Jízdou v autě k čistšímu vzduchu. Opravdu!

Blimp 647726 960 720[1]

Automobilová doprava má mnoho odpůrců. Proč? Jelikož znečišťuje ovzduší. O tom samozřejmě není pochyb, jelikož hodnoty výfukových plynů mluví zcela jasně. Proto se objevují první snahy o to možné regulace. Třeba v podobě zákazu vjezdu dieselových vozů do center měst, nebo v podobě snahy o zvýhodnění elektromobilů.

Nejde ale o směr jediný. Můžeme říci, že k čistšímu ovzduší lze přispět i díky správným pneumatikám. Nejenom, že při použití těch kvalitních, a při správném nahuštění šetříte palivo, a tím tedy i přírodu. Opomenout nelze ani nejnovější počin společnosti Goodyear.

Zázrak jménem Goodyear Oxygene

Jak vypadá běžná pneumatika, to dnes ví v podstatě každý. Jedná se o typicky černý gumový produkt, který je tím jediným, co je v kontaktu s vozovkou. Jak ale ukazuje Goodyear Oxygenem, pneumatika nemusí být jenom černá. Tato je totiž šedo-zelená. Ona zelená barva však nemá symbolizovat jenom to, že je pneumatika ekologická. Důvod této barvy je zcela jiný. Tuto barvu má na svědomí mech, který je uvnitř této pneumatiky. Ano, čtete správně. Její výplň obsahuje skutečný zelený mech.

Mohlo by vás zajímat:  Porovnali jsme spotřebu elektromobilu při zapnutém a vypnutém topení. Výsledek nás zarazil

Jak má pneumatika Goodyear Oxygene fungovat?

Proč právě mech? Je to celkem jednoduché. Už na základní škole jste se učili o tom, co je to fotosyntéza. Jedná se o proces, kterého jsou schopny výhradně jenom zelené rostliny, obsahující speciální barvivo. Do této kategorie logicky spadá také mechu. V rámci daného procesu tyto rostliny využívají oxid uhličitý, které jsou schopny přeměnit na kyslík. A to jenom za působení světla a vody. A právě na této jednoduché vlastnosti zelených rostlin má pneumatika Goodyear Oxygene fungovat.

Pokud se podíváme na praktické fungování – alespoň podle popisu samotného výrobce, tak během jízdy má dojít k tomu, že pneumatika bude sama využívat vlhkost z vozovky. Tímto je tedy zajištěn první působící faktor. Světlo bude využito to sluneční a tak Goodyear Oxygene může začít plnit svou funkci. Průnik světla bude zajištěn tak, že pneumatika bude mít transparentní bočnici. Skrz ni je možné vidět právě vnitřní výstelku z mechu, který dodá pneumatice onu tolik typickou zelenou barvu.

Mohlo by vás zajímat:  Nejenom zplodiny z výfuků. Přírodě i nám škodí brzdy nebo pneumatiky

Nepropíchnutelná pneumatika

Její předností není jenom to, že dokáže přispívat k čistšímu životnímu prostředí. Pokud se podíváme na její provedení, tak zaujme i to, že běhoun pneumatiky má v sobě díry. To proto, aby se mohla k mechu dostat vlhkost a aby bylo kudy do ovzduší vypouštět vzniklý kyslík. Díky tomu není nutné pneumatiku ani hustit, díky čemuž odpadá i riziko jejího propíchnutí. I když najedete například na hřebík, tak ho jednoduše vyndáte a můžete pokračovat v jízdě. Struktura pneumatiky se sice lehce naruší, ale nedojde k tomu, že by byla nutná její výměna.

Kolik kyslíku vyrobí?

Je jasné, že Goodyear Oxygene je zatím ve fázi testování, a tak se musíme spolehnout na pravdivost zpráv, které přicházejí od samotného výrobce. Z této zprávy lze odvodit, že pokud by pneumatiku mělo na svých vozech 2,5 milionu vozidel, tak by bylo možné ze vzduchu absorbovat během jednoho roku zhruba 4 000 tun oxidu uhličitého. Ten by dokázaly pneumatiky přeměnit na kyslík, kterého by vyrobily zhruba 3 000 tun. Na porovnání těchto laboratorních a teoretických hodnot s těmi praktickými si budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Mohlo by vás zajímat:  Elektromobily jsou ekologické podobně, jako auta se spotřebou 5 litrů na sto

Výroba? 3D tiskem s využitím recyklace

Namítáte, že pneumatika Goodyear Oxygene životnímu prostředí zase až tak neprospěje, jelikož je nutné připočítat znečištění spojené s výrobou? I na to se při návrhu myslelo. A tak dochází v první řadě k tomu, že se využívají recyklované, tedy již vyhozené pneumatiky. Z nich je vytvořena směs, pomocí které dochází k 3D tisku. Tedy k moderní technologii výroby, která ukazuje, že i ta může být ekologická.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora