TEST Škoda Enyaq Coupé RS 80x iV – sportovní střih pro povedený elektromobil

Již při mém prvním redakčním testu „klasické“ Škody Enyaq iV bylo jasné, že tento model se svojí vrcholnou sportovní verzí teprve přijde. A stejně tak bylo jasné, že tento model ponese tradiční označení RS. Na začátku tohoto roku jsme se tedy konečně dočkali a na automobilovou scénu vyjel plně elektrický Enyaq Coupé RS iV 4×4, aktuálně tedy nejvýkonnější a zároveň nejdražší vůz automobilky Škoda.

Sportovně střižený Enyaq tedy nedostal jen výkonný pohon, o který se stará hned dvojice elektromotorů, výraznou proměnu zaznamenala také samotná karoserie vozu.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Vnější tvary a proporce elektrické Škody Enyaq jsou utvářeny především její příslušností ke kategorii SUV, dále poměrně velkým důrazem, který je kladen na aerodynamiku vozu a v neposlední řadě nezaměnitelným rukopisem mladoboleslavských designérů. Sportovní verze RS ale zašla ještě o krok dále a zadní partii vozu vybavila snižující se linií střechy ve stylu karoserie coupé. Enyaq RS tak ke svým jasně robustním proporcím přidává nemalou dávku sportovnosti navíc podpořenou ještě lepší aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu této verze dosahuje hodnoty Cx 0,234).

Vůz se navíc dočkal přepracovaného předního nárazníku s výrazným žebrováním, samozřejmostí jsou jednotlivé detaily v černém provedení (maska vozu, zpětná zrcátka, prahové lišty, žebrování předního nárazníku, označení na víku zavazadelníku) nebo ve standardu dodávána světelná maska Crystal Face. Za zmínku pak stojí také příplatková 21″ kola nebo velmi výrazné lakovaní vozu v odstínu Mamba Green, kterým disponoval i náš testovaný vůz.

Enyaq RS v testované specifikaci na sebe velmi hravě strhává pozornost. Až mě to samotného překvapilo, jaký rozruch tato „Škodovka“ způsobovala v rámci dobíjení před obchodním centrem.

Foto: Jan Horský

Interiér

Sportovní verze RS disponuje stejnou základní architekturou interiéru jako „klasický“ Enyaq. Výraznější odlišnosti pak již tradičně přichází v pojednání jednotlivých detailů a zvolených materiálech. A stejně tak tomu je i u Enyaqu RS, kterému vládne alcantara, zelené prošívání palubní desky a volantu, karbonový dekor nebo výrazné sportovní sedačky s logy RS.

Objemově mohutné přesto vzdušné palubní desce velmi výrazně dominuje displej palubního infotainmentu nabízející úhlopříčku o rozměrech 13“. Jeho prostředí je celkem přehledné a po stránce grafické je také velmi vyvedené. V případě testovaného vozu jsem se však dočkal občasného „zamrznutí“ displeje, konkrétně tedy jeho velmi opožděné rekce na váš povel.

V poslední době jsme si již zvykli na celkem skromnou přítomnost klasických ovladačů a ani v případě nového Enyaqu tomu není jinak. Palubní desku v její spodní části lemuje elegantní linka propojující jednotlivé výdechy klimatizace, a právě na ní ve střední části palubní desky navazuje pár klasických ovladačů vyvolávajících nabídku v displeji palubního infotainmentu.

Minimalizace ovladačů již tradičně pozitivně přispívá ke zjednodušení palubní desky, na druhou stranu nastavování jednotlivých funkcí právě přes displej palubního infotainmentu bohužel odvádí vaši pozornost od řízení.

