De Tomaso Mangusta – skutečný supersport

Alejandro de Tomaso byl argentinec narozený v roce 1928, který v padesátých letech emigroval do Itálie. Původně soutěžil s vozy OSCAMaserati. Později v roce 1959 ovšem založil vlastní firmu De Tomaso Automobili Spa a začal vyrábět sportovní automobily. Jeho úspěšné návrhy vozů pro Formuli 1, 2, 3Junior zajistili firmě zisky. Prvním civilním vozem byl typ Vallelunga z roku 1965, který měl čtyřválec Ford 1.5, ale moc prodejních úspěchů nepřinesl. Pro další vůz se tedy de Tomaso rozhodl vytvořit jej kombinací evropského stylu a závodních komponentů. A právě tak se v roce 1967 zrodila Mangusta.

Mohlo by vás zajímat:  Fiat Dino - Srdce mám od Ferrari

Její tvar navrhl Giorgetto Giugiaro pro studio Ghia. Typickým prvkem bylo uprostřed dělené zadní víko kufru, které se vyklápělonahoru podobně, jako kapoty starých meziválečnách veteránů. A pod velmi zvláštním víkem se nacházel vidlicový osmiválec Ford s výkonem 306 koní, který je fanouškům znám z vozů Cobra nebo GT40. Američtí zákaznící se mohli cítit ošezeni, dočkali se jen 221 koní. Také převodovka ZF, nezávislé zavěšení všech kol a kotoučové brzdy byly stejné s těmi z Fordů GT40. Chybět nemohla klimatizace, i když spíš dělá dojem, že za jejími výdechy sedí astmatik, který se na vás snaží dýchat. Další nevýhodou bylo horší dílenské zpracování a nulová antikorozní ochrana.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Fordu Urban Exploreru

Mangusta byla také pověstná svým „temperamentním“ řízením. A ovladatelnosti příliš nepomáhalo ani rozložení hmotnosti 32/68. Nechápejte to ale tak, že byla naprosto neovladatelná, jen její řízení vyžadovalo velkou opatrnost a soustředění. Kabina vozu není příliš ergonomická a je z ní špatný výhled. A pak její malá světlá výška s ní ruku v ruce jdoucí problémy s přejížděním každé nerovnosti jsou také nedílnou součástí povahy vozu. Ale copak by to nebylo pravé superauto, kdybyste nemuseli při řízení dělat řadu kompromisů?

Následníkem Mangusty byla mnohem slavnější Pantera. Ale Mangusta je mnohem vzácnější, během výroby v letech 1967 až 1972 vzniklo pouze 401 vozů. Z toho jen 250 jich existuje ještě dnes, zbytek nepřežil nepřízně počasí či nezkušenost majitelů. Vtipné je, že mangusta je malá šelma, která je schopná ukousnout jedovaté kobře hlavu. Historky to vysvětlují tím, že původně měl Alejandro vyrábět s Carollem Shelby sportovní vůz coby nástupce slavné Cobry, ale k dohodě nakonec nedošlo. Pokud je to pravda, pak nám tato rozepře dala ne moc dobře smontovaný, ale o to charizmatičtěší sportovní vůz.

Mohlo by vás zajímat:  ACM Enduro x4 - Tak trochu lepší ARO

Zdroj: Petrolicious