Skutečná spotřeba vozu se od té deklarované automobilkou vždy liší

View Woman With Car Gas Station

Je celkem jedno, zda se poohlížíte po ojetém autě, nebo po zbrusu novém modelu. Asi každý se v takovém případě podívá, jaká by byla spotřeba auta, o které má zájem. A nejen z ekonomických důvodů, spotřeba je pochopitelně důležitá i z hlediska emisí. V nadcházejících letech se totiž budeme muset smířit se stále náročnějšími regulacemi, které postupně vykážou auta s vyšší spotřebou a emisemi mimo centra měst. V mnoha evropských metropolích už se tak ostatně děje. Ale bohužel, papír snese hodně, a tak nám automobilkami udávaná spotřeba moc neprozradí. V reálném provozu se totiž může lišit i o desítky procent.

Mohlo by vás zajímat:  Majitelé elektromobilů hlásí problémy s krádežemi. Zloději berou baterie

Aféra Dieselgate

Rozdíl mezi papírovou a reálnou spotřebou není pro zkušené řidiče žádná velká novinka, na tenhle neduh prakticky všech aut poukázala mimo jiné nechvalně proslulá aféra Dieselgate. Ve Spojených státech tehdy odhalili, že auta z koncernu Volkswagen mají nainstalované speciální prvky, které snižují jejich spotřebu i emise v laboratorních podmínkách, tedy během měření. V reálném provozu se ovšem tyto prvky deaktivovaly a auta tak „žrala“ výrazně více. Právě proto byla přijata standardizovaná metodika WLTP, která by měla podobné nekalé praktiky výrobců eliminovat.

Mohlo by vás zajímat:  Mýty o zimních pneumatikách: Tímto argumentuje velký počet řidičů
Zdroj obrázku: Freepik

Metodika WLTP

Nová metodika WLTP by tak měla reflektovat skutečnou spotřebu a emise jednotlivých modelů. Netestuje se v laboratorních podmínkách, auta musí jezdit na silnici nebo okruhu, a to bez zastavování, aby testy nebraly v potaz stop-start systém. Celkově jde o mnohem věrohodnější systém, ale i ten má své mouchy.

S čím se nepočítá

Nikdo nejezdí s prázdným a zbrusu novým autem v perfektním technickém stavu. A právě tady se začínají naměřená čísla od těch skutečných lišit. Auto vezoucí celou rodinu má oproti autu jen s řidičem hmotnost třeba o sto padesát kilogramů vyšší. A při cestě s rodinou zřejmě budete převážet i nějaká zavazadla, která hmotnost a spotřebu také zvýší. Nehledě na to, že se stářím auta a motoru spotřeba také stoupá.

Zdroj: https://www.carsguide.com.au/car-advice/official-vs-real-world-fuel-consumption-figures-why-do-they-differ-39597
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora