Reportáž z BMW muzea a výstavy MINI

Jednou už jsme vám přinesli reportáž z mnichovského muzea automobilky BMW. Tentokrát jsme se tam vypravili znovu a to konkrétně na výstavu The MINI Story. Vstup byl pochopitelně součástí vstupenky do celého muzea, který je 10 euro, případně 7 euro zlevněný. Mohli jste se vypravit ale i jen na výstavu MINI za 6 euro. Na úvod ještě jedna informace a sice, že pokud spoléháte, že na periferii města zaparkujete zadarmo někde bokem, tak se s tím rozlučte. Místo toho zamiřte klidně na parkoviště muzea umístěné pod showroomem BMW Welt. V těsné blízkosti se nachází i Olympiapark, takže se zde dá strávit celý den.

Už před pokladnami stojí několik vozů BMW, největší pozornost pochopitelně poutá koncept BMW Turbo, tedy předchůdce supersportu M1. Hodně pěkné je i BMW 3.3 Li E3, tedy první řada 7. Jinak se většina expozice neměnila, jsou tu nadále kuličky tvarující karoserie slavných BMW z minulosti, stěna plná motocyklů a samozřejmě i vystavené motory. Chybět nemůžou ani vozy Formule 1, sál věnovaný výrově a vývoji a sál věnovaný designu. Pojďme se tedy podívat na rozdíli od minula. Například v zastrčené místnosti s BMW řady 8 Cabrio bylo nyní vystavené i klasické kupé 840. Spodní patro, tradičně věnované roadsterům si pro sebe tentokrát skoro celé zabraly vozy 507, společnost jim dělal motorový člun. Sály se závodními cestovními vozy, s vozy z divize M a moje oblíbená místnost s Isettou a oranžovým 2002 Tii zůstaly nedotčeny. Obměněn byl i Art Car, když nyní bylo vystaveno M3 E30 z roku 1989, které pomaloval Ken Done.

Mohlo by vás zajímat:  Návštěva dopravního muzea v Mnichově

Pak stačilo pokračovat spirálou stále nahoru na výstavu vozů Mini. Odkazy na filmy, kde populární knedlík hrál, na dobové reálie a na vývoj nemohly chybět. První celý vůz, který je na výstavě vidět, je pruhovaný exemplář, který navrhnul Paul Smith. Pak už následují klasické vozy doplněné kombíkem Traveller a sedanem Riley Elf. Vedle nich stál reklamní vůz firmy Outspan Orange a následovaly Mini Moke, Mini ClubmanMini Cabrio spolu s upraveným zkráceným roadsterem. Naproti nim stály až nečekaně velký obytný vůzzmrzlinářská dodávka. Při ochcodu z tohoto poschodí na sebe ještě strhával pozornost pokovený Mini Davida Bowieho. Následoval přesun k závodním vozům v čele s Cooperm S, se kterým Rauno Aaltonen vyhrál Monte Carlo v roce 1967, Cooperem Cup, se kterým soutěžil Allesandro ZanardiCountrymanem All4 Dakar, se kterým Stéphane Peterhansel vyhrál tento maraton v roce 2012. Bohužel, na vůz Countryman JCW WRC se nedostalo, patrně proto, že se jednalo o aktivitu společnosti Prodrive a ne přímo automobilky.

Mohlo by vás zajímat:  Petrolhead na cestách - Múzeum dopravy Bratislava

V horních patrech se pak prezentovaly novodobé vozy Mini a jejich úpravy vyráběné pod taktovkou BMW od roku 2001. Vystavené byly klasické hatchbacky, kombíky Clubman, kabriolety, Roadstery, modely Coupé, CountrymanPaceman a velké množství konceptů. Poměr starých a nových Mini byl jednoznačně ve prospěch mladších německých brášků, což byla rozhodně škoda. Alespoň pro mne, protože starý knedlík má své kouzlo a na dost vozítek nedošlo, například na auto Mr. Beana, auta z Loupeže po italsku či vozy členů Beatles.

Mohlo by vás zajímat:  Návštěva muzea a depozitáře automobilky Škoda

Foto: Mikka