Při nabíjení elektromobilu máme na výběr z více způsobů

Charging Connector Connected Electrical Socket Hybrid Car

Elektromobily lze nabíjet pomocí různých typů nabíječek, které se liší svým výkonem a rychlostí nabíjení. Nejzákladnější jsou standardní domácí zásuvky, které nabíjejí pomalu a jsou vhodné pro noční nebo dlouhodobé nabíjení. Rychlejší a efektivnější jsou speciální domácí nabíjecí stanice, často označované jako Wallbox, které umožňují rychlejší nabíjení a poskytují lepší kontrolu nad procesem nabíjení. Pro rychlé dobíjení na cestách jsou k dispozici veřejné nabíjecí stanice, včetně rychlonabíječek, které mohou baterii do velké míry nabít během několika desítek minut.

Správný výběr nabíjecí stanice závisí na konkrétních potřebách a životním stylu uživatele elektromobilu. Pro ty, kteří mají možnost nabíjet doma přes noc, může být pomalé nabíjení přes standardní zásuvku dostatečné. Pro ty, kteří ujíždějí delší vzdálenosti nebo potřebují rychle dobít baterii, jsou rychlonabíječky nezbytné. Moderní elektromobily jsou často vybaveny inteligentními systémy, které umožňují uživatelům sledovat stav nabíjení, plánovat nabíjecí časy a optimalizovat spotřebu energie.

Jak šetřit baterii při nabíjení elektromobilů?

Jedním z klíčových aspektů je správné řízení doby a intenzity nabíjení. Je doporučováno vyhnout se častému nabíjení baterie na 100%, protože to může způsobit zvýšenou zátěž a opotřebení baterie. Ideální je udržovat úroveň nabití mezi 20 a 80 procenty. Tento rozsah pomáhá snížit stres na baterii a prodloužit její celkovou životnost. Dále je vhodné vyhýbat se nadměrnému využívání rychlonabíječek, jelikož rychlé nabíjení může zvýšit teplotu baterie a urychlit její stárnutí. Používání standardních nebo domácích nabíječek, které nabíjejí pomaleji, je tedy vhodnější pro každodenní použití.

Mohlo by vás zajímat:  Šetřit palivo je nejlepší způsobem, který ostatní na silnici akorát vytočí

Nutná je i správná péče o baterii v různých klimatických podmínkách. Extrémní teploty, jak teplé, tak studené, mohou mít negativní dopad na výkon a životnost baterie. V zimních měsících je doporučováno elektromobil předem zahřát, pokud je to možné, zatímco je stále připojen k nabíječce, aby se snížila zátěž baterie. V horkém počasí je zase důležité zabránit dlouhodobé expozici vozu přímému slunečnímu záření. Mnohé moderní elektromobily jsou vybaveny systémy pro řízení teploty baterie, které pomáhají udržovat optimální provozní podmínky a prodlužují její životnost.

Man Plugging Charger Into Electric Car Charge Station
Zdroj obrázku: Freepik

Proč se elektromobil někdy nabíjí pomalu?

Tyto faktory často souvisí s charakteristikami nabíjecího zařízení, stavem baterie a vnějšími podmínkami. Jedním z hlavních faktorů je typ nabíječky. Různé nabíječky mají různé výkonové kapacity, a to od pomalých domácích zásuvek až po vysokorychlostní veřejné nabíjecí stanice. Standardní domácí zásuvky obvykle nabízejí nejnižší výkon, což vede k pomalejšímu nabíjení. Naopak, veřejné nabíjecí stanice, zejména ty vybavené rychlonabíjecí technologií, mohou nabídnout mnohem rychlejší nabíjení. Výkon nabíječky je tedy klíčový pro rychlost nabíjení.

Mohlo by vás zajímat:  Jízda po dálnici je jednoduchá i pro začátečníka. Stačí se vyvarovat chyb při nájezdu a výjezdu

Starší baterie nebo baterie, které byly často vystaveny extrémním podmínkám nebo nevhodnému nabíjecímu režimu, mohou mít sníženou kapacitu a efektivitu, což vede k pomalejšímu nabíjení. Kapacita a technologie baterie rovněž určují, jak rychle může být baterie nabita, přičemž některé novější modely podporují rychlejší nabíjení než jiné. Vnější faktory, jako je teplota okolí, také hrají roli. Extrémně nízké nebo vysoké teploty mohou negativně ovlivnit rychlost nabíjení, protože baterie pracuje nejefektivněji v určitém teplotním rozmezí. Při velmi nízkých teplotách může být nutné nejprve baterii zahřát, což znamená, že reálný čas potřebný pro nabíjení se prodlouží.

Na kolik procent nabíjet elektromobil

Obecně se doporučuje nabíjet baterii elektromobilu v rozmezí 20% až 80% její kapacity. Tento postup, známý jako částečné nabíjení, pomáhá snižovat stres a opotřebení baterie, což prodlužuje její životnost. Vyhnout se nabíjení baterie na 100% nebo její úplné vybití na 0% je důležité, protože extrémy mohou urychlit stárnutí baterie a snížit její celkovou kapacitu. Důvodem je, že vysoká úroveň nabití nebo úplné vybití může způsobit nežádoucí chemické reakce uvnitř baterie, které způsobují její opotřebení.

Mohlo by vás zajímat:  Podezřelé inzeráty na auta lákají důvěřivce. Nenechte se napálit

Nicméně, občasné nabíjení na 100% není nezbytně škodlivé, zejména pokud je to potřeba pro delší cesty, kde je maximální dojezd nezbytný. Důležité je, aby baterie nezůstávala dlouhodobě nabita na 100% nebo zcela vybitá. Mnoho moderních elektromobilů nabízí pokročilé systémy řízení baterie, které umožňují uživatelům nastavit limit nabíjení a ochránit tak baterii před extrémním nabíjením nebo vybíjením. Tyto systémy často zahrnují i další funkce, jako je optimalizace teploty baterie a inteligentní plánování nabíjení, což dále pomáhá zlepšovat účinnost a životnost baterie.

Zdroj: https://www.greencars.com/greencars-101/electric-car-charging-tips
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora