obyvatele

Zákazy vjezdu starším dieselovým automobilům do měst se sice zakládají na zajímavé a čisté myšlence ochrany životního prostředí, ovšem málokdo ze zákonodárců si uvědomuje jejich dopady na běžné obyvatelstvo, které se nemůže dovolit investovat opravdu vysoké částky za nové automobily, aby splňovaly vzniklé požadavky.

Mohlo by vás zajímat:  Emise jako věčné téma. Teď už mají vliv i na rychlost

Ovzduší je určitě potřeba chránit všemi možnými prostředky. Nicméně smutnou pravdou je, že zákazy tohoto typu v podstatě trestají jen nižší a střední vrstvu lidí. Pro ty zbylé není pořízení nových vozů žádným problémem. Proto se dá celkem s jistotou očekávat, že protesty v Paříži jen tak neustanou a nejspíš se přesunou i do dalších měst, kde se zákazy zavádějí.

Bude tedy určitě zajímavé sledovat, kam až celá situace dospěje a jaké následky si s sebou ponese. A kdoví, třeba se něčeho podobného dočkáme v horizontu měsíců také v některých českých městech.

Komentáře