Výše avizovanou vzdušnost celé palubní desce propůjčuje také poměrně titěrný přístrojový štít, který je výrazně menší a nabídne úhlopříčku o rozměrech 5,3“. Jeho grafika a zobrazení je na slušné úrovni. Prioritou jeho informací je převážně rychlost a aktuální dojezd. Zmínit se musím také o head-up displeji, který byl v případě našeho vozu doplněn o rozšířenou realitu. Konkrétně se jedná například o pohyblivou symboliku odstupu vozidla jedoucího před vámi.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën ë-SpaceTourer: Společník na rodinné výlety plánované podle toho, jak je nabitá baterie

V případě Enyaqu se musíme zmínit také o středovém tunelu. Ten v duchu celé palubní desky nabídne jednoduché a dynamické tvarování. Díky absenci klasické převodovky pak jistou vzdušnost v podobě odkládacího prostoru právě pod ním. Středový tunel dále nabídne velmi decentní volič „směru jízdy“, bohatě dimenzovaný odkládací prostor, držáky na nápoje nebo ovladač elektrické ruční brzdy.

Škoda Enyaq RS obdobně jako její „klasický“ sourozenec nabízí dostatek vnitřního prostoru. Cestujícím na předních i zadních pozicích je tedy nabídnuto dostatek prostoru jak v místech pro nohy, tak i nad hlavou. Jiné tvarování karoserie RS probíhá prakticky až za zadními sedačkami, sportovní tvarování si tedy v rámci prostoru pro posádku bere jen minimální daň.

Sportovní silueta verze RS pak přináší úbytek objemu v rámci zavazadlového prostoru, není to však nic vážného. Jeho kapacita se zmenšila pouze o 15 litrů a celkově tak disponuje 570 litry objemu. Po sklopení zadních opěradel máte k dispozici 1610 litrů objemu. Zavazadlový prostor je díky objemnému „víku“ velmi dobře přístupný.

Foto: Jan Horský

Elektrické pohonné ústrojí

Škoda Enyqa iV je aktuálně v nabídce ve čtyřech výkonových variantách. Základem je Enyaq iV 60, který nabídne 132 kW výkonu, dále Enyaq iV 80 se 150 kW výkonu a k dispozici je také verze Enyaq iV 80x s pohonem obou náprav a výkonem 195 kW. Samotný vrchol pak tvoří testovaná verze RS, ta také disponuje dvojicí elektromotorů, tedy pohonem obou náprav a kombinovaným výkonem 220 kW.

Primárně se o pohon stará elektromotor na zadní nápravě, který disponuje výkonem 150 kW a hodnotou maximálního točivého momentu 310 Nm. Přední náprava je pak osazena elektromotorem o výkonu 80 kW a točivým momentem 162 Nm. Tento elektromotor se pak připojuje dle aktuální potřeby a zcela automaticky.

Celkový kombinovaný výkon tohoto elektrického pohonného ústrojí disponuje výkonem 220 kW a úctyhodným točivým momentem, který dosahuje maximální hodnoty 460 Nm. Avizovaných 220 kW pak dvojice elektromotorů poskytne jen v případě, že je baterie nabitá na více než 88% a disponuje teplotou mezi 23 až 50 °C. Výkon dosahující hodnoty 195 kW by vám však Enyaq RS měl poskytnout kdykoliv.

Vůz je vždy vybavený baterií o kapacitě 82 kWh (využitelných 77kWh), dobíjet je pak schopný výkonem až 135 kW. Rychlonabíječka (125 kW) je ho tak schopná na 80% nabít za cca 40minut, domácí 11 kW nabíječka to zvládne za cca 6 hodin.

Stran spotřeby je na tom Enyaq celkem slušně, naměřené hodnoty jsou pak logicky velmi odvislé od vašeho jízdního stylu a dopřávaného komfortu na palubě. Jeho sportovní nátura a vzhled svádějí spíše k ostřejší jízdě, osobně jsem však volil defenzivnější styl jízdy a se spotřebou se pohyboval na hodnotách okolo 20 kWh / 100 km. Při uvedené spotřebě a kapacitě baterie se tedy lze dostat na dojezd přesahující hodnotu 400 km.

Škoda Enyaq RS je výkonným elektromobilem, který vám umí dopřát příjemně tichou a komfortní jízdu, stejně tak jako disponuje mocným a kontinuálním zátahem dvojice elektromotorů. Avizovaný zátah je pak okamžitý, na voze nejvíce patrný v rámci pružného zrychlení. Neočekávejte však žádné „elektrokopance“, Enyaq zrychluje opravdu výrazně přesto velmi plynule, stovku zvládá za slušných 6,5 vteřiny a maximální rychlost má omezenou na 180 km/h.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mazdy 6 Wagon Skyactiv-G EDITION 100 – oslava limitovanou sérií

Podvozkově pak „eresový“ Enyaq stojí na sportovním sníženém podvozku, nebo je jako v našem případě vybaven příplatkovým podvozkem s adaptivními tlumiči. Jejich nastavení je pak odvislé od zvoleného jízdního režimu, případně v režimu Individual je nastavení (od komfortní polohy až k té sportovní) zcela na vás. Baterie rozložené po podlaze vozu tlačí jeho těžiště blízko k vozovce, vůz je tak v zatáčkách příjemně stabilní a jistý, pohon všech kol mu přináší velmi dobrou trakci.

Enyaq RS je díky adaptivnímu podvozku velmi komfortním vozem, dostatečný komfort si vůz ponechává i v případě sportovní polohy nastavení adaptivních tlumičů. Avizovaný režim Individual pak prozradí, ve kterých směrech se vůz nechá lehce měnit, jedná se o zmíněný adaptivní podvozek, řízení, pohon, klimatizace nebo adaptivní tempomat.

Uživatelsky pak potěší absence klasického aktivování vozu, po nastoupení do vozu postačí pouze „sešlápnout“ brzdový pedál a zařadit příslušný směr jízdy. Pochválit musím také funkci automatické rekuperace (v rámci ECO Assistu), která obstojně predikuje jízdní situace a umí sama brzdit, tedy rekuperovat. Míru rekuperace lze také velmi komfortně ovlivnit pádly pod volantem.

Ve výsledku je Škoda Enyaq RS vozem s velmi zajímavými jízdními vlastnostmi, vozu nechybí jízdní komfort, výkon a v případě svižnější jízdy také dostatek jistoty.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Škodu Enyaq iV můžete v základním výbavovém stupni CLEVER pořídit od 1 179 900 Kč. Jedná se o variantu Enyaq iV 60 se slabším 132 kW elektromotorem a s 62 kWh baterií. Tento výbavový stupeň dále nabízí verze iV 80 (150 kW výkonu, 82 kWh kapacita baterie) s cenou od 1 304 900 Kč a iV 80x (195 kW výkonu, 82 kWh kapacita baterie) s cenou od 1 404 900 Kč.

V následujícím výbavovém stupni SPORTLINE jsou k dispozici stejně výkonné a stran baterie stejně kapacitní verze. Enyaq iV 60 tedy pořídíte od 1 259 900 Kč, iV 80 od 1 384 900 Kč a iV 80x od 1 484 900 Kč.

Ceníkovým vrcholem se tak stává testovaná verze RS, která disponuje výkonem 220 kW a baterií o kapacitě 82 kWh. Její pořizovací cena pak startuje na částce 1 644 900 Kč.

Škoda Enyaq iV nás již v minulém testu přesvědčila, že je velmi schopným a celkem dostupným elektromobilem, který nabízí bohatě dimenzovaný vnitřní prostor s kvalitním zpracováním, dále pak velmi komfortní jízdní projev s dostatečným akčním rádiusem.

Aktuálně testované provedení RS pak plně zapadá mezi ostatní „eresa“ z portfolia mladoboleslavských vozů. Enyaq iV totiž obohacuje o velmi slušnou výbavu a o jistou dávku sportovnosti, která se propisuje jak do exteriéru, tak i interiéru vozu. V případě „eresového“ Enyaqu tu navíc máme i jiné tvarování karoserie a celkem slušný nárůst výkonu.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora