Omezení rychlosti aut na 130 km/h by nepřineslo větší bezpečnost na silnicích

Highway With Cars

Když se hovoří o dopravních nehodách s fatálními následky, často se objevují otázky týkající se bezpečnosti silničního provozu a opatření, která by mohla přispět ke snížení rizika nehod. Jedním z možných opatření, která se nabízí, je omezení rychlosti vozidel. Tento názor zastávají někteří odborníci, automobilky i samotní řidiči. Například automobilka Volvo vybavuje své nové modely omezovačem rychlosti na 180 kilometrů v hodině. Nicméně mnozí si myslí, že omezení rychlosti na 130 kilometrů v hodině by bylo ještě účinnější opatření k zajištění bezpečnosti silničního provozu.

Mohlo by vás zajímat:  Jak vybavit své auto na zimu? Tyhle věci je třeba vozit v kufru

Je to opravdu nezbytné?

Aktuálně platné rychlostní limity v České republice stanoví, že ve městech je povoleno jet maximálně 50 km/h, mimo obec 90 km/h a na dálnicích 130 km/h. Někteří lidé se domnívají, že tyto limity by měly být ještě sníženy a rychlost omezena právě na 130 km/h. Nicméně je třeba se zamyslet, zda je takové omezení skutečně nezbytné.

Zdroj obrázku: Freepik

Reálná rychlost a předjíždění na dálnici

Je důležité si uvědomit, že hodnota 130 km/h na tachometru vozu nemusí znamenat, že skutečně dosahujeme této rychlosti. Existují určité odchylky a ve většině případů je reálná rychlost mírně nižší. Pokud bychom měli omezení na 130 km/h, předjíždění jiných vozidel na dálnici by vyžadovalo dlouhé manévry, které by se mohly táhnout na několik kilometrů, podobně jako předjíždění těžkých nákladních vozidel. V praxi by bylo vhodné na krátkou dobu zrychlit, bezpečně předjet a následně se vrátit na stanovenou rychlost.

Mohlo by vás zajímat:  Komentář: Nový zákon o předjíždění cyklistů ve vzdálenosti 1,5 metru je správný. Jen škoda, že byla snížena pokuta

Nedostatky omezovače rychlosti a nepřesnost omezení v různých úsecích

Navrhované omezení rychlosti na 130 km/h by předpokládalo existenci omezovače rychlosti v automobilech. Avšak omezovač není řízen pomocí GPS a nemá schopnost rozpoznat aktuální polohu vozidla. Dokonce i kdyby takový systém fungoval, stále by to znamenalo, že řidiči s nízkým respektem k pravidlům mohou nadále jezdit 130 km/h ve městech s povolenou rychlostí 50 km/h a o 40 km/h překračovat limit mimo obec. Tento druh omezení by tedy v praxi nepřinesl významné zlepšení, pokud by nebyl vázán na konkrétní úseky silnic.

Zdroj: https://practical.engineering/blog/2020/7/7/how-are-highway-speed-limits-set
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora