Bentley uvádí své první sériové SUV

Jednou z neočekávanějších novinek frankfurtské výstavy je Bentley Bentayga, první (no možná tak trochu druhé) SUV britského výrobce. Oproti konceptu EXP 9 F má daleko méně kontroverzní design, především ale nabídne úroveň luxusu, v segmentu velkých SUV doposud nevídanou.

Před dvěma roky prezentovaný koncept se setkal s docela negativními reakcemi, především tedy na design přední části. Designéři tak pořádně zapracovali a výsledkem jsou mnohem uhlazenější tvary, více korespondující s dalšími modely značky. Patrná je inspirace modely řady Continental, zvlášť ve vyobrazeném laku karosérie. Přední světla jsou kompletně složená z LED diod. Zadní reflektory v chromovaném rámečku se už více podobají původnímu konceptu, zajímavější je nicméně spíše jednoduchost a vizuální „čistota“ zadních partií, o velkých oválných koncovkách výfuku nemluvě. Ač to z fotek nemusí vypadat, Bentayga má na délku 5141 mm, na šířku 1998 mm, na výšku 1742 mm a mezi nápravami 2992 mm, čímž se řadí na vrchol své kategorie, či spolu s chystaným Mercedesem GLS a BMW X7 vytvoří samostatnou kapitolu ultraluxusních SUV.

Mohlo by vás zajímat:  SsangYong Actyon prošel výraznou modernizací

Pokud je někde záhodno hovořit o ultraluxusním SUV, pak je to v interiéru. Ten je kompletně čalouněn kůží a ručně vykládaný dřevem, volit přitom můžete ze čtyř nebo pěti míst k sezení (kufr vždy pojme 430 litrů). V obou případech budou přední sedačky elektricky nastavitelné ve 22 směrech a dostanou masážní strojek, vyhřívání i ventilaci, v případě čtyřmístného uspořádání jsou zadní sedadla elektricky nastavitelná v 18 směrech a mají také masážní funkci, vyhřívání i ventilaci. Mezi nimi je středová konzole s držáky nápojů a USB porty. Multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou má 60 GB harddisk, zatímco pro zadní cestující jsou připraveny dva tablety s velikostí 10,2 palce a připojením k internetu přes Wi-Fi a síť 4G. Bentley nabídne celkem tři audiosystémy včetně 18reproduktorové aparatury Naim s výkonem 1950 wattů. O dostatečný přísun světla se stará dvoudílná panoramatická střecha, jíž je možná zakrýt elektricky ovládanou roletkou. Pokud bude některý ze zákazníků chtít více, pak je tu program Mulliner s devadesáti novými laky karosérie, patnácti typy koberečků, sedmi ručně vyráběnými designy dřevěné dýhy, patnácti dekoračními lištami a několika druhy litých kol ve velikosti 20, 21 nebo 22 palců (standardem jsou dvacítky).

Mohlo by vás zajímat:  Přestavba vozidel pro nejnáročnější řidiče – umí ji ve společnosti…

Hliníková karosérie, jejíž váha je o 236 kilogramů nižší v porovnání s karosérií ocelovou, stojí na upravené platformě MLB-Evo. Na přední nápravě jsou čtyřprvkové dvojité lichoběžníky, vzadu má místo víceprvková náprava. Vítaným komfortním prvkem je vzduchové odpružení. Pod kapotou je zatím pouze šestilitrový dvanáctiválec o výkonu 608 koní mezi 5250 – 6000 ot./min s točivým momentem 900 Nm mezi 1250 – 4500 ot./min, což z Bentaygy dělá nejsilnější SUV na světě. Také jako vůbec první auto svého segmentu překonalo o jeden kilometr hranici 300 km/h, na stovce se navíc octne za 4,1 sekundy. Při pohotovostní hmotnosti 2422 kilogramů vpravdě úctyhodné výkony. Přes osmistupňový automat ZF, centrální diferenciál Torsen a otevřený zadní diferenciál jsou permanentně poháněna všechna kola. Jakkoliv je dynamika auta dechberoucí, průměrná spotřeba 12,8 l/100 km už tak moc nepotěší.

Mohlo by vás zajímat:  Dakar 2015 - Souhrnné info #9

Součástí výbavy je vedle mnoha bezpečnostních asistentů (adaptivní tempomat, noční vidění, čtení dopravních značek, parkovací asistent) také systém Drive Dynamics Mode, za příplatek je dodáván pro změnu systém Responsive Off-Road Setting s osmi volitelnými režimy, upravující nastavení auta pro jakoukoliv povětrnostní situaci. 

Zdroj: Bentley