Nové supersportovní modely Aprilia: Aprilia Tuono V4/V4 Factory a Aprilia RSV4/RSV4 Factory

Aprilia Tuono V4 je v kategorii Hypernaked referenčním bodem, ať už jde o efektivitu, pocit z jízdy na silnici nebo extrémní výkony na okruhu.

Model Tuono V4 teď díky know-how značky Aprilia, získanému během let na nejvyšších úrovních závodního světa, dosahuje nebývalých jízdních vlastností a sofistikovanosti. Ostatně, čekali byste snad něco jiného od zakladatele kategorie Hypernaked, postaveného na základě superbiku, který je jedním z nejvíce adrenalinem nabitých motocyklů všech dob?

První velkou změnou v rodině Tuono V4 je nová a jasně vymezená charakteristika dvou modelových verzí. Tuono V4 (k dispozici v barevných provedeních Tarmac Grey a Glacier White) má vlastnosti silničního sportovního motocyklu, který se nelekne ani delších cest. Komfort zajišťují vyšší řídítka a nová, vylepšená přední kapotáž s vyšší účinností. Spolujezdec už zde není pouze mlčky trpěným ani trpícím hostem – teď si může užívat prostornějšího sedla a nižších stupaček.

Tuono V4 míří ke vzdálenějším obzorům, takže v nabídce originálního příslušenství najdete také pár asymetrických bočních kufrů. Tuono V4 Factory (v barevném provedení Aprilia Black) je stroj, jehož přirozenou touhou je hnát adrenalin do žil, vzbuzovat silné pocity a přinášet nefalšovanou radost z jízdy. Je určen pro extrémně náročnou klientelu a pyšní se exkluzivními komponenty včetně semi-aktivního odpružení Öhlins Smart EC 2.0 ve standardní výbavě.

Zcela nový design modelu Tuono V4 našel inspiraci u supersportu RS 660, ze kterého převzal inovativní koncepci dvouvrstvé kapotáže s přídavnou aerodynamickou funkcí. Jak už je u modelu Tuono V4 zvykem, typickým designovým prvkem jsou malé plochy a horní kapotáž, ve které je zasazen nový trojitý LED světlomet s denním svícením a přisvěcováním do zatáček. Díky svojí blízké příbuznosti s RSV4 se Tuono V4 rovněž může pochlubit novou a vylepšenou ergonomií jako superbike, která nabízí prostřednictvím nového tvaru nádrže a zadní kapotáže více místa pro jezdce.

Ovládání elektroniky je funkčnější a intuitivnější, přičemž nový barevný TFT displej je větší a komplexnější. Díky vyššímu výpočetnímu výkonu nové elektronické řídící jednotky Marelli 11MP ECU a nové šestiosé inerciální platformě se zlepšil elektronický management motoru a odezva plynu Ride-by-Wire, stejně jako operační procesy elektronického paketu APRC.

Exkluzivní elektronický balíček Aprilia je teď ještě sofistikovanější díky nastavitelné úrovni brzdného účinku motoru. Nyní je tu šest jízdních režimů, tři na okruh (včetně dvou nastavitelných) a tři na silnici (jeden z nich nastavitelný): jezdec nebo jezdkyně si jen vybere, který z jízdních režimů nejlépe vyhovuje jeho nebo jejím potřebám a automaticky dostane to nejlepší nastavení kontroly trakce, Wheelie Control, brzdného účinku motoru, ABS a dalších parametrů.

Mohlo by vás zajímat:  Takhle povedeně vypadají čtyři nové exkluzivní designy pro BMW M4 GT4

Architektura podvozku, už teď považovaná za etalon v oblasti efektivity a zpětné vazby, se výrazně modernizovala díky použití nové, lehčí hliníkové kyvné vidlice s pevnější spodní vzpěrou. Nová kyvná vidlice tak tvoří geometrii, používanou na motocyklech Aprilia, které dominovaly mistrovství světa SBK a později vyladěnou pro MotoGP. Nový díl snižuje hmotnost a zvyšuje stabilitu zadní části při akceleraci.

Tuono V4 je stále jediný sportovní „naháč“ poháněný 65° vidlicovým čtyřválcem s unikátním charakterem. Pokud jde o vynikající výkonové parametry, tak objem 1 077 cm3 zůstává u V4 z Veneta beze změn. Hodnoty 175 koní a 121 Nm točivého momentu dominují kategorii Hypernaked, a to i v přímém srovnání s výkonnějšími konkurenčními modely. Díky neobyčejné vyváženosti tvoří temperamentní V4 spolu s architekturou podvozku a elektronickým paketem dokonale vyladěný motocykl, jaký v tomto segmentu nemá obdoby. Ani po úpravách, vynucených normou Euro 5 a při použití nového výfukového systému, neztratil motor V4 nic ze svého podmanivého zvuku ani charakteru, tolik oblíbeného u laické i odborné veřejnosti.

