Dobíjení elektromobilu na veřejných stanicích se může nepříjemně prodražit. Je třeba počítat s dalšími výdaji

White Electric Car Be Recharged Charging Station

Na první pohled se může zdát, že nabíjení elektromobilů má s tankováním paliva mnoho společného. Stejně jako u benzínu a nafty, kde je daná cena za litr, je u elektřiny stanovená cena za odebranou kWh elektrické energie. Na první pohled jednoduché počty, ale na ten druhý je třeba vědět, jak to funguje ve skutečnosti. Najednou je dobíjení podstatně dražší.

Ztráty energie

Zatímco během tankování benzínu a nafty nedojde k tomu, že by se palivo ztrácelo, u dobíjení už to možné je. Je běžným jevem, že může docházet k určitým ztrátám energie. Ta se tedy oficiálně odebere, zaúčtuje, ale do auta už nedoputuje. Jde o jev, který je prostě běžný a je třeba s ním počítat. V praxi tedy zaplatíte za určitou elektrickou energii, ale to ještě neznamená, že ta byla všechna uložena v akumulátoru. Tento jev může být umocněn i tím, že se elektromobil vytápí ve chvíli, kdy je připojený na nabíječku.

Mohlo by vás zajímat:  Sporťák od Ferrari s osmiválcem má nižší emise, než řada rádoby ekologických aut
Zdroj obrázku: Freepik

Poplatky nad limit

Při nabíjení na veřejných nabíjecích stanicích je dobré si důkladně prostudovat ceník. Většinu lidí bude zajímat jenom cena za kWh, která se může lišit i tím, jakou rychlostí je nabíjeno. Může však jít jenom o určitou složku ceny. Někde se platí také za stání, tedy za obsazení nabíjecí stanice. Jsou místa, kde je to účtováno od první minuty, stejně jako jsou místa, kde jsou k dispozici nějaké volné minuty zdarma. Delší stání u nabíječky, zvláště když je auto nabité, se může pořádně prodražit.

Mohlo by vás zajímat:  V Indii jezdí řidiči po odpadcích. Silnice jsou plné nevyužitého plastu

Placené parkování

U čerpacích stanic je nemyslitelné, že by snad byly postaveny na místech, kde se platí například za stání nebo průjezd. U dobíjecích stanic ale něco podobného může být reálné. Mohou být na místech, kde se ještě platí parkování. Často je to třeba v obchodních centrech, v placených parkovacích garážích, nebo přímo na ulicích, kde je třeba zaplatit parkovné. Kromě načerpané energie tak majitel elektromobilu musí platit i poplatek za to, že na daném místě stál.

Zdroj: https://www.kbb.com/car-advice/ev-charging-stations/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora