Pád a vzestup Offroadsportu na Baja Poland 2014

Začátek závodu Baja Poland 2014 byl pro tým standartní, nikdo netušil, jaké drama bude následovat. V pátek proběhly obvyklé administrativní a technické přejímky. Závodníci odstavili své vozy do uzavřeného parkoviště a čekali na start do 7,36 kilometru dlouhého prologu. Počasí se pomalu zhoršovalo a slavnostní ceremonie zahájení závodu, v 17 hodin a 30 minut, již proběhla v dešti. Trať prologu byla v tomto závodě naplánována tradičně ve vojenském prostoru v blízkosti štětínské Sportovní arény a i přes nepřízeň počasí přilákala tato část závodu spoustu místních fanoušků. V oblasti, která byla zpřístupněna, mohli diváci obdivovat umění jízdy v hlubokém písku.  Mirek Zapletal s Maciekem Martonem dojeli na 9. místě.  Další posádky startující na vozech H3 Evo dokončily prolog v tomto pořadí Tomáš Ouředníček s Pavlem Vaculíkem byli sedmnáctí a Jurij Sazonov a Arslan Sachimov dojeli na místě osmnáctém. Závodu se také zúčastnila posádka polského týmu Bewa racing, s H3 Evo zakoupeným od rodinné posádky Pelcových.  Tento tým se letos účastní pouze Polského poháru a CEZu v kategorii TH. V příštím roce hodlá startovat již v kategorii T.1.1.

V sobotu se Baja Poland přesunula na vojenský polygon u Drawska Pomorskeho. Počasí se zlepšilo, chvílemi vykouklo i sluníčko. První vůz odstartoval do rychlostní zkoušky, dlouhé 188,5 kilometru, v 8 hodin a 45 minut. Trať vedená po pláni mezi vřesovišti připomínala složité bludiště písečných cest. Diváci mohli z vyvýšených tribun sledovat v první části RZ jízdu téměř poloviny startovního pole současně. Potom jezdci na nějakou dobu zmizeli v lesích a poté se opět objevili v další části planiny. Závod probíhal bez větších problémů a českým posádkám se dařilo držet dobré tempo. Asi 80 kilometrů před koncem první rychlostní zkoušky přišla ledová sprcha a propad naší posádky na zadní pozice.  Po úderu do kamene vyčnívajícího z písku, se ohnula zadní ližina vozu Mirka Zapletala a začala nabírat hlínu. Po chvíli velké množství hlíny a písku vůz zpomalilo tak, že posádka byla nucena zastavit, vůz zvednout a tuto masu odstranit. Bohužel zcela nezajela pístnice zvedání auta a po ujetí krátkého úseku se ohnula k zadnímu kolu. Bylo třeba znovu zastavit a provizorně pístnici připevnit tak, aby více neohrožovala zadní pneumatiku. Do cíle se naštěstí naší posádce podařilo dokulhat. Poškozené zadní kolo nedovolovalo příliš rychlou jízdu. Díky těmto problémům ztratil Mirek Zapletal více než 30 minut. V servisu byli mechanici nuceni ohnutou pístnici odříznout. Po vyrovnání úchytů ližiny vyměnili zadní kolo a vůz byl schopen startu do další rychlostní zkoušky. Posádka zvažovala možnost odstoupení ze závodu. Díky velké časové ztrátě se Mirek Zapletal s Maciekem Martonem propadli ke konci startovního pole. Nakonec se rozhodli bojovat.

Mohlo by vás zajímat:  Nové informace o crossoveru Levante

Do další části sobotního závodu odstartovali ze zadní pozice a byli nuceni předjíždět pomalejší auta, což v terénu není vůbec jednoduchý manévr. Sentinel nefungoval, takže za vozem Mini Schotta byli nuceni jet více než 10 kilometrů, než našli místo vhodné pro jeho předjetí. Tomáše Ouředníčka v této části závodu zdržel defekt a Nasser Al Attiyah zničil po 8 kilometrech zadní nápravu, tím pádem pro něj Baja Poland skončila. V sobotu večer začalo pršet a s malými přestávkami pršelo až do nedělního startu. Do čtvrté rychlostní zkoušky u obce Dobra, dlouhé téměř 73kilomerů, odstartoval první vůz po desáté hodině. Vozy jely po velmi promočeném terénu výrazně pomaleji než v sobotní části. Těžká a bahnitá trať ovšem vyhovovala naší posádce. Mirek Zapletal si jízdu užíval a oproti ostatním vozům spíše zrychlil. Asi jeden kilometr před koncem rychlostní zkoušky vyletěl Vladimir Vasilyev z trati do lesa, zničil svůj vůz a pokácel stromy tak nešťastně, že všechny vozy za ním musely zastavit. Organizátoři se poté rozhodli poslední RZ zrušit, což byla pro český tým velká škoda. Mirkovi Zapletalovi se dařilo postupně svou ztrátu vyrovnávat a velkého zadostiučinění se mu dostalo právě v této bahnité rychlostní zkoušce, kterou s přehledem vyhrál. Lídra závodu Krzysztofa Holowczyce předstihl téměř o dvě minuty. Organizátoři závodu bohužel oznámili zrušení poslední rychlostní zkoušky. Toto rozhodnutí odůvodnili obavami o bezpečnost jezdců, po velkém dešti se trať stala nebezpečnou, a proto prý bylo třeba závod zastavit. V oficiálním prohlášení, předaném týmům, bylo uvedeno, že toto rozhodnutí bylo učiněno se souhlasem a za podpory všech posádek, které dokončily čtvrtou rychlostní zkoušku. Na názor české posádky se nikdo z organizačního týmu neptal a po dotazu u okolních týmů jsme zjistili, že se o zrušení poslední RZ dověděli až z oficiálního prohlášení. Vzhledem k tomu, že se na promoklých terénech a v deštivém počasí standardně jezdí, můžeme pouze hádat, jaké zájmy stály za tímto rozhodnutím. 

Mohlo by vás zajímat:  Suzuki S-Cross jde do sériové výroby

Závod vyhrál Krzysztof Holowczyc, druhý byl Adam Malysz a třetí Martin Kaczmarski. Štěstí tedy přálo polským posádkám. Mirek Zapletal s Maciekem Martonem skončili na šestém místě, kazašská posádka Jurij Sazonov a Arslan Sachimov obsadila sedmou příčku a Tomáš Ouředníček s Pavlem Vaculíkem vybojovali deváté místo. Do cíle dorazila i polská posádka týmu Bewa racing, která dokonce vyhrála svou kategorii v Polském poháru. „Navzdory počáteční smůle jsem s tímto závodem velmi spokojen. Do cíle dorazily všechny vozy z našich dílen. Všechny fungovaly bez větších problémů a nebýt mé chyby, kdy jsem nezkontroloval zajetí pístnice, by mechanici neměli téměř žádnou práci. Dostat se ze zadních pozic mě stálo hodně úsilí, ale měl jsem velkou radost z toho, jak auto fungovalo a poslední rychlostní zkoušku jsme si s Maciekem vyloženě vychutnávali. Škoda že organizátoři závod zastavili, protože, dle mého názoru, hlavně jízda v těžkém terénu pořádně prověří kvality vozů a posádek. Rozhodnutí organizačního týmu respektuji a nehodlám ho komentovat,“ řekl po ukončení závodu Mirek Zapletal.

Mohlo by vás zajímat:  BMW hodlá nabídnout jedno z nejbezpečnější aut

Zdroj: Offroadsport