Aprilia RSV4/RSV4 Factory

Historie modelu Aprilia RSV4 je jedním z nejvíce fascinujících motocyklových příběhů na světě. Stroj postavený s cílem vyhrávat na trati a v každém srovnávacím testu dominoval po celé desetiletí a vysloužil si jak chválu odborných novinářů, tak tituly ve všech kategoriích, ve kterých závodil. Ve své nejextrémnější vývojové podobě dokonce závodil i ve světovém šampionátu MotoGP.

Toto vše je ukázka neuvěřitelně prozíravé konstruktérské práce v segmentu, kde motocykly demonstrují ty nejlepší technologie každého výrobce. Aprilia RSV4 byla v průběhu let neustále modernizována a vylepšována, aby zůstala etalonem sportovního charakteru a výkonu. Je tím nejlepším příkladem, čeho lze dosáhnout s využitím cenných zkušeností vítězného závodního oddělení Aprilia, které ve své krátké historii získalo 54 mistrovských titulů, z nichž sedm má na kontě přímo RSV4 ve třídě SBK.

Nová RSV4 je od základu přestavěná, počínaje vzhledem. Nový design je výsledkem skvěle odvedené práce v oblasti aplikované aerodynamiky, která potvrzuje důslednost přístupu značky Aprilia. Styl inspirovaný ultramoderním modelem RS 660 a křivky vymodelované v aerodynamickém tunelu spolu dosahují extrémně nízkého koeficientu aerodynamického odporu, a kromě vynikajících jízdních vlastností ve vysokých rychlostech rovněž přispívají ke zvýšení tlaku vzduchu v airboxu a pomáhají zvýšit přítlak.

Mohlo by vás zajímat:  Citigo v rukou Darkside Developments umí i nemožné

Křidélka už nejsou přídavným prvkem na panelech, ale jsou vestavěná do dvouvrstvých kapotáží. Toto řešení optimalizuje stabilitu ve vysokých rychlostech, zároveň zlepšuje chlazení motoru, odvádí horký vzduch od jezdce, a navíc plní estetickou funkci.

Trojitý LED přední světlomet, orámovaný světly denního svícení, nese rukopis sportovních motocyklů Aprilia a je vybaven funkcí přisvěcování do zatáček: pár přídavných světel osvětlí vnitřek zatáčky a zlepšuje tak viditelnost při zatáčení.

Ergonomie je kompletně nová a vylepšená díky nové palivové nádrži a novému sedlu, které umožňují jezdci perfektně zalehnout za kapotáž a dávají mu více prostoru i přirozenější, uvolněnější jízdní pozici. Ovladače elektroniky jsou funkčnější a intuitivnější, přičemž nový TFT přístrojový panel je větší a komplexnější. Díky vyššímu výpočetnímu výkonu nové elektronické řídící jednotky Marelli 11MP ECU a nové šestiosé inerciální platformě se zlepšil elektronický motormanagement a odezva plynu Ride-by-Wire, stejně jako operační procesy elektronického paketu APRC.

Exkluzivní elektronický balíček Aprilia je teď ještě sofistikovanější díky nastavitelné úrovni brzdného účinku motoru. Nyní je tu šest jízdních režimů, tři na okruh (včetně dvou nastavitelných) a tři na silnici (jeden z nich nastavitelný): jezdec nebo jezdkyně si jen vybere, který z jízdních režimů nejlépe vyhovuje jeho nebo jejím potřebám a automaticky dostane to nejlepší nastavení kontroly trakce, Wheelie Control, brzdného účinku motoru, ABS a dalších parametrů.

Vyladěná architektura podvozku nese geny vítězné dynastie, která se pyšní 18 světovými tituly a 143 závody ve Velkých Cenách třídy 250. Prošla výraznými změnami a dostala novou kyvnou vidlici s nižší hmotností a zesílenou spodní vzpěrou, inspirovanou speciálem Aprilia RS-GP používaným v MotoGP. Nový díl snižuje hmotnost a zvyšuje stabilitu zadní části při akceleraci.

První sériově vyráběný, štíhlý a výkonný motor V4, získal navzdory změnám spojeným s plněním emisní normy Euro 5 více točivého momentu a zachoval si maximální výkon 217 koní díky cíleným vývojovým úpravám, které zahrnují nový výfukový systém a větší účinný zdvihový objem, zvýšený z 1 077 cm3 na 1 099 cm3 .

V nabídce jsou dvě verze: RSV4 (pouze v barevném provedení Dark Losail) a RSV4 Factory (ve dvou barevných variantách Aprilia Black a Lava Red). Obě verze pohání modernizovaný motor 1 099 cm3 V4, ale lze je rozeznat podle standardní výbavy, která u verze Factory zahrnuje kované hliníkové ráfky, semi-aktivní odpružení Öhlins Smart EC 2.0 a brzdové třmeny Brembo Stylema

Zdroj: TZ Aprilia
Komentáře

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora