Historie Škoda 1200 a 1201

V roce 1948 byl zahájen vývoj nástupce modelů 11011102 Tudor. Nový vůz nakonec dostal jméno 1200, ale všichni jej znají pod názvem Sedan, který podědil (opět) dle své první představené karosářské varianty.

Koncepci si model 1200 převzal od předchůdce. V centrální páteřové trubce byl karadnový hřídel, motor byl vpředu a poháněl zadní kola. Přední náprava byla lichoběžníková, zadní kyvadlová a odpružení zajišťovala příčná listová pera. Karoserie byla ale celokovová, zatímco předchůdce měl ještě dřevěnou kostru. Bylo to poprvé, co se u škodovky objevila moderní oblá pontonová karoserie. Velmi praktický byl i rozměrný a dobře přístupný kufr. Také dveře se již otevíraly dle dnešních standardů. Přední sklo bylo dělené, zadní již panoramatické. A ozdobnný prvek na kapotě u prvních modelů dokonce svítil.

Pod kapotou byl čtyřválec OHV s výkonem 26 kW. Dnes se to zdá jako mimořádně malé číslo pro rodinný sedan střední třídy. Jenže vůz vážil 1050 kilogramů, takže se dostal až na rychlost 105 km/h. Pokud jste tedy správně zařadili na čtyřstupňové převodovce se synchronizací třetího a čtvrtého stupně. S dnešními auty si vůz nezadal i dalším rozměrem – šestnáctipalcovými disky kol. S takovými parametry se ale na rozdíl od předchůdců, na nějaké sportování příliš nehodil. Účast v soutěžích tak byla sporadická a bez úspěchů.

Kromě klasického čtyřdveřového sedanu se vyrábělo i pětidveřové kombi, pak třídveřová dodávka se zaplechovanými zadními okny. Speciální verzí byla sanitkapohřební vůz, které byly delší a nižší, než dodávky. Objevil se i prootyp dvoudveřového kabrioletu, do sériové výroby se však nedostal.

V roce 1955 proběhla modernizace a vůz dostal nové jméno 1201. Zvenku se lišil nováček jen mírně, dostal například blinkry místo výklopných páček, namísto zapušěných klik byly na dveřích nové vystouplé a dveře již nepřekrývaly prahy vozu. Také řada vozů měla dvoubarevný lak a dvoubarevný sladěný interiér. Všechny změny ovšem proběhly postupně a tak je možné potkat i přechodové modely, či dodatečně upravené vozy. Hlavní změna byla ale pod kapotou, protože motor měl díky vyšší kompresi výkon 33 kW. I rychlost se zvýšila o 10 km/h a také se řidičům lépe řadilo, protože synchronizaci měli i na druhém stupni. Po modernizaci se také objevila verze Pick-up s otevřeným nákladovým prostorem za zkrácenou kabinou. Dalším zajímavým prototypem byl sedan 1201 Rapid, který se představil na brněnském veletrhu. Jeho hlavní zaměření byl export, ale tuto úlohu nakonec přebral typ 440 Spartak.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Ferrari Superamerica

V roce 1962 byla výroba modelové řady 1200 a 1201 definitivně ukončena. Celkem vyjelo z bran továren v Mladé Boleslavi, KvasináchVrchlabí zhruba 67 tisíc vozů.Nenáročný, spolehlivý a pohodlný vůz se ovšem dlouho držel stranou zájmu sběratelů, a tak je dnes setkání s klasickým sedanem vzácností.

Foto: AutoWP, Skodaspartak, Rajce, Wikipedia, Digitalpostercollection, imcdb