Vjezd starých aut zakázalo další velké město. Kam se nedostanete?

Traffic 113843 960 720[1]

V poslední době se v několika velkých městech Německa rozmohl fenomén zakazování vjezdu starým autům, zejména pak dieselovým. Určitě jste informaci zaregistrovali v některém ze sdělovacích médií, ale přesto si pojďme vysvětlit, o co vlastně jde.

Proč tolik zákazů?

Zákaz vjezdu starých aut do měst má na svědomí snaha o snížení koncentrace emisí v ovzduší. Bohužel se však zatím v některých oblastech Německa snahy míjejí účinkem. Například v některých Hamburských ulicích se ukázalo, že zákaz vjezdu starým dieselovým autům nejen, že nepomohl, ale dokonce se koncentrace emisí Nox zvýšila. Nabízí se tedy otázka, jestli má toto omezení dopravy vůbec nějaký smysl. Zatím ovšem nic nenasvědčuje tomu, že by se v dosavadní snaze hodlalo ustupovat zpátky. Spíše naopak.

Mohlo by vás zajímat:  EU konečně přišla s dobrým návrhem. Od září se musí měřit spotřeba podle standardu WLTP

Španělsko po vzoru Německa

V Německém snažení se vzhlédlo také Španělsko, které první kroky učinilo přímo v hlavním městě, Madridu. Z něj se v budoucnu plánuje vytvořit jednu velkou turistickou a pěší zónu. A práce na této přeměně právě začínají.Ve městě již byly zavedeny emisní zóny, kam mají pod přísným zákazem a hroznou tvrdých postihů zákaz vjezdu benzinové automobily vyrobené před rokem 2000 a také dieselové automobily vyrobené před rokem 2006. Díky širšímu omezení dieselů se tak opět zákaz dotkne hlavně jich.

Mohlo by vás zajímat:  Tipy pro ekonomickou jízdu sice ušetří palivo, ale v praxi jsou nepoužitelné

Zákaz již platí (omezeně)

Od 30. listopadu je tedy opatření platné, ovšem zatím jen pro turisty a návštěvníky, nikoli pro rezidenty. Těch se omezení netýká až do roku 2020, kdy budou mít starší vozy definitivní zákaz bez ohledu na trvalé bydliště. Podle odhadu madridské radnice tak nucené zakoupení novějšího typu vozu postihne necelých 20% obyvatel.

Speciální značení vozů

Vozy a jejich řidiči budou muset pro vstoupení do města požádat o vydání speciální nálepky, které budou značit počet produkovaných emisí. Na základě těchto informací pak automobily budou vpuštěny pouze do zón, kde mají povolený přístup. Nízkoemisní zóny jsou již označeny dopravními značkami i nápisy na silnicích a přísně je střeží monitorovací kamery, které si dobře pohlídají možného záškodníka v revíru.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora